Jag kan ta några skillnader:
* Att ta ett tygeltag över manken är "Förbjudet" i engelsk ridning. Detta har jag själv hört Lussan säga på en clinic.
* När jag red på naturbruksgymnasium hade vi välutbildade tränare (engelskridning), under mina tre år för dom var det inte en enda gång vi fick lära oss att vi kunde röra på bäckenet! Det enda vi fick höra var att man skulle tänka på att mellandelen, att den skulle vara rakt. Men inte att man ex. skulle lägga vikten på inner sittben, bara att man skulle sitta ner på inner sittben i traven... Att man faktist kunde vinkla sitt bäcken lärde jag mig i westernridningen när jag provade på det några gånger, efter jag tagit examen. Att man skulle vrida på överkroppen och faktist kunde röra med höfter, det var det ingen som sa.
* Att hästen sks bära sig själv och inte tynga på handen. Vi fick höra att om du inte har något i handen så har hästen knäckt av, vilket ju den
kan ha gjort men det behöver inte betyda att den gjort det, det kan ju betyda att den bär upp sig själv.
* Sporrar och spö var det bästa som fanns för att få fram hästen...Ewa (min och Calazyrias tränare) skulle enligt min syn på henne iallafall inte påstå att man ska spöa fram en häst...
* Förhållning skulle göras på inner hand för att få hästen att gå långsammare.
* Jag har även lärt mig att man kan påverka olika bakben genom att göra förhållning eller sitta till på sittbenet i olika lägen, att man påverkar just det benet som är aktivt när man ger signalen. Någon som jag inte fick lära mig på tre år på naturbruksgymnasie.
* Jag tycker även att det finns en sorts militärisk strikthet inom den engelska ridningen.
* På skolan styrde man hästen med tyglar och om hästen var lat så skulle man klämma om med benen. Om man inte piskade på den...
* Sen har vi det där med hur hästen ska samla in sin bak inunder sig... men det är jag inte expert på eftersom även jag är nybörjare, men jag var på en kurs för Bent där han visade skillnaden och ni som läst i hans bok vet att det finns illustrerat i den...
Sen vet jag att det är från tränare till tränare, allt det jag skrivit om, så det är väll ens erfarenheter som speglar ens syn på de olika ridstilarna.
Nu börjar ju även de olika stilaran mixas och tränare tar lite från varje, vilket är bra så länge man tar det bra från varje sak.