Hemmagjort flugmedel

Lycanthrope

Trådstartare
Har ni några "recept" på fungerande flugmedel?

Jag har provat lite med olja och vitlökspulver, det verkar funka men är så fruktansvärt kladdigt.

Sv: Hemmagjort flugmedel

Jag har köpt ett fantastiskt bra hemmagjort insektsmedel som heter "vallasalvan". Den består av daltjära, rapsolja och ett antal ospecificerade örter. Går säkert att blanda ett liknande själv, kanske med citronella.
Alla medel som har olja i sig ska smörjas där solen inte kommer åt (under magen, skap, bringa etc.)

Om du söker här på forumet så kommer du hitta minst en tidigare tråd om just hemmagjort flugmedel. Där har bigganl skrivet ner ett recept som fungerar för många, även mig :)

Det innehåller vatten, timjan, vitlök och grönsåpa. Dock minns jag inte mängden såhär på rak arm...

Ang det med oljan, varför? :o

Jag provade att blanda ett själv iaf!
Äppelcidervinäger, citron, vitlök, lite såpa (konsistens) och vatten.
Luktade ungefär som sådant jag köpt innan och flugorna stack DIREKT! :banana:
Frågan är hur ofta man behöver klena på?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
520
Senast: Jahopp
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 497
Senast: Lingon
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
701
Senast: Empalie
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?
  • Övningar ridskola lektioner
Tillbaka