Hemförlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hemförlossning

Min första förlossning gick jättebra och snabbt, men efteråt började jag blöda och hade jag inte varit på bb hade jag förblött.. 3 liter tappade jag innan dom fick stopp på det.. Min sambo var tvungen att gå ut och sätta sig i korridoren med våran dotter undertiden dom sövde mig ooh han satt där "ensam" och väldigt rädd i ingefär en timme innan han fick veta hur det hade gått.

Men min andra förlossning gick som en dans, men jag skulle aldrig våga föda hemma, kanske om min första förlossning varit som den andra kanske man hade tänkt annorlunda..
 
Sv: Hemförlossning

Om jag vore dig skulle jag föda första barnet på sjukhus. Om du sen skaffar fler barn vet du ju förutsättningarna och kan göra ett val baserat på dina erfarenheter från första förlossningen!! Man har ingen aning innan hur jävligt det kan vara att föda barn om man inte varit med om det (förlåt att jag säger det men jag har själv gått på den niten). Det går liksom inte att föreställa sig!!! Jag avskyr sjukhus (efter två traumatiska händelser i min barndom) men jag skulle aldrig velat vara någon annanstans när jag födde mina barn!
 
Sv: Hemförlossning

Min första förlossning gick jättebra och snabbt, men efteråt började jag blöda och hade jag inte varit på bb hade jag förblött.. 3 liter tappade jag innan dom fick stopp på det.. Min sambo var tvungen att gå ut och sätta sig i korridoren med våran dotter undertiden dom sövde mig ooh han satt där "ensam" och väldigt rädd i ingefär en timme innan han fick veta hur det hade gått.

Men min andra förlossning gick som en dans, men jag skulle aldrig våga föda hemma, kanske om min första förlossning varit som den andra kanske man hade tänkt annorlunda..

Hade min syster fött hemma hade hon varit död nu!!
 
Sv: Hemförlossning

Prinsus_ - du borde veta det jag vet.

Att OM något går snett under förlossningen har man inte en chans att veta det i förväg och absolut ingen möjlighet att göra något åt det i hemmiljö.

Jag skulle aldrig våga riskera att ha flera mil till sjukhuset. Lossnar moderkakan före barnet eller hamnar navelsträngen runt halsen kan det handla om SEKUNDER. Med första barnet kan du inte heller vara säker på att dina inre bäckenmått räcker för alla typer av bjudningar.

Jag kände mig lugn och trygg på sjukhuset med CTG-kurvan som visade att bebin mådde bra. Jag hade med egen madrass och gullig pappa och det var inte det minsta spring på vårt rum. Lustgasen är dessutom KUL :banana:

Men jag hade inte kunnat vara avslappnad hemma utan möjligheten till katastrofsnitt.

Vi bor ju inte i ett U-land :crazy:
 
Sv: Hemförlossning

Nä, några påhopp minns jag inte i den tråden. Bara att trådskaparen blev väldigt väldigt upprörd över att bli motsagd och upplyst om riskerna i stället för medhållen.

Jo det var påhopp.
Ska inte diskutera det här egentligen, men tjejen i fråga kan absolut ta att bli motsagt, och ville gärna bli upplyst, men när folk sa att hon var dum i huvudet, rent ut sagt, för att hon tänkte tanken, hon var inte ens gravid då och funderade bara, så fick hon nog.
För övrigt så blev det senare en sjukhusförlossning, men om hon ska ha fler barn kommer hon troligtvis att satsa på hemförlossning.

Personligen skulle jag inte välja det, just för att det ändå är risker med att inte bo nära sjukhuset. (för övrigt hade den förra trådskaparen mindre än 5 minuter till ett större sjukhus) Själv har jag 7 mil så det är inte ens att tänka tanken :smirk: ..
 
Sv: Hemförlossning

Någon som har erfarenhet? Någon som vet vad det kostar?

Ingen erfarenhet och ingen aning om vad det kostar. Men efter att ha läst alla inlägg fick jag en idé: Skulle du inte kunna ha "hemfölossning" hos någon som bor nära sjukhuset? Just det där med att du bor fem mil från sjukhuset verkar ju vara största problemet.

Min förlossning gick oxå jättebra ända tills moderkakan skulle ut. Den ville inte lossna, och när den väl gjorde det slutade jag inte blöda. Jag tror visserligen inte att jag hade dött ifall jag hade fött hemma. Jag förutsätter att bm har med sig samma medicin vid hemförlossning som man får på sjukhus när sånt händer. (Jag fick dropp och sprutor.) Men extra blod har man ju inte tillgång till, men det behövde jag inte som tur var. Och om man befinner sig hyfsat nära ett sjukhus borde ambulans kunna komma ut med det innan det är för sent, eller?

Nu kom jag på ny fråga: Om det blir komplikationer och ambulans måste tillkallas, får man betala det själv bara för att man valde att föda hemma?
 
Sv: Hemförlossning

Grejen med hemförlossning är ju att man är i sin hemmamiljö där man är trygg och känner sig hemma. Att föda barn som gäst i någon annans hem, då känns det bättre att vara på sjukhus.
Jag har inte fem mil till närmaste förlossningsklinik. Jag har två mil till Östra Sjukhuset som ju verkligen är "Da place to be" om något går åt skogen med mig eller bebisen. Men vi bor innanför Hallandsgränsen och hör därför till Varberg dit det är fem mil, men jag kommer inte att tveka att åka dit eftersom Varberg på alla sätt är att föredra jämfört med Göteborg om man inte har en komplicerad graviditet. Högre personaltäthet och bättre omvårdnad. Detta innebär att vid en hemförlossning med komlikationer har jag nära till vård.
Men jag är inte lika inne på hemförlossning längre, får inget svar på mitt mail som jag skrev till Föda Hemma-organisationen så jag har tappat gnistan lite. Dessutom är vårt hem upp och ner och under renovering så det känns som det är mkt mer lugn och ro att åka till Varberg - annars kommer min pappa komma in mitt under utdrivningsskedet och fråga om jag har fått offert på fönster eller leta efter sin tumstock.

Nej inte nu denna gången men jag ska definitivt kolla upp lite mer till nästa barn. Det kommer ju statistiskt sett fortare ut också.
 
Sv: Hemförlossning

Här i Sverige är det inte så vandligt med hem förlossning.
Tänk på vad ni kommer att få städa upp.......:crazy:
Det värsta är nog om det blir komplikationer under förlossningen.......
Men jag känner en som fött hemma. Och hon var väldigt nöjd och tillfreds med det hela. Barnmorskan var på plats snabbt och innan dess hade hon en "hjälpare" hos sig som hade koll på henne.
Och stannade kvar i hemmet och passade upp några dagar efter förlossningen:)
Typ som BB hemma fast mer "personligt".......kan jag tänka.
Så hon fick hjälp med ammning, byten navelsträngen mm.
Men inför en hemförlossning så krävs det nog mycket övervägande....tror jag.
Själv så skulle jag onte våga....även om vi har nära och bra till sjukhuset.
 
Sv: Hemförlossning

Om jag någon gång ska ha fler barn så funderar och drömmer jag också om hemförlossning av skäl ett,tre och fem (fast jag innerst inne vet att det inte är en möjlighet för mig med tanke på mina tidigare förlossningar) :) skäl nummer två har jag inte varit med om trots tre vaginalförlossningar och skäl nummer fyra..jag har varit lika avslappnad på sjukhus som jag tror jag skulle varit hemma.

På allt för föräldrar finns ett forum om hemförlossningar där det finns gott om tips,länkar och många som har fött just hemma så mitt tips är att du kollar där med :) http://www.alltforforaldrar.se/snack2/forumdisplay.php?f=164
 
Sv: Hemförlossning

Har fyra barn varav det sista barnet föddes i bilen fem mil innan vi skulle vara framme vid förlossningen. Det var ABSOLUT den bästa och enklaste förlossningen jag haft!! Ångrar att jag inte stannade hemma och födde! Gör det du tycker känns rätt!!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, nu har det gått mer än två veckor sedan Molly föddes, så nu tänkte jag berätta om förlossningen :). Det började med bebisen levde...
Svar
10
· Visningar
1 565
Senast: rubytoo
·
Gravid - 1år På förlossningen! Jag har haft rätt jobbiga förvärkar och sammandragningar nu en tid, och den senaste veckan har jag knappt fått sova...
Svar
11
· Visningar
1 446
Senast: jerseyko
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 413
Senast: paradiset
·
J
  • Låst
Övr. Barn Frågor, frågor.... Har bara knappa månaden kvar, och det dyker upp nya frågor hela tiden. (Måste säga att ni har en FANTASTISK...
2
Svar
27
· Visningar
2 060
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp