Hemmagjord ridbana! *bilder*

Sv: Hemmagjord ridbana! *bilder*

Nä jag vet... vi tänkte på det.
Kom fram till att eftersom vi har stockar som ligger innanför så kommer vi aldrig ut så nära staketet, så vi satte planken på utsidan i alla fall...
Men det var kanske dumt i alla fall...

Ja nu ser jag ju att ni har stockarna nere på marken, ingen dum idé! Det kommer nog gå bra! Som sagt jättefin bana!

Vet inte vad är kriteriet för att den skall vara hemmagjord? Vi har haft en kompis med grävmaskin och köpt sand/stenmjöl från en granne, räknas det som hemmagjort?

HPIM1362.jpg

Bilden luras nog lite och så ser den nog större ut eftersom vi inte har staket (ännu) utan den är naturligt inramad av skog som ligger ngt utanför. Den är knappt 20x40.

Tar gärna förslag på hur vi skall sätta staket, vill helst inte ha vitt - stallet är gult, vita knutar och svart tak.

Vet inte vad är kriteriet för att den skall vara hemmagjord? Vi har haft en kompis med grävmaskin och köpt sand/stenmjöl från en granne, räknas det som hemmagjort?

Klart att den räknas :banana:
Vad fin ridbana :D

ni som har gjort egna ridbanor; hur mycket har det kostar med sand och allt sånt? hur kan man få en fungerande bana utan att det blir för dyrt? någon som har någor bra förslag? :bump:

Vår bana kostade oss totalt ca 25.000kr.

Då har vi lejt bort dikesgrävningen, kostade några tusenlappar, (dike runom banan) men gjort resten själva.

Resten består i att:
*Frakta bort jorden efter dikesgrävningen.
*Skrapa bort det värsta gräset (sen spridde lastbilen ut sanden över banområdet).
*Jämna till sanden med hembyggd sladd.
*Bygga och måla staket.

Sanden kostade ca 17-18.000kr med leverans
(+ att vi fick lov att lägga stenkross för över 4.000kr för att lastbilen skulle kunna köra in till banan och tippa).

Betalade 1.000kr för telefonstolparna (inkl leverans).

Vi har ju sågat virket till staketet själva men du kanske kan hitta andra hands sortering/spillvirke att bygga av så det blir billigt.

Falu rödfärg för ca 300kr.

Kostar det 25.000 och göra en ridbana :eek:
Då får jag nog fortsätta att drömma :angel:

Jo om man vill ha sand så kostar det nog så mkt dessvärre.

Och ska man göra en "riktig" ridbana med markduk, stenmjöl, dränering och singel, sand osv så kostar det minst det dubbla. :(

Man kan ju göra det lite enklare utan sand också. ;)

vilken fin ridbana! bara en undring, vad har ni för mark under? lerig, sand osv? vad kostade sanden och stenmjölet per ton? :)

Vi har sandblandad jord, men marken är rätt högt belägen och därmed i stort sett självdränerad. Efter att ha skrapat bort matjord har vi lagt på 2 dm sand och därefter 1 dm stenmjöl. Underlaget är super. Kommer inte ihåg vad sanden kostade men stenmjölet gick på ca 14 tkr.

Det här är vår hemmagjorde ridbana, 21x40 meter.
Vi grävde ett dike runt som ska dränera bort vatten från banan.
Sen skrapade vi bort det värsta gräset och la på 20cm sand.
Virket till staketet har vi sågat själva så det kostade inte mkt.
Sanden kostade runt 20 000kr.

Ridbana21x40M2.jpg

Superfin bana!!!

Det här är vår hemmagjorde ridbana, 21x40 meter.
Vi grävde ett dike runt som ska dränera bort vatten från banan.
Sen skrapade vi bort det värsta gräset och la på 20cm sand.
Virket till staketet har vi sågat själva så det kostade inte mkt.
Sanden kostade runt 20 000kr.

Ridbana21x40M2.jpg

Vad ör det för sand? 0,8?

jag har turen att ha en naturlig ridbana. en av plan och jämn mark torr sandjord, i en del växer björkar med perfekt avstånd för lite slalom och osv. kunde inte ha mer tur!

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 794
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar