Hemmagjord ridbana! *bilder*

Sv: Hemmagjord ridbana! *bilder*

vi gjorde en för några år sen. harvade bort översta jordlagret och fyllde med spån. Det blev riktigt bra :) har inte kommit mig för att få upp ett staket, men det har funkat ändå.

Det här är vår hemmagjorde ridbana, 21x40 meter.
Vi grävde ett dike runt som ska dränera bort vatten från banan.
Sen skrapade vi bort det värsta gräset och la på 20cm sand.
Virket till staketet har vi sågat själva så det kostade inte mkt.
Sanden kostade runt 20 000kr.

Ridbana21x40M2.jpg

Kanonfin bana, så ser vår me ut. De ja tycker e viktigt med ridbana e att som denna ha staket runt, INTE elband!! Hästarna har ju för de mesta elband i hagarna så det är deras fria yta o frihet. När dom e på banan så är det jobb som gäller o då är det staket, så tycker vi i vårt stall...Jättefin ridbana:):bump:

Dom som har trästaket runt hagarna, måste dom då ha elrep el dyl runt paddocken:smirk:

Det uttalandet var väl inte riktigt så väl genomtänkt:angel:

Här är våran hemmagjorda ridbana. Håller precis på att sätta upp staket runt, har gjort klart ena långsidan. Kommer sedan att målas vitt. 20x40 är den:banana:

ridbanan!

Vi har inte någon egen mark och gubben som vi arrenderar vägrar att vi ska göra en ridbana. Men vi får ha marken som bete i livstid. Så jag fattar inte varför vi inte får göra en bana om han ändå inte ska använda det?:mad:

Vi har inte någon egen mark och gubben som vi arrenderar vägrar att vi ska göra en ridbana. Men vi får ha marken som bete i livstid. Så jag fattar inte varför vi inte får göra en bana om han ändå inte ska använda det?:mad:

Fy vad tråkigt. Vi arrenderar våran mark också, dock inte på "livstid". Vi fick göra en ridbana om vi bara skrapade undan matjorden och behöll den. Vi har utmärkt dränering även fast vi inte dränerat den själva. Om vi flyttar, vill ta bort ridbanan eller om han vill ha tillbaka marken tar vi bara undan sanden och lägger i matjorden igen. Ni kanske kan komma överens om en sån deal?:idea:

Det där lät ungefär lika genomtänkt som att säga att hästen fryser för att jag fryser ;)
Vi har alltid haft elband runt våra ridbanor och jag ser då inga tecken på att hästarna tror att de är i hagen.

Vi gjorde om vår ridbana förra året, från 16*35 (:crazy: helt värdelös) till 25*45 cirka. Har ingen bild från i år men från förra året.

ridbanan2.jpg

Den var billig och blev bra. En kompis planade till ytan (som sluttade lite i ena änden) med en traktor, och sen på med sopsand (ren sådan, och gratis).

Vilka fina banor ni har:)
Själv längtar jag till att flytta till landet o kunna ha hästen hemma:angel:
Och naturligtvis vill jag ha en paddock på typ 30*60 meter..:angel:
Den som vi har i "hyrstallet" är av natursand o inte speciellt bra. Knöglig o dan, hästen snubblar, tungt när det regnat o när det frusit kan man inte rida där alls.. :crazy: Samt att det dammar så man får skräp i ögona under de heta sommardagarna:crazy:
Vilket material tycker ni är bäst?
Sand? Paddex? Stenmjöl eller någon blandning?:idea:

Pappa är åkare och de får tag i sopsand billigt, det kan andra "icke-åkare" också få hos en del åkerier. Det gäller bara att man helst får sand som inte är från stan eftersom den ofta innehåller mycket glas och skräp (iaf i stockholm..).

LÅter nästan lite osäkert det där med sanden. Men sånt ser man kanske:crazy:

Byggde ny ridbana på åkern nedanför stallet för två år sedan. Stora maskiner kom och grävde och tog upp stenar så att det blev plant. Sedan drenerade de och la på matta, sedan på med stenmjöl. Tanken var att efter ett år lägga på sand, men p.g.a. personliga själ hos grävaren har det inte hänt än. Ridbanan tog ungerfär tre veckor att bygga, och nu har vi satt upp ett fint staket. Storleken på banan är 25x50 m. I slutändan kostade allting uppemot 100 000 kr.

*Har tyvärr ingen bild!*

Kram

Vi gjorde om vår ridbana förra året, från 16*35 ( helt värdelös)

Beror på vad man ska ha den till. ;)
Ska själv bygga banan i höst eller till våren som är 16*32m. Det är en variant av klassika mått. Jag kan bygga större om jag vill, men det är måtten jag vill ha.

Allmänt till tråden
Den kommer att kosta under 10 000kr, men då gör vi allt arbete själv och har en väldränerad stor gårdsplan som den ska ligga på.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 794
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar