Hemmakurer för hosta

Energi

Trådstartare
Jag har världens torrhosta! Djup, skorrande och never ending.
Som gravid sover jag dåligt sen innan men nu typ ingenting. Det är alltså på nivån att jag på riktigt kräks och kissar på mig för att jag hostar så förbannat. Förnedringens förnedring.

Finns det några hemmakurer som funkar ens pyttelite?

Honungsvatten, det har varit sonens räddning. Vi gjorde i ordning på kvällen i en dricktermos och så kunde han sippa på det när det började reta.

Luftfuktare just bredvid sängen!
Räddade mig förra året då jag hostade så jag spydde. Kunde sova ngt också. Fantastisk maskin! Min kostade max ca 800 kr om jag inte minns fel. Så värt det!

En matsked olivolja rakt upp och ner. Smakar inte gott men hjälper bra. Tugga noga och länge på en pyttebit rå ingefära som blandas med saliven och svälj -är den absolut bästa medicin jag provat mot envis hosta. Vid väldigt jobbig hosta kan man behöva tugga flera småbitar för lyckad hostbekämpning:)

Jag har världens torrhosta! Djup, skorrande och never ending.
Som gravid sover jag dåligt sen innan men nu typ ingenting. Det är alltså på nivån att jag på riktigt kräks och kissar på mig för att jag hostar så förbannat. Förnedringens förnedring.

Inte en hemmakur men: slå en pling till VC och be om recept på Cocillana?

Håller med om honung, men för mig funkar det inte utblandat i vatten utan jag tar helt enkelt en matsked honung och sväljer den. Hade hemsk hosta för några år sedan och då var honungen det enda som hjälpte. Krya på dig!

Men så märkligt, i Fass står det att det inte ska vara någon fara att använda vid graviditet. Och då brukar ju Fass vara både hängslen och livrem ju...

Jag tyckte också det var lite märkligt. Sköterskan som jag pratade med skulle precis boka in en läkartid just för att skriva ut cocillana när jag i förbifarten nämnde att jag var gravid. Då var det stopp direkt.
Hon kollade upp det medan vi pratade och sa någonting om "det står här att det inte finns några ogynnsamma effekter av cocillana vid graviditet, men det kan ju vara för att det inte är testat på gravida."

Hon sa att honungsvatten har lika bra effekt, sen var jag tvungen att lägga på eftersom jag fick en hostattack och kissade på mig.. igen. Härliga liv!

Jag tyckte också det var lite märkligt. Sköterskan som jag pratade med skulle precis boka in en läkartid just för att skriva ut cocillana när jag i förbifarten nämnde att jag var gravid. Då var det stopp direkt.
Hon kollade upp det medan vi pratade och sa någonting om "det står här att det inte finns några ogynnsamma effekter av cocillana vid graviditet, men det kan ju vara för att det inte är testat på gravida."

Hon sa att honungsvatten har lika bra effekt, sen var jag tvungen att lägga på eftersom jag fick en hostattack och kissade på mig.. igen. Härliga liv!
Oj så arg jag hade blivit :angel: hoppas att det släpper snart, annars hade jag nog övervägt att kontakta sjukvården genom någon app eller så för att få det utskrivet.

Min doktor har jag precis skrivit till. Har vägrat alla sånna appar tidigare men nu är det verkligen katastrof. Hoppas hoppas hoppas att dom kan hjälpa mig!
Berätta gärna hur det går sen. Jag har inte ens försökt få det utskrivet via dom eftersom dom skrivit som dom gör angående en typen av läkemedel utan bara försökt överleva till hostan går över.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 974
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 245
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 106
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 692
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama