Helt nytt tänkande

Sv: Helt nytt tänkande

Ja jag misstänkte att det är dina tränare:laugh:

Det handlar inte om att rida med stöd på inner. Utan tvärt om lära dem att gå bort från inner och flytta bort vikten från inner bog för att undvika slitage på inner fram. Stöd rider vi inte med annat än i undantagsfall. Stöd liknas vid en rullator. Och det ska inte en frisk häst behöva. De kan bära sig själva. Och annars får man inte lättheten och snabbheten i sin ridning.

Flash: ;)

:bow::bow::bow:
Fler sådana tränare skulle behövas.
Även om jag nu bor i fel del av landet, men skulle du kunna pm'a deras namn?

Du kan kalla det stöd eller kontakt eller vad du vill. Tror ändå du förstår vad jag menar?

Har haft just denna diskussion med dressyrtränare (Svensk Fellow) om ytter-inner "stöd/kontakt" så att det har svängt om råder det inga inga tvivel om.

Hoppas jag inte lät snorkig. Men just vi rider inte på inner annat än i korrigeringssyfte eller i utbildningsfas av ryttare, dvs en mkt kort period eller en snabb, snabb korrigering då hästen ska bort från insidan. Man lär ryttaren hantera en sida/tygel i taget.

Vi rider sen med en insida där vi ska kunna glappa i tygeln och ha hästen på yttern. Så det rids på ytterhjälper för oss sen. Har vi mer i inner än ytter gör vi fel.

Men andra vet jag rider mer på innern. Det tror vi dock inte på. Det tror vi leder till mervikt på inner bog och avlastning av ytter bak. Vi vill tvärt om engagera bak och fördela vikten så jämt det går i sidled. Allt för att spara frambenen. Och hästens mun, som vi stoppat en järnbit i. Vi vill att dressyren ska vara hälsosam och trevlig för hästen. Det vill nog iofs många. Men så här tänker jag och har jag lärt mig. Andra gör på sitt sätt.:)

Det går väl mode i allt, så också ridtekniker. Tycker att detta med stöd i inner har kommit senaste åren och att de gamla "rävarna" lärt om :D.

Kan konstatera att bägge metoderna brukar fungera (stöd ytter eller stöd inner) och att hästarna inte verkar bekymra sig över vilket man väljer. Kanske är det lättare som ryttare att ge tillräckligt med plats för yttersidan om man rider med stöd på inner?

Vilka är det då som "lärt om" ? Vad innebär det? Det finns ju skäl att inte rida med stöd i inner, inte pga "mode" :confused:

Vilka är "vi"? "Vi" på dressyrforumet?

Ja, jag tycker nog att du visade en lite snork-attidyd :laugh: men så är det ju på ett forum - man läser in lite av sina egna värderingar också.

Just den glappande innertygeln är faktiskt inget många strävar efter numer. Men visst - det var ju så man lärde ut för inte så många år sedan och de flesta är ju kvar det tänket. Men jag märker själv att det börjar komma "nytt" tänk med både nya och gamla tränare. Borta är det gamla stöd-på-ytter och i dressyrprogrammen dyker det upp sk överstrykningar.

KG. Till exempel. Men han har förståelse för om innertygeln glappar om man är gammal och har lärt sig rida för länge sedan :D.

Det var absolut inte meningen att låta snorkig. Ville bara lite snabbt förtydliga att det jag tror du menade är inget jag rider med. Och det är inget mina tränare lär ut. Det är alltså det vi:et står för iom att det är deras metoder som diskuteras här så menade jag vi som i dem och deras elever. Andra kan jag inte svara för hur de rider.:)

Vi rider inte med glapp inner. Men ska kunna glappa utan att något blir fel. Det då om vi rider hästen böjd eller ställd. Är hästen helt rak finns ju ingen insida. Vi vill ha kontakt till bettet hela tiden för att inte störa kommunikationen. Men vi vill inte ha stöd. Vi ska också kunna göra överstrykningar med ytter eller båda utan att något sabbas om man tex bara rider på en volt.

Om andra eftersträvar det, om det är förlegat eller inte vet jag inte. Jag vet bara att jag tycker det fungerar. Jag vet ju att delar av metoden kommer från franska barocktiden. Så det är ju onekligen en del gammalt.

Alla får rida som de vill. Men så här gör iaf jag och får lära mig. Och jag är nöjd med resultatet.:)

Men nu tror jag vi hamnar i en helt annan diskussion, men alternativen står väl inte mellan "stöd" och "glappande"?

KG , ja ja, men om man pratar mer klassiska dressyrtränare är det en annan sak.;) KG är en bra hopptränare...

Det finns skäl varför man vill ha hästen på ytter, att säga att det plötsligt skulle vara mode eller att man lika gärna kan ha hästen på inner är väldigt märkligt och jag tror dessutom du kan ha missförstått det hela. Det är svårt att få en häst ärligt på ytter så det är kanske lätt att försöka säga att det inte ens behövs....

Nej, han är kanske ingen "klassisk" dressyrtränare. Men att säga att han inte "kan dressyr" vore heller inte sant. Eller hur? Och har du tränat hoppning för honom vet du också att han lägger mycket stor vikt på dressyrarbetet, vilket ju ÄR det vi diskuterar! I alla fall jag :D.

Jag tycker det du beskriver låter som helt normal ridning och så har även jag lärt mig. Inget konstigt alls :bow:

kl
jag eftersträvar alltid att ha mina hästar lika i båda tyglarna, alltså lika mycket "sug" i båda. för att hästen ska vara så liksidig som möjligt och inte hänga eller söka stöd åt bara ett håll. tycker det fungerar väldigt bra :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka