Hemmagjorda julklappar

Saffransbiscotti eller skorpor på lussebulledeg. Då gör det inget om det inte äts på en gång, det kan ju bli mkt mat kring jul.

Jag gör skorpor av vanlig lussebulledeg, gör långa limpor, gräddar. Skär sedan i raka skivor, rostar lätt på båda sidor och torkar. Supergoda både som de är och med lite smör och honung på.

Många gillar skorpor, men få ids göra egna fast det är enkelt, det brukar vara uppskattat!
 
Köp små fina skedar på second hand och köpt mörk choklad. Smält choklad och häll i sked/doppa. Tadaaa då har du chokladskedar att slå in och som kan användas till varm mjölk för att göra varm choklad :) Går att fästa marshmallows, nötter eller annat.
 
Hembakat knäckebröd brukar bli väldigt uppskattat.
En burk god sylt, om du har bär i frysen.
Nötskorpor (en sockerkaksaktig deg bakas ut i avlång form med hasselnötter iblandat, skivas centimetertjockt och torkas i ugnen)

En kompis gav sina föräldrar en korg innehållande en färdig trerättersmiddag, vill minnas att det var hembakt bröd och nån röra som förrätt, hemmagjord lasagne till varmrätten och sedan små burkar med chokladmousse till efterrätten. Alltihop kunde frysas och sen tas fram och värmas vid lämpligt tillfälle.

En egen målarbok gjorde jag åt syrran för många år sedan, tecknade bilderna i tusch och kopierade så det gick att sy ihop som ett häfte.
 
Återigen, tack för alla era tips! Har blivit lite marmelad och biscotti här hemma! :)

b175253.jpg
 

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 938
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 226
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 770
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp