Hemlös katt

S

Ströga

En kollega smsade mig idag (då hon vet att jag och sambon letar katt) om en (antagligen) hemlös katt som strövar omkring där hon bor.


Katten behöver kollas på chip (och/eller öronmärkning) hos vet. det vet jag. Också avmaskning och vaccination. Men är det något som jag/hon får betala eller hur är det med det?
Om det inte finns någon id så får vi efterlysa katten på olika sidor/sätt.


Jag ska ringa henne vid tre då hon slutar men vill bara kolla med er först.
 
Sv: Hemlös katt

Kom på också... En ev. kastrering kanske behövs också.


Sen om det blir aktuellt, på väntan av en ev. ägare att den bor här (om den nu trivs att vara innekatt) att tänk om man bekostar allt, eller en stor del, och får inte behålla katten (om den trivs och/eller vi trivs med den, men på jobbarkompisen verkar den vara hur kelig som helst) - hur blir det då? Visst det är för kattens bästa. Men väldigt surt eftersom vi sparat pengar till "annan" katt och vi hittar ägaren eller på ett eller annat sätt att vi inte kan behålla den.

Lite funderingar så... Kanske har fel, har ju inte fått något svar än. :p
 
Sv: Hemlös katt

Jag har fått betala id koll själv i förekommande fall hos veterinären men hos polisen har det varit gratis.
Om du tar hem en katt och lägger pengar på den och ägaren sedan dyker upp så är det ju upp till ägaren om den vill betala. Det vill den förmodligen inte om det är en katt som springer vind för våg men kanske om det är en älskad skyddsling som har smitit men då bör den ju också vara märkt.

Mitt råd är att kolla med polisen om de kan läsa av ev. chip och att inte lägga några pengar på den förren tiden har gått (tror det är tre månader?) tills den tillfaller dej om du är rädd att du får betala för någon annans katt.

Ring runt till djurens vänner och alla katthem och polisen, sätt upp lappar överallt så går det förhoppningsvis fortare att hitta ev. ägare.

Det är ett vågspel att ta hand om en till synes hemlösing för risken är ju att den rätte ägaren dyker upp. Tänk på att denne då bör kunna bevisa att det är hens katt också på lämpligt sätt.

När jag har fått hit katter så har jag vanligtvis gjort så att jag har väntat i tre månader och sedan åkt och kastrerat, då har ägaren haft sin chans. Om nu inte katten varit sjuk eller skadad, då har jag givetvis åkt genast.
Avmaskat har jag gjort genast om det har behövts, det är en ganska liten kostnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Hemlös katt

Tack för ett snabbt svar! :)
Frågan är hur vi ska få tag i den... Kollegan har inte själv möjlighet att ta in den pga hund och hon bor där mitt jobb ligger men jag har semester. En enkel resväg med buss och spårvagn tar 45 min från mig.



Om det skulle vara en utekatt och det finns ingen id och vi skulle ha den inne så länge på ev ägare, det borde inte göra något? (förutsatt att katten klarar av att vara inne). Vill inte göra något 'fel'. Man måste ju liksom förvara den någonstans så länge...
 
Sv: Hemlös katt

Nej du gör inget fel som tar hand om katten. Hade det varit min katt som kommit på villovägar så hade jag blivit väldigt glad om någon hade tagit hand om den.
Förmodligen har den väl ingen ägare och då kommer nog katten vara dej evigt tacksam.
 
Sv: Hemlös katt

:)

Kollegan ringde polisen och de kopplade till staden där hon bor men de svarade inte :confused: Hon pratade med djurklinik och de sa att vi skulle ringa till Djurskyddsföreningen/katthemmet som ligger i närheten men de hade bara telefontid till kl 13, så ska ringa imorgon igen. Och åka dit med katten så de kan chip-kolla och undersöka katten. Har erbjudit om (ev) tillfällig boende.

Om någon saknar den får de förhoppningsvis tillbaka den :laugh: Annars kommer de till mitt eller annat boende :)
 
Sv: Hemlös katt

Det gick jättebra! Förutom att hon (vad vi tror) inte ville gå in i buren ^^ Kollegan hade ringt massor av ggr till katthemmet men de svarade inte så vi åkte dit och de chip-kollade henne men hon hade inget. Hon sa att ofta tar folk katter 'för tidigt' (kollegan hade sett henne i 3 dagar), de får in lika många telefonsamtal om bortsprunga katter som hittade igen. Men det är ju bara bra tycker jag, att folk bryr sig. Sen hade vi inte mage att låta henne ligga i buskarna (det spöregnade också igår) det var inget värdigt liv så hon är hemma hos mig :) Bor just nu i badrummet eftersom jag inte visste hur hon är. Det första hon gjorde var att äta lite men mest gosa med oss, har aldrig träffat en sån keligare katt innan! :love: Sen kissade hon i lådan :D Och somnade i mitt knä :love: riktig knäkatt. Bryr sig inte om leksaker eller att vi leker med henne, hon vill bara gosa. Hon ska få komma ut (vardagsrum och kök) ikväll eller imorgon efter vi har duschat och borstat henne, undrar hur det kommer gå med duschningen... :p
 
Sv: Hemlös katt

Efter jag riktigt kollat om det är en hane eller hona så vet vi, det är en hona :)

Hon 'tycker inte om' oss nu :P Ville inte bli duschad och försökte smita men var ändå ovanligt lugn. Blev mest rädd, hon kissade ner sig. Men hon var så duktig!

När hon torkat lite ska hon få komma ut :)
 
Sv: Hemlös katt

Hon pussade mig på näsan så nu är hon sitt vanliga jag igen :laugh: Hon kan inte få nog av kel. Buffar på handen och försöker göra allt för att man ska gosa och klappa på henne, helst non-stop.

Hon satt på toalettstolen när jag öppnade dörren och jag fick ropa flera gånger innan hon förstod att hon faktiskt fick gå ut! :D Hon lekte för första gången också, med kattvippan, den tyckte hon var jättekul! Vi tog den vid klösstolparna på kattmöbeln och då förstod hon vad man hade dem till :idea: Efter att ha undersökt rummen ligger hon nu i sambos knä i soffan och myser.

Så jäkla exemplarisk katt! Blir så glad efter varje framsteg.
Det jobbiga är att man fäster sig så mycket för henne, och det har bara gått en dag. Kommer bli jävligt jobbigt om man hittar ägaren. Men ja, så är det...
 
Sv: Hemlös katt

Nu sitter jag med ett sådant här smil :D Vad roligt att läsa att det går så bra och att hon har fått ett hem. Jag blir så lycklig för både er och kattens skull att ni fann varandra och jag hoppas verkligen att ni får behålla henne.

Om hon har en ägare så hoppas jag att hen säger som till en av mina hittekatter, -vad bra då vet jag var han finns :crazy: Hemskt, men vi var ju glada att vi fick ha honom hos oss de åren han fick.
 
Sv: Hemlös katt

Ja, efter att ha legat under buskarna i 3 dagar så lär det vara skönt för att komma in i värmen :laugh:
Vi har nu öppnat balkongdörren (inglasade givetvis) och det var intressant, en stund iaf :D Hon kollar mest vad vi har för oss. Imorgon kommer min sambos småsyskon, ska bli intressant hur hon reagerar på barn.

Menar du att du fick behålla hittekatten? Tur i oturen ändå :) Ägaren verkade ju inte direkt engagerad ändå. Kom hen och hälsade på och så eller hur var det?
Kul att läsa om andras historier!
 
Sv: Hemlös katt

:D Känner jag dig rätt så bodde även du på toan första dygnet ;)

Hoppas verkligen ni får behålla kissen! När får jag och Sirius komma och ta en titt på nytillskottet?
 
Sv: Hemlös katt

Ja, efter att ha legat under buskarna i 3 dagar så lär det vara skönt för att komma in i värmen :laugh:
Vi har nu öppnat balkongdörren (inglasade givetvis) och det var intressant, en stund iaf :D Hon kollar mest vad vi har för oss. Imorgon kommer min sambos småsyskon, ska bli intressant hur hon reagerar på barn.

Menar du att du fick behålla hittekatten? Tur i oturen ändå :) Ägaren verkade ju inte direkt engagerad ändå. Kom hen och hälsade på och så eller hur var det?
Kul att läsa om andras historier!

Jag han bodde kvar. Nä hen kom inte och hälsade på utan hen fick veta på omvägar att han hade kommit till oss och då hade hen sagt att -ja då vet jag var han är.
Det var alltså så att katten kom bara en dag och flyttade in. Full med skabb och ordentligt tilltygad av alla slagsmål. När vi väl fick tag på honom så hade öronbasen svullnat upp på bägge öronen så det var bara att åka direkt till veterinären med honom. Eftersom han inte var kastrerad så passade vi på att kastrera med en gång när han ändå var sövd. Han hade en ordentlig öroninflamation i bägge öronen så vi fick droppa öronen länge och ge honom antibiotika. Han var verkligen jätteduktig, han kände ju inte oss och han hade ont men han lät mej göra rent öronen och droppa och sedan fick han burkmat med antibiotikan iblandat. Han såg nog maten som en belöning ;)

Han fick tyvärr plötsligt så svår astma att vi fick avliva honom :( Enligt veterinären så var lungor och luftvägar svårt angripna och han sa rakt ut att han tyckte att vi skulle avliva. Vi fick fem år ihop nästan och han var en härlig katt :love: Han lärde upp flera av de andra hittekatterna (det har blivit några stycken:angel:) att vi inte var farliga och eftersom han gärna gick fram och gosade med oss så vågade flera av de andra det också. Det underlättade ju enormt för oss.
 
Sv: Hemlös katt

Vilken underbar katt! :)


Ägarna är nu funna och jag grät hela dagen igår. De kommer ikväll och hämtar henne :( Jag skulle igår skriva ett sms till en kompis att jag lärt henne sitt och då såg jag smset från kollegan. Vill inte tänka på det för då kommer det igen så säger punkt nu. :P
 
Sv: Hemlös katt

Dagen de kom var mycket lättare än dagen innan. Jag gick in för att hon skulle bli hämtad. Gosan (som vi kallade henne) kände inte igen dem men det var deras (visade bild på henne). Hoppas hon har det bra där.

Lite positivt i denna katthärva...(efter att bli nekad på första katthemmet och när vi ringde det andra så blev de katter, som vi var intresserade av, sålda samma dag som vi ringde.) De ringde tillbaka, några dagar innan Gosan blev hämtad, och sa att de hade kommit tillbaka till katthemmet. Åkte dit i lördags och om en vecka åker vi och hämtar dem! :bump:


sfin.jpg

Ska döpa om henne till Snövit. Är vitare än vad det syns på bilden.

grllis.jpg

Ska döpas om till Toker :D Hon är skelögd och så ^^
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 531
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 556
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp