Helt plötsligt halt ?

Joyride

Trådstartare
Var o hoppträna o det gick jätte bra, hon hoppa hur fint som hälst med bra rygg o allt. O dagen efter när jag skall släppa ut henne i hagen så är hon jätte halt:(
Hon är varm/gallig på det bennet, men ändå inte jätte varm.
Hon är även öm o ryggen(var lite öm på träningsdagen)

Förslag på vad det kan vara? Hovböld??? Hon har vatt behandlad fram för ca 4 år sedan, ståt ca 1.5 år pga av föl 05(igångsatt lugnt, men endå nu i bra kondis)

Sv: Helt plötsligt halt ?

Har du haft ut veterinär? Eller hovslagare? Är hon öm På ryggen, eller vad menar du? Och vad är det hon varit behandlad för?
Ev, skulle det kunna vara hovbensfraktur eller böld, men det rimmar lite dåligt med tanke på ryggen, har hästen nåt sår på benet?

Det kan vara vad som helst! Leta efter sår eller märken efter slag. Har du en visitertång- känn genom hoven. Har du någon kompetent kompis som kan hjälpa dig med att böja så kan du utesluta ev ledproblem. Är hästen nyligen skodd, lyssna med din hovis.

Min häst sprang i hagen, var ohalt när de tog in henne en halvtimme senare, blockhalt 3 timmar senare...:crazy:

Orsak: Fraktur.

Jag skulle hålla hästen inne i boxen och konsultera veterinär!

Ungefär så var det för min häst ett tag sen, jättefin på hoppträning ena dagen och när jag skulle träna nästa dag halt varm lite gallig... var antagligen en vrickning:( fick behandling och blev "bra" men sen väl igån igen inte bra och hittade "mer" på samma ben:(

Vi åker till vet i morgon, vi misstänker fraktur på griffelbenet, eller sena av :( hon har bilvit mycket sämre oxå :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 348
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar