Vet inte om jag bara är negativ nu, men det kan ändå vara värt att tänka på :)...

Efter att själv ha jobbat som väktare och på larmcentral och jag har flera i familjen som jobbar eller har jobbat så skulle jag inte hänga upp mitt larm val på hurvida ryck eller inte ingår.
Många bolag vill gärna säga att väktaren åker så fort larmet går... Men det är en sanning med modifikation enligt mig...

När larmet går så larmas väktare absolut ut. Problemet är att det är inte den ända larmkunden väktaren ska till, dessutom måste man komma ihåg att väktare kör inte med blåljus och ska köra precis som du. Så mitt första tips är faktiskt att se hur långt från kontoret till ditt hem har väktaren?
Har man tur så finns kontoret påvägen från en annan kund för att plocka med sig nycklar (om man vill ha mer än bara yttre kontroll) annars blir det en omväg för bara det. Har man otur kan väktaren/väktarna vara i ena delen av distriktet och det larmar i andra. Distrikten är ofta Stora.
Nä, jag hade aldrig satsat på att köpa med ryck - om jag inte bor typ granne med kontoret. Dom som tagit sig in är borta sen länge när väktaren kommer dit...

Ett larm består av flera delar.
Manöverpanelen/centralapparaten är grunden, det är därifrån man styr larmet. Det är uppkopplat till larmcentralen via tex telenät, internet eller mobil. Ska man vara väldigt noga med sitt larm så har man två typer av uppkopplingar, ifall den ena skulle gå ner. Många har även batteri back up som försörjer larmet med el under ett strömavbrott.
Till det är det kopplat olika deckare dom vanligaste är,

Mangnetkontakt - som sätts på dörrar och fönster. Det är två "magneter" en på dörren och en på dörrkarmen. Så fort du öppnar dörren/fönstret och "magneterna" tappar kontakten så går larmet.

Rörelsedeckare/IR -Känner av när något rör på sig, då larmar den.

Glaskross - Känner av vibrationer och/eller ljud. Har man dom som går på ljud så kan fönster i tex vardagsrummet larma om det går ett fönster i köket.

Brandlarm - säger sig självt vad det är...

Siren - Är nog inte jätte vanligt i vanlig hem, utan det är nog mest företag som jobbar med det... Men det är klart jobbigare att ha en siren som ljuder, (som även uppmärksammar andra,tex grannar) än ett tyst larm. Dock är det inget jag skulle rekommendera om man har djur hemma...

Många tycker tex att det räcker med att sätta upp magnetkontakter på varenda dörr och fönster. Slår jag sönder rutan och går in så kommer magnetkontakten inte känna av det. Den har ju fortfarande kontakt.

Ett larm fel-larmar ibland. Det säger sig självt när det kommer till teknik.. Rörelse tror jag är den som fel-larmar mest. Absolut kan man ställa in att man ska ha djur hemma, men kommer det något tillräckligt nära som känns "stort" som tex en spindel som kryper över deckarn, kan den larma.
Har man en ranglig källardörr och det blåser kan absolut magnetkontakten larma.
Dom allra flesta larmen som väktarna är ute på får "Okänd anledning" som larmhändelse.

Den dagen jag bor i hus blir det med kameraövervakning, för det är det jag tror mest på. Inte i förebyggande syfte. Vill man in, så kommer man in. Men däremot är kameran väldigt bra att ha när det väl händer. Förhoppningsvis finns det bilder som kan identifiera dom som tagit sig in. Det går även att se att det inte är ett uppenbart falsk larm, och framförallt vill jag ha det ihopkopplat med brandlarmet. Jag tror många hus har kunnat räddas just för att man kunnat se branden på en gång istället för en brandvarnare som bara står och tjuter utan att någon är hemma, alt att någon ska åka dit och konstatera att det brinner... Larmcentralen kan meddela räddningstjänst så fort dom ser något :up:
Jag hade oxå valt ett larm där jag kan larma ifrån via tex en app för att slippa ge tex koder, eller låta det stå olarmat när hantverkaren kommer..

Jag tror att larmen ger oss en lite inbillad trygghet. Den ända tryggheten jag känner i mitt larm är att jag antagligen Vet att någon har varit inne, så jag slipper släppa in bonusen i ett hav av kaos... Självklart kommer tjuven alltid välja ett larmlöst hem förre ett larmat hem, men larmen blir vanligare och vanligare, snart finns det väl inte jätte mycket att välja på...
Man brukar säga att ett normalt larmat hus kan avskräcka inbrottstjuven, ett "överlarmat" hus kan skapa intresse - "Vad har du där inne som är så värdefullt?"

@hvala vi har det som heter Securitas idag. Det är det enda som vi vet verkligen fungerar här och att de faktiskt rycker ut. Övriga larmoperatörer har dels närmaste kontor minst fem mil bort och när det har varit inbrott i hus larmade av dem så har de inte ens ryckt ut så det anser vi är bortkastade pengar. Går larmet så är det inte mycket begärt att man ska få valuta för sina pengar. Det är just därför ni dels ska ta reda på var närmaste kontor finns och dels höra med grannar hur det har fungerat i skarpt läge just i ert område.

@Michaelsdotter siren är väl självklart att man har?

Inbillad trygghet kan nog larm ge om man tror att ett larmat hus inte får inbrott för det får de. Tjuvarna går däremot hellre in i ett olarmat hus än i ett hus som har larm.

Självklart åker inga väktare ut genast och det vet tjuvarna med. Först ska operatören få tag i ägaren och sedan ska väktarna åka. Just därför är det så viktigt att höra med grannar och kolla hur långt det är till närmaste kontor.

Jag jobbar på larmcentral o kan väl ge lite input:

- vi ser på kamerorna ganska omgående om det är skarpt läge eller ej.

- det spelar mindre vart kontoret ligger då väktarna oftast är ute på rundor ändå och vid skarpt läge så rings polis dit snabbare 95% av gångerna.

-självklart skickar vi inte ut väktare när vi ser att det är husdjur som är orsaken till larmet, då ringer vi ägaren.

Ni som har hemlarm, vad har ni? Är ni nöjda? Vilka larmkomponenter tycker ni är viktiga att ha?

Vi har bara bott i vårt hus i 1,5 månader. I natt var vi borta för första gången och när vi kom hem hade vi haft inbrott :mad:

Pojkvännen och fd sambon har Verisure. Det är både magneter i dörrar/fönster och kameror och siren.
Vi har haft jättebra service!

Min plastbror hade larm. Men kunde inte larma nattetid iom barn som gick i sömnen och startade larmet. De blev rånade under natten då de sov(och larmet var av).

Pojkvännen och fd sambon har Verisure. Det är både magneter i dörrar/fönster och kameror och siren.

Min plastbror hade larm. Men kunde inte larma nattetid iom barn som gick i sömnen och startade larmet. De blev rånade under natten då de sov(och larmet var av).

Kunde de inte ställa in hemmalarmning?

Vi har ett enplanshus med två vanliga ytterdörrar, två altandörrar och fem stora öppningsbara fönster i marknivå så grundpaketet räcker inte långt för oss. För varje extra komponent ökar både grundkostnaden och månadskostnaden.
Fast åtminstone sektor alarm har ett maxtak på månadskostnaden. Vi beställde vårt på en marknad och fick då ner grundpriset en hel del med

@TinyWiny har ni det som var Securitas men som nu blivit Verisure, eller har ni faktiskt Securitas? Jag är intresserad av Securitas eftersom de har så låg månadsavgift men hittar inga omdömen från någon som har deras larm.

Tack för input @kolblakkur @Tora @Elisha @LadyCovergirl @LaMirage :)

Vi har tittat på Verisure och Sector Alarm främst men hakat upp oss på priset. Ca 8000 kr i grundkostnad och en månadsavgift på ca 450 kr skulle det bli för oss, och då får vi inte ens äganderätt till larmkomponenterna som sätts upp. Och läser man Verisures villkor så står det dels att de har rätt att höja avgifterna och dels att de i vissa fall inte rycker ut:
-på tider då de inte har beredskap (vad som menas preciseras inte)
-om inget syns i kameran och om husägaren inte går att nå på telefon (kan ju hända t ex att man sitter i möte på jobbet!) Någon som varit med om att larmfirman låtit bli att rycka ut?

Våra grannar säger att det varit mycket inbrott här i området och även i hus med larm. Trist om man skaffar dyrt larm men får inbrott ändå! Förhoppningsvis är det ett enda gäng som härjar här så de har sett nu att vi inte har något dyrbart och låter oss vara ifred...
Iaf sector har ofta erbjudanden och kampanjpriser, vi tecknade på mässa (Gothenburg horse show) och det enda som kostade var månadsavgiften, tror inte ens att det var nån bindningstid, då "slängde han på" en extra tag och ir-deckare också.

Jag hade inte brytt mig om vart närmsta kontor låg (om inte bolaget lovar nån maxtid på utryckning :devil: gärna en orimlig på 10 minuter:wtf: jag menar, Kolla bara vad ambulansen har för tid för hjärtstopp i städer, de kör med blåljus och sitter förhoppningsvis och väntar på larm :meh:)
Sector som exempel, använder sig av väktare som finns närmast geografiskt, så i ett område kan det vara Securitas som rycket ut, medan det är AVARN i ett annat.
Men i avseendet att stoppa tjuven spelar det verkligen ingen roll om det tar 10 minuter eller en timme, tjuvarna har troligtvis gjort sitt redan under tiden larmet börjar bearbetas hos larmcentral.

Det som gjorde att jag ville teckna larm, var möjligheten till att ha brandlarm kopplat till, vi bor avsides och troligtvis hade vårat hus hunnit brinna ner till grunden innan någon granne uppmärksammat och larmat.
Vill någon göra inbrott, så gör de det, oavsett larm eller inte. Men det kan ju vara skönt med tryggheten att ev krossade rutor skyddstäcks så man slipper komma hem till ett hus där det regnat in i en hel vecka.

Det där har jag också tänkt på. Vi har inte larmet på under natten, men hade kunnat välja enbart skalskydd om vi velat larma nattetid.

Vi har visserligen hundar som larmar också, de är snabbare än larmet. :angel:

Jag har ett komplett system inklusive allt, rent tekniskt. Dock inte larmcentral/väktarutryckning (av geografiska skäl) men mkt bra grannsamverkan. Jag är min egen larmoperatör, så att säga.

Sector alarm. Med kamera, brandlarm och siren (och den låter så högt så det går inte att vara inomhus när den går igång :) ), samt utryckning. Funkar med katter och kostar ca 4.500 kr/år - inga månadskostnader. Vi är supernöjda!

@Michaelsdotter siren är väl självklart att man har?

Inbillad trygghet kan nog larm ge om man tror att ett larmat hus inte får inbrott för det får de. Tjuvarna går däremot hellre in i ett olarmat hus än i ett hus som har larm.

Självklart åker inga väktare ut genast och det vet tjuvarna med. Först ska operatören få tag i ägaren och sedan ska väktarna åka. Just därför är det så viktigt att höra med grannar och kolla hur långt det är till närmaste kontor.

Ja jag tycker siren är självklar :), men det finns dom som väljer bort eftersom den låter så om man skulle råka dra larm....

När larmet går så larmas väktare absolut ut. Problemet är att det är inte den ända larmkunden väktaren ska till, dessutom måste man komma ihåg att väktare kör inte med blåljus och ska köra precis som du. Så mitt första tips är faktiskt att se hur långt från kontoret till ditt hem har väktaren?
Har man tur så finns kontoret påvägen från en annan kund för att plocka med sig nycklar (om man vill ha mer än bara yttre kontroll) annars blir det en omväg för bara det. Har man otur kan väktaren/väktarna vara i ena delen av distriktet och det larmar i andra. Distrikten är ofta Stora.
Nä, jag hade aldrig satsat på att köpa med ryck - om jag inte bor typ granne med kontoret. Dom som tagit sig in är borta sen länge när väktaren kommer dit...

Tack för att du förtydligar detta! Livet som utryckningsväktare hade varit väldigt mycket enklare om alla kunder haft vetskap om själva ryckförfarandet. Lite ot kanske, men det är ändå viktig information för att man som kund inte ska bli besviken när väktaren inte varit på plats "inom tre minuter"...

Jag har Verisure.
Jag förväntar mig inte att en väktare ska hinna ta inbrottstjuven. Däremot tänker jag att om det blir inbrott så har larmet gått och jag slipper bli överraskad av inbrottstjuv.
Min syster kom nämligen hem och mötte tjuven hemma. En bekant låg och sov och hörde hur någon tog sig in.

Vi har ett larm, jag är osäker på vem som står för det nu så jag säger inte namnet med risk att säga fel (det var en lokal firma från början men tror de sålt till en större)men det är rätt kass. Det var svårt att hitta ett larm som uppfyllde våra behov, och då vi skulle installera var detta det enda som kunde det på ett abonnemang. Vi har företaget hemma och därför behövs olika sektioner som kan larmas oberoende av varandra. Vi har även larm på ett ställe utomhus där en rörelsedetektor med kamera bevakar.
Dåligt:
- utomhusdeckaren larmar när sommargästerna på tomten bredvid klipper gräset längs vårt staket, eller om ett rådjur passerar, den har för stor räckvidd och de lyckas inte fixa detta.
- Fria ryck ingår. Larmet kan dock så och tjuta i upp till 30 min utan att någon kommit eller ringt oss eller kvitterat larmet pga ser att det är tex ett djur som utlöst.
- Appen som vi ska kunna sköta larmet med går sällan komma in i. De har bytt ett par ggr men inte blivit bra
-Utomhussiren tjuter jättehögt om du står på rätt sida av huset. Går du runt hörnet och det blåser så hörs det knappt
-Tittar vi i kamerorna i appen visar de inte realtid, inte ens nästan! vi kan vara på semester och se oss själva se på tv o soffan hemma...
-Kamerorna har fruktansvärt dålig kvalitet så man kan knappast urskilja ett främmande ansikte i pixlarna
Bra:
- Det tjuter som sjutton när larmet går och man är inne

Vi har Verisure. Sensorer på de två dörrarna men inte på fönstrena. Men finns ingenting av värde att ta förrän man kommit in i ett rum där det sitter kamera, så med tanke på mängden fönster kändes det onödigt.

Vi är jättenöjda, men det är ju svårt att vara missnöjd när det varken har varit skarpt läge eller något fel på systemet. Vi betalar ca 1000:- per kvartal.

Vi tror väl inte att hemlarm kommer skydda oss helt från inbrott, har larm främst av dessa anledningar:

- Brandlarmet
- Slippa komma hem och träffa på en inbrottstjuv
- Bor i radhusområde och jag inbillar mig att om hälften av husen har larm kanske man inte väljer de husen i första hand. Men det är kanske falsk trygghet :p

Rent generellt, även om det kanske inte har någon betydelse i varje enskilt fall, så bör man kanske vara litet restriktiv med att redovisa den exakta arkitekturen hos sitt inbrottslarm öppet på internet. Det går inte att veta hur anonym man är, eller inte är, för andra.

Ni som har hemlarm, vad har ni? Är ni nöjda? Vilka larmkomponenter tycker ni är viktiga att ha?

Vi har bara bott i vårt hus i 1,5 månader. I natt var vi borta för första gången och när vi kom hem hade vi haft inbrott :mad:

Vi har Sector Alarm. Vi valde efter vilket som var mest flexibelt men ändå prisvärt. Vi har sk tags, varav hyresvärden ska få en. Det gör att vi ser vem som larmat av och på, samtidigt som endast jag och sambon kan koden till dosan. Även vår centraldosa är gömd, så de hinner aldrig riva loss den innan larmet går. De har nämligen bara 30 sekunder på sig att hitta den från det dom tar sig in.

Märker att vi får höra olika om vikter på djur. Larminstallören som var här berättade att både vår trappa och kattstapel gör att de förstorar djuret i kameran vilket får kameran att tro att djuret väger mer och därmed startas larmet. Katterna vägrar ha kattstapeln någon annanstans och trappan går inte heller att flytta, så vi har fått göra om lite här hemma för att få kameran att fånga alla ytor men ändå inte få katterna för nära.

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
611
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 980
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
454
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III