Hematom...suck.

pucko

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta?? Min stackars häst har fått sig en spark i hagen...och ser ut så här nu....tips?:confused:

H:\FIA\36454_463095173081_709318081_6341359_1881190_n[1].jpg

Sv: Hematom...suck.

Bilderna syns inte, men om det är färskt - kyl massor med is eller vattenslang.

Har aldrig sett en så stor svullnad! Säger som Korven och undrar vad veterinären säger.

att man ingenting gör, bara att vänta...kan ta 2-3 månader, och hon ska ta det lugn.
Har även haft ut en som kört laser på henne, hon hade heller aldrig sett en så stor:crazy:

Det var en rejäl känga.
Jag hade osm någon annan skrivit sett till att kyla det ordentligt en vecka elelr så.

Hon som körde laser på henne sa att om man kyler ner det så reagerar kroppen med att värma upp det sen, så det blir motsatt effekt...

smörj in med arnika och ge arnika d30 (homeopatmedel). min häst fick ett stort hematom på bringan efter en spark och det försvann snabbt med denna behandling. några 2-3 mnd var det verkligen inte tal om! tror knapt det tog en vecka.

Jag har haft en häst med ett hematom i den sizen, hematom kan bli väldigt stora. Vet. gjorde som sagt inget och sa som din att det tar lång tid men jag fick kanonresultat med laserbehandlingar och Arnica D30 piller upplöst i vatten (precis som Centaur, det är outstanding!)

Mindre hematom har jag smörjt med Compagel med bra resultat (plus arnican)men det måste du ha recept på.

Smörjde först med arnican men fick tipset att Hirudoid är starkare..så nu testar jag det. Ska låta henne komma ut och köra laser igen. Hon har haft den i snart 2 veckor nu och den ser inte ut att ha minskat, men stannat i växten iaf.....jag som tänkte va med på 3-års championat med henne, det är ju bara att glömma.
Men vart köper man arnica p30 ni pratar om??

Arnica D30 köper du hos en homeopat. Sök tex på djurhomeopaten.

Jag körde laser en gång i veckan på min och det minskade sakta men säkert.

Kan meddela att i måndags fick hon åka in akut till Strömsholm för att tömma hematomen då hon svällt i bakbenet oxå.....5 liter vätska fick dom ut!!!! Hon står kvar där för observation över helgen. Min lilla krake...:cry:

Fortsättning följer: veterinären ringer från djursjukhuset, i måndags har dom tappa 5 l blod(!!) från hematomen...och vill att jag hämtar hem henne idag. Jag tycker det låter helgalet....jag menar blod...då har hon väl antagligen nån blödning tycker jag.....eller är jag helt galet ute här?

Nu har jag aldrig varit med om att en häst fått ett sådant stort hematom. Men hematom är ju just en utgjutning av blod i huden, så att de tömmer blod är väll helt logiskt?

Eller?

Lycka till och hoppas det går bra!

Oj den var inte liten du...
Min häst fick en hematom förra året, och den gick ner på ca 1 vecka. Smörjde med Orudis

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2