Helt ren tölt vilken kick!

S

susekl

Idag fick jag för första gången känna på helt ren tölt hos en häst! Är bara sååå lycklig, det är en otrolig kick! :banana: :bump: :banana: :bump:

Ridskolan där jag rider har börjat ordna dubbellektioner med 30 minuters teori först, sen 1 1/2 timmes ridning och jag anmälde mig till dagens som var problemlösningar i tölt. Har ridit islandshäst sen i höstas på lektion men nu när jag verkligen fick fokusera på tölten så var det en otroligt häftig känsla att verkligen få hästen i helt ren tölt! Jag har fått en djupare förståelse för tölten och framför allt det balanserade sätet, jag kunde verkligen använda det för att finjustera takten. Nu förstår jag verkligen vad det innebär att verkligen jobba hästen aktivt i varje steg i tölten.

Jag var bara tvungen att dela med mig av det här, känns som jag upplevt en ny dimension av gångartsridning, det här kändes lika häftigt som när jag red stor häst när jag var yngre och fick en häst att jobba i form ordentligt för första gången! Jag är lycklig, whiiiiiii!:D :D :banana:

Sv: Helt ren tölt vilken kick!

susekl skrev:
Idag fick jag för första gången känna på helt ren tölt hos en häst! Är bara sååå lycklig, det är en otrolig kick! :banana: :bump: :banana: :bump:

Ridskolan där jag rider har börjat ordna dubbellektioner med 30 minuters teori först, sen 1 1/2 timmes ridning och jag anmälde mig till dagens som var problemlösningar i tölt. Har ridit islandshäst sen i höstas på lektion men nu när jag verkligen fick fokusera på tölten så var det en otroligt häftig känsla att verkligen få hästen i helt ren tölt! Jag har fått en djupare förståelse för tölten och framför allt det balanserade sätet, jag kunde verkligen använda det för att finjustera takten. Nu förstår jag verkligen vad det innebär att verkligen jobba hästen aktivt i varje steg i tölten.

Jag var bara tvungen att dela med mig av det här, känns som jag upplevt en ny dimension av gångartsridning, det här kändes lika häftigt som när jag red stor häst när jag var yngre och fick en häst att jobba i form ordentligt för första gången! Jag är lycklig, whiiiiiii!:D :D :banana:

Vad kul! Grattis!

Men jisses vad kul!! Grattis!

Lyckades själv hitta tölten ordentligt på min nya pålle i veckan, det kändes helt underbart att känna hur hästen arbetar korrekt och att det bara ticke-tacki-ticke-tacki:ar på liksom :)

Tack! Jag bara sitter här med ett lyckligt leende på läpparna, nånstans uppe bland molnen:D Det var så skönt att verkligen hinna arbeta igenom hästen ordentligt, det hinner man inte alltid på dom vanliga lektionerna på ridskolan, 45 minuter är lite för kort ibland tyvärr.

Åhhh vad kul!

Berätta gärna och dela med dig om vad som hände under lektionen.

Vad gjorde du för att få bort passtakt eller travtakt?

Hur känna att den gick mer eller mindra på framdelen?

Form hur tränade ni?

Kul att höra.

annax skrev:
Men jisses vad kul!! Grattis!

Lyckades själv hitta tölten ordentligt på min nya pålle i veckan, det kändes helt underbart att känna hur hästen arbetar korrekt och att det bara ticke-tacki-ticke-tacki:ar på liksom :)

Ååh vilken härlig beskrivning!!:love: :love:

Ja, nu får jag tänka efter lite. Vi började med att skritta såklart, kolla att hästen var med på halt, att den verkligen väntade på våra kommandon vad gällde start och stopp och vändande hjälper i båda varven. När detta funkade började vi jobba dom på stora mittvolten, vi var fyra stycken på lektionen. Få dem att vara böjda efter spåret, jobba mycket med skänklar, säte och hand, få en bra samverkan mellan skänkel och hand så att hästen börjar samla sig och därigenom samlar sig bakifrån och jobbar rätt.

På min häst var det viktigt att emellanåt släppa kravet lite på samlingen och få honom att verkligen tänka framåt , det var också viktigt att ta upp honom lite i formen för att han lätt går bakom hand. På den öppna delen av volten så började vi efter ett tag att flytta dom i skänkelvikning i några steg, då är naturligtvis eftergift så fort dom tar ett steg åt sidan, korrekt ställd häst och korrekt sits a och o. Jag kände verkligen att min häst började trampa under sig mer med bakbenen och jobba på korrekt sätt.

Sen skulle vi hitta traven på hästarna på fyrkantsspåret. Min häst var passtaktig och det tog lite tid innan jag fick honom att gå i en bra trav, viktigt med samlingen och en korrekt ställd häst i hörnpasseringar och att man verkligen rakställer helt på långsidorna och är korrekt i sitsen.

Sen började vi med tölten och då var det först mycket tempoväxlingar, det var mycket viktigare att få hästen i en korrekt, bra och så ren tölt som möjligt en kort sträcka än att tölta länge och ha en halvbra takt. Vi töltade på långsidorna så långt som vi kunde få hästen att gå i en korrekt tölt. Sen använde vi kortsidorna till att förbereda för tölten, ha hästarna korrekt ställda genom hörnen och att verkligen få dom att behålla sin samling och bakbensaktivitet.

Sen töltade vi lite längre sträckor när det första funkade. Först så töltade vi från mitt på ena långsidan, på kortsidan och så red vi serpentiner genom koner på andra långsidan. Sen bröt vi av till skritt och använde skrittsträckan till mitt på den andra långsidan att förbereda för tölt, känna att hästarna var med oss o.s.v.

Sen efter några gånger genom konerna så töltade vi några hela varv i båda varven. Helt underbar känsla.

Så ska man sammanfatta det så var det mycket tempoväxlingar och böjda spår och hela tiden kontrollera att hästen var med oss och behöll sin samling och bakbensaktivitet för att inte gå på framdelen. Använde det balanserade sätet för att reglera hästens takt och mycket arbete på böjda spår. Självklart lade vi in ett antal skrittpauser på långa tyglar emellanåt då det är jobbigt arbete för hästarna. Jag lärde mig verkligen jättemycket på det här.

Vad kul att få det beskrivet. Det brukar ju vara så att om man sammanfattar med skrift så brukar det hjälpa att befästa det man lärt sig.

Ska själv bli bättre på att skriva ner efter mina lektioner.

Fick en hel del isperatation av det som du skrev, tack för det.

Mvh Fatima

Japp, du har helt rätt, det var faktiskt nyttigt för mig att skriva ner det. Faktiskt borde man göra det varje gång, det är nog något som jag ska tänka på också lite mer i fortsättningen, det är ju jättebra att gå tillbaka till och titta på, särskilt dom gångerna det gick extra bra. Kul om du fick lite inspiration också.

susekl: Låter som det skulle vart min tränare som skrev det där. Precis så brukar vi göra, ibland. Det är helt kanon :)

Oj, den här tråden har vaknat till liv igen ser jag! Jo, jag kommer ihåg känslan, den var helt underbar. Det var så himla kul. Ska rida den här hästen lite i sommar på kurs och privatlektioner och så med, ska bli kul.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 414
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat