hemlösa hundar!

A

asp-en

Hej!
vilka olika organisationer finns det som tar hand om hemlösa hundar och säljer?
som ex: hundar utan hem, som tar hem hundar ifrån irland :)
är intresserad av att köpa hund, men vill då köpa en som är hemlös.
 
Sv: hemlösa hundar!

Ursäkta "påhoppet" men jag kan inte förstå er som stödjer hemtagandet av dessa hemlösa hundar utomlands:confused: Det finns massor med hundar som behöver omplaceras här i Sverige.....
 
Sv: hemlösa hundar!

Hej!
vilka olika organisationer finns det som tar hand om hemlösa hundar och säljer?
som ex: hundar utan hem, som tar hem hundar ifrån irland :)
är intresserad av att köpa hund, men vill då köpa en som är hemlös.

Jag skulle absolut rekommendera hundar utan hem! Dom tar hem hundar från Irland som skall avlivas på grund av att någon inte tyckte dom var roliga längre! Irland har en grymt otäck syn på hundar!

För under 5000:- så får du en veterinär besiktad hund, fullt vacinerad med EU-pass.
 
Sv: hemlösa hundar!

jag vill inte köpa en omplaceringshund, utan en hund som inte har något hem och ge den chansen!

tack för länken , Mynta2 :)
 
Sv: hemlösa hundar!

Dom tar hem hundar från Irland som skall avlivas på grund av att någon inte tyckte dom var roliga längre! Irland har en grymt otäck syn på hundar!
Men ge dej!! Har du varit på Irland och sett detta själv??
Jag har bott på Irland i 8 år och har faktiskt inte sett ett enda fall av hundar som far illa. Hundarna på Irland mår bra och har ett helt godkänt liv som alla andra. Vissa är arbetande hundar, tex vallhundar, men de flesta är gårdshundar och familjemedlemmar i form av husdjur.
Vad Hundar utan hem gör är att ge en skev bild på vad som egentligen händer, samt tjänar pengar på det hela.

För under 5000:- kan du få en hund med stamtavla från Irland, inkl pass, vet bes, vaccinationer, transport mm....så det de sysslar med är ingen tjänst för Irlands hundar.

Vem som helst kan kolla upp importreglerna från Irland och se att det inte finns några restrektioner alls....hundarna behöver inte ens vara vaccinerade från Irland för att få komma in i Sverige. Så undrar folk varför Sverige importerar så många hundar från Irland?? Det är väl inte så konstigt när man kan tjäna pengar på det och det inte finns några införsel regler alls, mer än EU-pass!! Hundarna på Irland har det inte alls dåligt...det är bara lättare att importera dem än hundar från andra länder. Samt RSPCA är glada över att någon annan tar över adoptionerna från dem...det sparar de jättemycket pengar och tid på!!

Förlåt ett långt inlägg men jag blir så djävla less på skitsnack!!
 
Sv: hemlösa hundar!

jag vill inte köpa en omplaceringshund, utan en hund som inte har något hem och ge den chansen!

Men en hund som ska omplaceras har ju inte heller något hem. Jag förstår inte riktigt logiken och skillnaden får jag erkänna :smirk:
 
Sv: hemlösa hundar!

Fast där måste jag säga som så...många gånger blir man hemmablind i sitt land. Tex många av mina vänner och arbetskamrater har ingen som helst aning att det förekom och förekommer hemlösa hundar samt djurplågeri i fina Sverige. Irland är inget undantag bara för du faktiskt aldrig sett, eller valt att sett. Dessutom tror jag ju knappast att du har stenkoll på presis hela Irland, eller hur ?
 
Sv: hemlösa hundar!

Skulle tro hon jämför Sverige med annat land...dvs Sverige har ett BRA djurskydd om man nu ska jämföra med tex: Kina (ingenting), Italien, Rumänien osv...vad man nu vill jämföra med. Hemlös i tex Rumänien innebär att ingen tar hand om dessa....där finns gatuhundar villket knappast finns i Sverige.

Ordvalet kanske var fel..omplacering och hemlös..Men hemlös och omplacering är knappast densamma här som i tex Rumänien.
 
Sv: hemlösa hundar!

Jovisst blir man hemmablind, men så dum är ju inte jag heller att jag inser att det finns hundar som har det mindra bra på Irland, precis som i Sverige.
Det jag reagerade på i Lyxnisses inlägg var att Irland var speciellt utvalt som ett dåligt land när det gäller djurhållning, men så är inte alls fallet.
 
Sv: hemlösa hundar!

Men en hund som ska omplaceras har ju inte heller något hem. Jag förstår inte riktigt logiken och skillnaden får jag erkänna :smirk:

vet inte hur jag ska förklara, men en omplaceringshund bor oftast hos sina ägare tills man hittar en ny ägare, eller i alla fall dom flästa fallen. Och då är dom alltså inte hemlösa!
 
Sv: hemlösa hundar!

vet inte hur jag ska förklara, men en omplaceringshund bor oftast hos sina ägare tills man hittar en ny ägare, eller i alla fall dom flästa fallen. Och då är dom alltså inte hemlösa!

I de flesta fall ja, men det finns regelrätt hemlösa hundar i Sverige också. De springer bara inte omkring på gatorna. De hamnar i djurhem, på hundpensionat (hundar lämnas in på pensionat förvånsvärt ofta för att aldrig hämtas igen) eller i jourhem.
 
Sv: hemlösa hundar!

Jag har en hund från Spanien, f.d gatuhund, som kom hit 2004 via SOS animals (www.sos-animals.se). Jag har likaså erfarenhet av ADA (www.ada-hundar.org) varifrån jag haft flera jourhundar. Det är väldigt stor skillnad på att ta en utländsk hund jämtemot en svensk, och jag vill varken rekommendera det ena eller det andra, men värt är att verkligen tänka igenom vad man har att vänta sig.

En utländsk f.d gatuhund är troligtvis inte rumsren, kanske aldrig satt en tass i en lägenhet, och kommer behöva massor av tid och engagemang. Frågan är om man har tiden och orken? Min egen tjej tog det ungefär ett halvår att få henne att bli "hund" ordentligt, trygg i sig själv. Innan jag ens kunde börja träna henne i vardagslydnad.

Angående det här med smittor och vaccinationer. Spanska hundar (som jag har erfarenhet av) är väldigt noga kollade, de har fler tester bakom sig än vad införelsekraven räcker, jag har en decimetertjock bunta papper på min Nacha.

Jag tror också att många tar sig an hittehundar/gatuhundar/omplaceringshundar utan att tänka sig för, för att det "är exotiskt och häftgt att göra en sådan insats". Men att det sedan är långt mycket mer jobb än man kunnat föreställa sig. En svensk omplacering är generellt en stor hanhund av bruksras, och kan inte vara helt enkel att tas med. Medan en spansk hund trots dess mindre storlek också kan ha väldiga trygghetsproblem. Bra är att kontakta organisationen och ställa hundratals tusentals frågor innan. Och fråga sig själv om man har tiden och engagemanget som krävs.
 
Sv: hemlösa hundar!

Men ge dej!! Har du varit på Irland och sett detta själv??
Jag har bott på Irland i 8 år och har faktiskt inte sett ett enda fall av hundar som far illa. Hundarna på Irland mår bra och har ett helt godkänt liv som alla andra. Vissa är arbetande hundar, tex vallhundar, men de flesta är gårdshundar och familjemedlemmar i form av husdjur.
Vad Hundar utan hem gör är att ge en skev bild på vad som egentligen händer, samt tjänar pengar på det hela.

För under 5000:- kan du få en hund med stamtavla från Irland, inkl pass, vet bes, vaccinationer, transport mm....så det de sysslar med är ingen tjänst för Irlands hundar.

Vem som helst kan kolla upp importreglerna från Irland och se att det inte finns några restrektioner alls....hundarna behöver inte ens vara vaccinerade från Irland för att få komma in i Sverige. Så undrar folk varför Sverige importerar så många hundar från Irland?? Det är väl inte så konstigt när man kan tjäna pengar på det och det inte finns några införsel regler alls, mer än EU-pass!! Hundarna på Irland har det inte alls dåligt...det är bara lättare att importera dem än hundar från andra länder. Samt RSPCA är glada över att någon annan tar över adoptionerna från dem...det sparar de jättemycket pengar och tid på!!

Förlåt ett långt inlägg men jag blir så djävla less på skitsnack!!

Jag har personligen mycket kontakt med både personer som arbetar med hundhjälpsorganisationerna på irland och jag skulle vilja säga att du pratar en massa skit.

För det första, så far väldigt många f.d kapplöpningshundar väldigt illa på Irland, dom som inte springer tillräckligt fort kastas bort och hamnar i pounds (det finns oräknerliga), hundar kastas i floder och dränks, sparkas och lämnas för att dö. www.neverneverland.se och www.hundarutanhem.se är två organisationer som arbetar från Irland.

För det andra, så tjänar inte organisationerna någonting på det här. De arbetar ideellt, tjänar inget på all tid de lägger ner, adopterade hundar från t.ex. irland ÄR vaccinerade, och i de flesta fall (förutsatt att de är gamla nog) också kastrerade. Det har ofta krävs veterinärvård, flygresan kostar också pengar samt att en hund inte kan flygas över ensam. Foder under vistelsen nere på Irland. Hundarna är närmast skamligt billiga. De flesta organisationer går back och är beroende av donationer av privatpersoner.

Vad gäller spanska hundar tillkommer det också kostnaden för eupass, blodtester, rabiesvaccinationer och kontroll av antikroppar osv. Det blir inte en krona över, och om det mot förmodan skulle bli det går detta rakt in i organisationen igen för en hund som kanske behöver tre gånger så mycket veterinärvård som en annan. Min egen hund behandlades för valpsjuka och kostade organisationen betydligt mer totalt än de 4200 kronorna jag fick betala för henne.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 392
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 838
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Hej på er. Ville höra om det är någon annan som har problem med strump-(och annat olämpligt)ätande hund? Vår är en retriever av jakttyp...
2
Svar
21
· Visningar
1 493
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp