Helt plötsligt svår att lasta

MiniLi

Trådstartare
Min häst, som i alla år har varit superenkel att lasta, har helt plötsligt börjat krångla.
Förr har han alltid gått rakt in, jag har kunnat lasta själv, inga problem alls..
Jag skulle vilja ha lite hjälp, har aldrig haft en häst som krånglar vid lastning.. Hur ska jag göra nu och vad kan detta bero på?

Det började för två veckor sedan, förra gången jag var på träning. Då ville han helt plötsligt inte längre..
Han går upp på rampen och är nästan inne, men sen kastar han sig bakåt. Ibland går han inte ens upp på rampen utan smiter på sidan..
Han går in när man försökt ett par gånger, så helt omöjlig är han inte..
Igår när jag skulle åka kändes det som om det blivit värre. Nu stannade han ibland redan två meter framför transporten och skulle inte gå.
Men även då gick han in till slut..

Jag har funderat mycket över vad som har hänt och vad som har förändrats..
När vi var på träning för 4 veckor sedan (åker varannan vecka) så hade halkade han när han skulle gå ur transporten. Liksom halkade och snubblade så att han gick ner på knä.
(det regnade och rampen blev ngt hal)
Det känns som att det här kan vara en orsak! Det var träningen därpå som problemen började.

Han har även blivit mycket lugnare att lasta ur, förut har han haft tendenser att kasta sig ut så fort man öppnat bakom men nu går han väldigt väldigt försiktigt. (vilket jag tycker är bra)

Sen är det så att jag inte äger ngn egen transport utan lånar andras. Alla tre gånger jag har varit på träning nu senaste (från det att han halkade till igår) har jag haft samma transport. Det är en boggie så den är stadig MEN han har fått stå smalt vilket han inte är van vid. Han har visat tidigare att han trivs bäst med att stå brett, har trampat en del om han stått smalt.
Men jag har tänkt att det går säkert bra, det är bara 5 minuters resväg och jag kör väldigt försiktigt..
Denna transport har även gnisslande bromsar - han kanske upplever det som obehagligt?

En annan sak som kan störa honom är att vägen in till ridhuset där jag tränar är mkt dålig, jag kryper fram för att hålla transporten så stadig som möjligt men han kanske tappar balansen?

Tror ni det har med just denna transport att göra?
Så typiskt i så fall, denna får jag låna "gratis", jag hjälper ägaren med stalljour istället..
Men det är helt klart värt att betala för en annan om det löser problemen.

Ska jag lastträna på något sätt? Hur?
Börja använda linor?

Hur ofta bör man lastträna?

Jättetacksam för all hjälp jag kan få!
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Kan mycket väl bero på transporten. Min häst blev betydligt lättare att lasta när vi bytte släp.
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Min kille sprang in i transporten i början då jag hade honom, sen började vi samåka med en annan (då jag inte har BE-kortet eller tillräckligt lätt trailer). Hon som körde körde hemskt vårdslöst och deras var redan svår att lasta, efter några turer började han vägra och nu är han mest misstänksam mot allt som har med trailers att göra. Jag har dock börjat hyra ett släp som jag får köra med B-kortet så det har blivit bättre, efter tredje försöket brukar han bara knalla in.

Många säger att hästar inte kan lägga ihop om det är jobbigt i trailern, men måste säga att jag är av helt annan åsikt.

Jo, stannar han brukar vi ta fart igen och oftast går det av bara farten till sist, börjar man riva så, hästar är ju ganska tunga och det mesta är dessutom muskler :angel:
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Hej!

Det kan mycket väl vara transporten, testa att använda någon annan (som ser annorlunda ut) och se om han reagerar likadant. Annars har du löst problemet;)

Om inte det funkar behöver du ta reda på vad han känner. Alltså- är han rädd för transporten, eller "bara" envis? Sedan får du utgå rån det.

Lastträna kan du göra så ofta som möjligt, ex varje dag på väg in från eller ut till hagen. Lättast är det att locka med mat, och det funkar bäst om hästen är hungrig. Man kan tex ge eftermiddags kratfodret inne i transporten. Träna helst med en annan häst, då någon som alltid går på lugnt och snällt, och som din häst känner och litar på.

Tappa aldrig tålamodet! Se till att ha tid när du skall träna, och var glad. Blir du arg och irriterad lär han knappast gå in, men skrattar du åt honom är det större chans att han lyssnar på dig.

Är han sällskaps sjuk, kan du ta ett långt grimskaft och låta honom stå utanför medans du och en kompis skrattar och gosar med den andra hästen och har jätteroligt. Lura honom!

Sen kan du också "äga" transporten. Låt honom inte gå på! Så fort han tar ett steg upp på rampen, backa. Då kommer han bli fundersam- varför får jag inte gå på? Och då tar han kanske ett steg på för att se- men nehe du, av igen säger du! Öka stegen långsamt.

Är ni två att lasta kan en försöka locka in honom samtidigt som den andra lyfter hovarna och ställer dom på rampen.

Hoppas det lyckas!
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Svårt det där alltså. Det verkar ju vara så att han testar dig ochså!

Nu har jag ju bara bråkat med Russ som inte vill bli lastade och dem har jag hållt på med en hel dag tills det att de snällt går in i transporten och att allt fungerar.

Men det har varit kämpigt ibland. Mitt knep är att ha reptömmarna till hands. Sätta repet i grimman. Gå in, lägga det över bommen och sen dra ut det och lägga under bakdelen på hästen och helt sonika lyfta in dem i transporten. Den envisaste russlingen tog nog 4 timmars blod svett och tårar innan hon accepterade att jag bestämde, men sen har hon aldrig strulat mer.

Lycka till!
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Svårt det där alltså. Det verkar ju vara så att han testar dig ochså!

Nu har jag ju bara bråkat med Russ som inte vill bli lastade och dem har jag hållt på med en hel dag tills det att de snällt går in i transporten och att allt fungerar.

Men det har varit kämpigt ibland. Mitt knep är att ha reptömmarna till hands. Sätta repet i grimman. Gå in, lägga det över bommen och sen dra ut det och lägga under bakdelen på hästen och helt sonika lyfta in dem i transporten. Den envisaste russlingen tog nog 4 timmars blod svett och tårar innan hon accepterade att jag bestämde, men sen har hon aldrig strulat mer.

Lycka till!

Det skulle aldrig fungera på den här hästen. Han skulle stegra och kasta sig tills han gick över om han inte såg någon annan utväg.
Försöker man dra in honom får man motsatt effekt- han kastar sig mer bakåt.

Jag tror inte att han testar mig. Jag har ägt den här hästen i 3 år och han har stor respekt för mig. Det känns mer som om han uppfattar transporten som obehaglig på något sätt..
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Min kille sprang in i transporten i början då jag hade honom, sen började vi samåka med en annan (då jag inte har BE-kortet eller tillräckligt lätt trailer). Hon som körde körde hemskt vårdslöst och deras var redan svår att lasta, efter några turer började han vägra och nu är han mest misstänksam mot allt som har med trailers att göra. Jag har dock börjat hyra ett släp som jag får köra med B-kortet så det har blivit bättre, efter tredje försöket brukar han bara knalla in.

Många säger att hästar inte kan lägga ihop om det är jobbigt i trailern, men måste säga att jag är av helt annan åsikt.

Jo, stannar han brukar vi ta fart igen och oftast går det av bara farten till sist, börjar man riva så, hästar är ju ganska tunga och det mesta är dessutom muskler :angel:

Jag kör väldigt lugnt och försiktigt, har kört på samma sätt sen jag fick körkort. Så jag tror inte att det är min körning han reagerar på, men något obehag är det..
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Hej!

Det kan mycket väl vara transporten, testa att använda någon annan (som ser annorlunda ut) och se om han reagerar likadant. Annars har du löst problemet;)

Om inte det funkar behöver du ta reda på vad han känner. Alltså- är han rädd för transporten, eller "bara" envis? Sedan får du utgå rån det.

Lastträna kan du göra så ofta som möjligt, ex varje dag på väg in från eller ut till hagen. Lättast är det att locka med mat, och det funkar bäst om hästen är hungrig. Man kan tex ge eftermiddags kratfodret inne i transporten. Träna helst med en annan häst, då någon som alltid går på lugnt och snällt, och som din häst känner och litar på.

Tappa aldrig tålamodet! Se till att ha tid när du skall träna, och var glad. Blir du arg och irriterad lär han knappast gå in, men skrattar du åt honom är det större chans att han lyssnar på dig.

Är han sällskaps sjuk, kan du ta ett långt grimskaft och låta honom stå utanför medans du och en kompis skrattar och gosar med den andra hästen och har jätteroligt. Lura honom!

Sen kan du också "äga" transporten. Låt honom inte gå på! Så fort han tar ett steg upp på rampen, backa. Då kommer han bli fundersam- varför får jag inte gå på? Och då tar han kanske ett steg på för att se- men nehe du, av igen säger du! Öka stegen långsamt.

Är ni två att lasta kan en försöka locka in honom samtidigt som den andra lyfter hovarna och ställer dom på rampen.

Hoppas det lyckas!

Ja jag ska se till att testa en annan kanske nu till helgen, om jag kan fixa med bil och släp.. (Lånar båda)

Tack för flera bra tips!
Jag ska testa mig fram och se vad som fungerar.. Dock kommer jag nog skippa den med att lyfta hovarna, tror inte det skulle vara så framgångsrikt..

Tar gärna emot fler tips!
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Om du nu får låna transport så kanske det är värt att investera
i 3/4-dels bom så din häst kan stå brett?
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Om du nu får låna transport så kanske det är värt att investera
i 3/4-dels bom så din häst kan stå brett?

Ja kanske, men kommer den då passa i flera olika transporter?

Varför står den smalt ? Kanske den är bredåkare helt enkelt.

Ja han trivs bäst med att stå brett. Dock är det inte så många som har långa bakbommar till sina transporter..
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Du kan köpa en helbom o fästa mellanväggen vid sidan.

Tror att du har analyserat läget rätt- att den blev lite rädd vid urlastningen o sen inte vill åka smalt.
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Ja kanske, men kommer den då passa i flera olika transporter?

Antagligen inte då typ alla har olika fästen.
Du får köpa för det märke "din" transport har.

Jag skulle helt klart lägga pengar på det om det får min
häst att va trygg och stå bra i transporten. (som du lånar gratis)
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Du kan köpa en helbom o fästa mellanväggen vid sidan.

Tror att du har analyserat läget rätt- att den blev lite rädd vid urlastningen o sen inte vill åka smalt.

Ja, jag vet bara inte om jag vill köpa en bom som passar till en lånad transport.. Blir dumt den dagen jag köper egen eller när jag av någon anledning måste låna annan transport än den jag lånar nu..


Antagligen inte då typ alla har olika fästen.
Du får köpa för det märke "din" transport har.

Jag skulle helt klart lägga pengar på det om det får min
häst att va trygg och stå bra i transporten. (som du lånar gratis)

Jag ser tre alternativ:
-hyra annan transport där han kan stå brett. Kostar mig ca 300 kr/månad.
-Köpa bakbom som passar till den jag får låna gratis. Kostar ca 2000 kr (?) men kan inte användas till annan tranpsport om jag skulle köpa egen eller vara tvungen att låna annan..
-Ta ett lån och köpa en begagnad transport.. Avbetalning mellan 400-1000 kr/månad beroende på bank, pris på transporten osv..

Vet inte riktigt vad jag ska satsa på..
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Om du kan hyra för 300 är det skitbilligt:bow:

Haha jag har blivit snål nu när jag fått låna gratis så jag tycker det är dyyrt :p
150 kr för att köra totalt 5 km..
Skulle kunna fråga om jag behöver betala fullpris men det känns inte riktigt rätt.. :o
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Ibland får hästar bara för sig att testa lite, eller inte tycka om. Behöver eg inte ha hänt något.

Våra hästar är lättlastade. När vi åker regelbundet går de på direkt. Om det blir ett uppehåll på ett tag, kan de protestera några gånger innan de accepterar att åka igen.

Ibland vill de bara inte utan speciell anledning. Det brukar rätta till sig till slut. Bara man är konsekvent och lugn och trygg när man lastar.

Våra hästar tvärvägrar aldrig, men med jämna mellanrum kan de behöva övertalas att åka släp. De har olika dagar, precis som vi har! ;)

Man behöver inte överspekulera allting. Hästar är levande djur, inte maskiner.

Norrland
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Tack för flera bra tips!
Jag ska testa mig fram och se vad som fungerar.. Dock kommer jag nog skippa den med att lyfta hovarna, tror inte det skulle vara så framgångsrikt..

Tar gärna emot fler tips!

Jag trodde inte heller det skulle funka, var väldigt skeptisk, men sen såg jag min ridlärare göra så och den hästen verkade tänka "jag har redan alla ben på rampen, lika bra att gå in då..." och et var precis vad den gjorde! Va förvånad jag blev...:eek: Fast det funkar nog inte på jätte svårlastade hästar...:grin:

Tackar!:)
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

det är ju uppenbart att något obehagligt eller skrämmande har händt. en lättlastad här börjar inte plötsligt att bråka bara för att.

låter sannolikt att det kan ha med transporten att göra, så börja med att låna en bättre..
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Man behöver inte alltid ha bom bakom. Hellre utan bom än att hästen ska få panik för man tvingar den smalt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
533
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp