Hemförlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.

prinsus_

Trådstartare
Är i v. 31 nu och förlossningen börjar kännas intressant och verklig nu. Läser mycket, tränar andning och avslappning och min man och jag känner mer och mer att vi vill föda hemma.

Mina skäl:
1. Jag vill träffa min barnmorska innan förlossningen och lära känna henne i lugn och ro
2. Vill slippa sjukhusmiljön med folk som springer ut och in.
3. Vill slippa stressen av att veta att jag sks sätta mig i bilen i mitten av december och köra 5mil till BB
4. Tror att upplevelsen och själva förlossningsförloppet blir bättre om man får vara i sin egen avslappnade hemmiljö. Jag kan förbereda mig bättre mentalt.
5. Tror fullt och fast att en avslappnad förlossning blir en mindre smärtsam förlossning.

Kan tillägga att min graviditet hittills varit helt okomplicerad, jag har mått oförskämt bra hela tiden och mina värden är utmärkta, både Hb, b-glucos, blodtryck och bebis följer kurvan fint. Jag är medveten att det är beroende av bebisens läge i bäckenet och allt det där i slutet av graviditen men allt ser iallafall bra ut än så länge.

Vad jag undrar:
Någon som har erfarenhet? Någon som vet vad det kostar?
 
Sv: Hemförlossning

Jag funderade också på det med andra barnet.
Det finns i princip ingen barnmorska som ställer upp på hemförlossning med första barnet.
Men vet du hur slabbigt det är med en förlossning?
Jag gillar faktiskt att någon annan städar upp "efter festen".
 
Sv: Hemförlossning

Jag funderade också på det med andra barnet.
Det finns i princip ingen barnmorska som ställer upp på hemförlossning med första barnet.
Men vet du hur slabbigt det är med en förlossning?
Jag gillar faktiskt att någon annan städar upp "efter festen".


:rofl: Har inte tänkt på den lilla aspekten!!! Kan ju lösa det genom att föda i badrummet och spola rent sen :D. Eller i en box i stallet med halm man kan mocka ut sen.
Jag har mailat en föda-hemma organisation, hoppas få svar snart.
 
Sv: Hemförlossning

Ahr du fem mil till närmaste sjukhus med?
Då tar det lång tid innan barnet kan få läkarvård om något skulle gå snett.
 
Sv: Hemförlossning

Varning.
En annan fd användare frågade om detta för ett år sedan och fick sådan hård kritik att hon valde att avsluta sitt buke-användande.
En känslig fråga uppenbarligen. :crazy:
 
Sv: Hemförlossning

Varning.
En annan fd användare frågade om detta för ett år sedan och fick sådan hård kritik att hon valde att avsluta sitt buke-användande.
En känslig fråga uppenbarligen. :crazy:

Va, är folk inte kloka... jisses! *skakar på huvudet*

Visserligen skall jag snart föda barn, och jag vill absolut inte ha en hemförlossning om jag kan slippa. Men inte dömmer jag någon som väljer att ha sin förlossning hemma.

Jag vill gärna ha tillgång till all hjälp vetenskapen kan ge mig, och jag är inte modig nog att vara utan hela kompaniet av bedövningar jag kan få.

Men att kritisera någon så hårt som i fallet du beskriver här så hon valde att försvinna härifrån låter ju inte klokt.

Bukemaffian har återigen slagit till :(
 
Sv: Hemförlossning

Jag kommer oxå ihåg den dära urspårade diskussionen... Förhoppningsvis blir den här bättre...
Men tyvärr tror jag inte att det är någon BM som tar åt sig först föderska, men det borde Föda hemma föreningen kunna svara på!

Själv gillar jag tanken, men inser att jag själv skulle inte fixa det... Och med Elin så hade det helt klart blivit stora problem om jag hade försökt föda hemma...

Men om du inte hittar någon BM som är villig att ställa upp så kolla upp vilka alternativ du har på BB, på en del ställen finns det ju "mysigare" BB än det vanliga...

Hur är det annars då? Mår du bra och allt annat flyter på? Saknar ju dig! ;)
 
Sv: Hemförlossning

Jag skulle inte våga föda hemma. Min graviditet var också helt okomplicerad och bebisen låg som det skulle och allt var så bra det bara kunde vara. Ändå gick det helt fel och slutade i akut snitt. Från att det beslutades så gick det väldigt fort. Hans hjärtljud steg från normalt till 127 och hade jag då haft 5 mil till närmsta sjukhus så vet jag inte om han hade levt idag. Tycker man riskerar alldeles för mycket med en hemförlossning men jag kan förstå att det är något flera vill göra. Hade jag bott granne med ett sjukhus så hade jag kanske övervägt det själv. Men inte om man bor så långt ifrån.
 
Sv: Hemförlossning

Om jag får fler barn skulle jag fundera på om jag ville föda hemma.
Har fött två barn, utan problem.
Andra barnet kunde lika gärna kommit hemma.
Hade jag tagit duschen jag tänkte skulle han kommit i bilen.
Jag har 6 mil till närmsta förlossningsavdelning.
Sjukhus finns i stan dock.

Jag förstår verkligen att du inte känner dig sugen på att åka bil.
Det var min största skräck inför andra förlossningen.
Med första barnet blev jag igångsatt så jag tog en taxi utan värkar.
 
Sv: Hemförlossning

Jag minns den också.
Men jag kan inte begripa att man avslutar sitt Bukefaloskonto för något sådant.
Det var läkare i den tråden som berättade om vad som kunde gå fel.
Det var liksom inga påhopp - det var fakta.

Men det är klart om man inte vill bli emotsaggd i sitt liv, så blir det ju svårt.
 
Sv: Hemförlossning

Skulle inte våga föda hemma och speciellt inte efter vad som inträffade under min förlossning.
Jag mådde super under hela min förlossning och värderna var perfekta. Det enda var ju bäbisens kurva i slutet som gick lite åt fel håll men med ett UL så var ju det ganska OK ändå med det. Hade inte jag varit på sjukhuset den natten så hade jag fått åka ambulas in. Läkarna stod nu beredda att ta hand om barnet när hjärtljuden börja svaja under förlossningen och mamma fick en stor blödning som måste stoppas.
Men hade inte detta hänt mig hade jag inte haft något emot hemförlossning, och jag har inget imot det heller men jag skulle aldrig våga det själv......
 
Sv: Hemförlossning

Jag hade svaga, svaga tankar åt det hållet när jag skulle föda barn för sex år sedan. Eller rättare sagt: Jag hade helst gått ut i skogen och fött barn utan några andra människor omkring mig alls. Om jag hade valt helt och hållet med mina känslor som utgångspunkt, alltså.

Förnuftet talade dock ett helt annat språk (om risker för både mig och barnet), så jag födde på sjukhus. Hade dock mycket tydligt talat om att jag inte ville ha en massa människor omkring mig och att jag ville vara ensam så mycket som möjligt. Detta respekterades till 100%. Personalen knackade på då och då, och kollade så att allt var OK, men något "spring" var det verkligen inte, utan jag fick vara ifred så mycket som jag ville och behövde.

Resan till sjukhuset (4 mil) var inget som kändes det minsta jobbigt, faktiskt (men det var heller inget jag reflekterat över innan).

Jag känner också litegrann att förlossningen är en så kort stund av mitt och barnets liv, så jag kan lika gärna ge lite avkall på själva upplevelsen för att istället göra det på ett så säkert sätt som möjligt.

Kan tillägga att jag hade en mycket "lätt" graviditet och mådde bra hela tiden. Ändå lyckades dottern få fostervatten i lungorna och få infektion av det på vägen ut, så det kändes rätt bra att vara på sjukhus trots allt..... Även om också jag egentligen avskyr sjukhusmiljön.
 
Sv: Hemförlossning

Jag upplever inte heller att det var ett väldigt spring och då råkadfe jag ändå reagera så att jag ville vara koncentrerad på vad som skedde, ville inte prata, ingen fick röra mig och den stackars pappan till barnet fick knappt ens titta på mig. Det var oftast bara en barnmorska som kom in då och då, jag tyckte nästan hon kom för sällan. Vid själva förlossningen var det barnmorskan och en undersköterska men pga sämre värden för bebisen kom läkaren in och kikade då och då men väldigt diskret och snabbt. Upplevde att de snabbt tolkade mina signaler om att få slippa bli störd och de berömde mig också för min koncentration.
 
Sv: Hemförlossning

Jag minns den också.
Men jag kan inte begripa att man avslutar sitt Bukefaloskonto för något sådant.
Det var läkare i den tråden som berättade om vad som kunde gå fel.
Det var liksom inga påhopp - det var fakta.

Men det är klart om man inte vill bli emotsaggd i sitt liv, så blir det ju svårt.

Jag funderade också på vad jag kunde ha missat för jag upplevde visserligen att det fanns förespråkare både för och mot men inte att det blev oerhört hätskt eller så.
 
Sv: Hemförlossning

Nä, några påhopp minns jag inte i den tråden. Bara att trådskaparen blev väldigt väldigt upprörd över att bli motsagd och upplyst om riskerna i stället för medhållen.
 
Sv: Hemförlossning

Det kostar olika i olika landsting. Vissa landsting, tex Stockholms, betalar en
förlossningspeng som man kan använda till hemförlossning.

Mitt landsting, Uppsala, betalar ingenting. Alltså står man för kalaset
själv och betalar sin hemförlossningsbarnmorska själv. Omkring 6000 kr
tror jag är rätt vanligt.

Mitt tips är att ta kontakt med en barnmorska i din närhet som har hemförlossningar.
Föreningen Föda Hemma har namn. Läs också allt du
kan komma över om hemförlossningar och förlossningar över huvud taget.
 
Sv: Hemförlossning

J
Men vet du hur slabbigt det är med en förlossning?
Jag gillar faktiskt att någon annan städar upp "efter festen".


Kan inte låta bli att skratta för mig själv! Inför treans förlossning gick jag på morgonen när det var på g och bokade tid i tvättstugan samt
satt en bröddeg. Barnet föddes efter fyra timmar, ca kl 11. Precis lagom till att hinna till att vara på benen och hinna till tvättiden klockan fyra! Bröd blev det den dagen också!

Angående slabb, så bullar man upp med mängder av gamla handdukar och lakan som man faktiskt kan slänga efteråt. Hela sängen kan kläs
in i plastad frotté man köpt på metervara, och som man sedan klipper i lagom bitar och använder till barnet. En bra idé är också att
klä en madrass helt i plast och bädda med lakan ifall man vill vara på golvet
 
Sv: Hemförlossning

Jag kan bara svara dig enligt mina erfarenheter.

Mina skäl:
1. Jag vill träffa min barnmorska innan förlossningen och lära känna henne i lugn och ro

Då min förlossning drog ut på tiden hade jag 3 barnmorskor, en i ambulansen och två på förlossningssalen. Den ena hade jag gått förlossningsvattengympa med så henne kände jag men de andra två var också hur gulliga som helst. Skulle man av någon anledning känna att man inte stämmer med barnmorskan så kan man be att få byta (och det kan man låta ens man göra)


2. Vill slippa sjukhusmiljön med folk som springer ut och in.

Jag upplevde absolut inget spring. Varför förutsätter du att det är så? Oroar man sig för det kan man skriva i sitt förlossningbrev precis hur man vill ha det, ta med ljus och cdskivor etc.

3. Vill slippa stressen av att veta att jag sks sätta mig i bilen i mitten av december och köra 5mil till BB

Det kan självklart vara en stress men för mig skulle den stressen vara värre att veta att ambulansen har 10 mil att köra innan jag och bebben är inne. Då är risken att det är försent.

4. Tror att upplevelsen och själva förlossningsförloppet blir bättre om man får vara i sin egen avslappnade hemmiljö. Jag kan förbereda mig bättre mentalt.
Det kan säkert stämma för dig. Skulle det bli en sjukhusförlossning så är det väldigt bra att förbereda sig även för det, att ni skapar ett tillfälligt "hem" i förlossningssalen ex.vis genom musik och andra stämningshöjande saker. Jag hade faktiskt med en cd men kände inget som helst behov av att spela den. Jag hade förmodligen varit så less låtarna efter de första 8 h att jag aldrig hade spelat den igen:angel:

5. Tror fullt och fast att en avslappnad förlossning blir en mindre smärtsam förlossning.

Det tror jag också, däremot tror jag inte att man måste ha en hemförlossning för att den ska vara avslappnad. Jag körde "dykmetoden" (in i smärtan, omfamna den och slappna av) och det gick väldigt bra.


JAG skulle aldrig våga mig på en hemförlossning (speciellt inte med första barnet p.g.a. följande skäl;

1. Innan man fött barn har man ingen aning om hur man kommer att reagera på smärtan. Det kan bli en obehaglig upplevelse.

2. Skulle jag anse att jag fått en "dålig" förlossning p.g.a. stress, spring på rummet osv. så kan jag hantera det. Jag kan förlåta mig själv för att jag gjort ett medicinskt säkrare val.
Faktum är att när man varit mamma ett tag så känns inte förlossningen längre så väldigt viktig (vilket den är före man fött), då känns plötligt själva uppfödningen av barnet som tusenfalt viktigare.
Däremot skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv om något hände barnet (syrebrist, dödsfall etc) p.g.a. att jag var för långt från sjukhus eftersom jag valt att föda hemma av "romantiska" skäl.

Min förlossning slutade för övrigt i akutsnitt efter en rätt lång men väldigt bra förlossning eftersom som en bebis fastnade. Jag är glad att möjligheten fanns, risken är annars att de hade fått syrebrist med hjärnskada till följd.

Du gör självklart som du vill så länge som du och din man kan leva med konsekvenserna av era val, vare sig du föder hemma eller på bb. Lycka till med bebben i magen och hoppas du får en bra förlossning!
 
Sv: Hemförlossning

Jag undrar också hur det funkar om förlossningen håller på en längre tid. Jag hann med 4 barnmorskor (plus en studerande) under min förlossning och var på BB från tidig morgon till sen kväll. Ändå var allt en jättenormal förlossning. Ända tills sista tio minuterna då man konstaterade att bebisens hjärtljud gått ner och det blev katastrofsnitt och bebisen var ute på mindre än 5 minuer.... Hur funkar sånt när man är hemma?

Och huruvida graviditeten varit helt normal spelar ju ingen roll. Jag mådde hur bra som helst under graviditeten och hade ändå en sjuhelsikes förlossning.

Men har man redan fött 4-5 barn och alla har varit normala kanske man skulle våga fundera på det. Fast inte jag, jag tyckte BB-vistelsen var härlig, värsta hotellet med roomservice och allt... :)
 
Sv: Hemförlossning

"kl"

Kan inte låta bli att skriva ett inlägg jag också :)

Min första reflektion är att de flesta har beskrivit sin egen förlossning och inte alls besvarat Prinsus frågor :smirk: Och som alla vet så är ju alla förlossningar olika och bara för att många förlossningar slutat med snitt/sugklocka mm av olika anledningar behöver det ju inte bli så för henne. Det förekommer ju faktiskt att förstagångsföderskor klämmer ut sin bebis på en timme, även om det inte är så vanligt kanske...

MEN jag kan inte heller låta bli att dra paralleller till min egen första förlossning som efter 60 timmar slutade i akut snitt. Hade så klart för mig innan hur jag ville ha det och jag var så säker på att jag skulle klara det galant. "Folk hade ju fött barn i alla tider". Men faktum är ju ändå att man inte ens i sin vildaste fantasi kan föreställa sig hur en förlossning faktiskt är innan man genomgått en själv. Man har inte en aning om hur man reagerar på smärtan tex. Dessutom var iallafall jag oförberedd på hur snabbt besluten tas när det är fara för livet; från att ha varit kolungt inne på salen belv det ett himla ståhej när det konstaterades dåliga hjärtljud och snabbt som 17 var jag nere på operation och bebis ute i ett huj. Precis som ulda undrar jag hur man löser sånt vid en hemförlossning??

Och som Sar skrev om förlossningen som en milstolpe som inte alls blir lika viktig när barnet är fött, är det verkligen en sanning som inte ofta talas om!!! Jag skriver under på vartena ord :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, nu har det gått mer än två veckor sedan Molly föddes, så nu tänkte jag berätta om förlossningen :). Det började med bebisen levde...
Svar
10
· Visningar
1 565
Senast: rubytoo
·
Gravid - 1år På förlossningen! Jag har haft rätt jobbiga förvärkar och sammandragningar nu en tid, och den senaste veckan har jag knappt fått sova...
Svar
11
· Visningar
1 446
Senast: jerseyko
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 413
Senast: paradiset
·
J
  • Låst
Övr. Barn Frågor, frågor.... Har bara knappa månaden kvar, och det dyker upp nya frågor hela tiden. (Måste säga att ni har en FANTASTISK...
2
Svar
27
· Visningar
2 060
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp