Helt ny och första AR-träningen

Calazirya

Trådstartare
Så har man avverkat sin första AR träning och fått riktig mersmak + en trolig träningsverk i morgon :D

Dagens träning gick ut på att tränaren ( Ewa )förklarade
skillnaden mellan Ar och vanlig engelsk dressyr,
och ni som är insatta vet att det är en grym skillnad.

Hur man skall hålla sina händer och sitta :)

Så nu ska här övas innan nästa träning :)

Ja du en massa tycker jag .

Sedan beror väl det helt klart på vem man ridit för innan.

en sak är sitsen och en annan är händerna.

Skillnaden ligger nog mer i din tränares syn på de olika ridsätten, verkar det som.

Jo självklart är det så.

Men här verkar det inte vara en mild och trevlig stämning.

För mig är det en omställning och en mycket positiv sådan, inom mina år som "vanlig" ryttare så har jag aldrig använt mina händer tillsammans = man för den ena över manken.

Heller inte avlastningssits och blicken på en sådant sätt som nu.

Men här är man inte vidare välkommen :smirk:

Du är mer än välkommen!

Det är mkt att tänka på i början. En del som "sitter i ryggraden" ska jobbas bort. Nu vet jag inte om jag kan rida engelskt längre.. :crazy: :D

Om du inte varit här inne förr tar det inte låmga tiden innan du lär dig vilka som "står" för vad. Alla som är här inne och skriver rider inte AR. Och några vet inte vad en positiv mening är. *pikar Snorkis*

Välkommen hit! Kul att du fick mersmak!

Som sagt, det finns en mängd människor här, merparten är personer som liksom du trivs med den här typen av ridning och gärna vänder och vrider på olika ämnen.

Det finns andra som föredrar att vara kritiska mot det mesta de stöter på här inne, somligt med rätt, annat av gammal ohejdad vana skulle jag tro.

Hur stor man upplever skillnaden mellan den engelska ridningen och AR-tänket är nog i ganska stor grad beroende på vad den engelska tränaren haft för fokusområden i jämförelse med din nya instruktör. Somliga saker kan skilja sig i praktiken - däremot är det väldigt lite som egentligen skiljer i teorin. Själv tycker jag mig ha märkt att ju högre upp i utbildningsskalan jag kommer desto mindre är skillnaden.

Jag hoppas att du inte tappar sugen och försvinner in i anonymiteten, än en gång, välkommen hit!

Nej då har du missförstått mig, jag skall absolut inte
sluta rida "engelskt" för jag vill fortfarande kunna tävla
dressyr ( i framtiden )

Däremot har jag fått mersmak av denna typ av ridning,
så längre fram vill jag även kunna baka in så jag kan ta
det bästa av båda stilarna.

Ja, det skulle väl vara att man rider med trängande tygeltag. Att man inte får ta ledande tygeltag (utom då i diagonal sluta). Och böjningen. Det låter inte som så mkt. Men är man van att göra en sak. Så blir det lätt att man gör det av ren vana, fast man inte ska.
Inga jätteproblem. Men jag har ganska höga krav på mig själv. Jag vill inte säga att jag kan rida engelskt om jag inte behärskar "basics".

Jag har tänkt på vad jag ska ha för häst efter min, han är ganska gammal nu. Och antagligen är spekulanthästen inte riden Akademiskt. Tänk om inte jag klarar den provridningen? Jag fasar lite över detta. Men jag oroar mig om det mesta. :smirk:

Ok, här har vi ännu en sak som få tänker över.
Kan man rida en häst som inte är tränad AR?
Den korrekta ridningen fungerar på alla hästar överallt i världen. Man kan alltså sätta sig på en oriden häst och den fungerar. Man kan sätta sig på en häst som är riden på något pucko sätt och den kommer att svara rätt.
Så den korrekta ridningen behöver man inte oroa sig över.

Nåja, kanske en sanning med viss modifikation... Om du som ryttare behärskar ridningen kan det nog vara som du säger.

Du brukar ju vara så snabb på att kritisera folks kompetens som ryttare. Om du nu har missat det så är "att lära sig" något som de allra flesta av oss är ständigt sysselsatta med. Vi håller helt enkelt på att lära oss rida rätt (nej, jag menar inte AR=rätt utan "rätt" i betydelsen "lära sig hålla koll på kroppen och vad den gör samt förstå hur det påverkar hästen"). Man kan inte vara fullärd från början.

Sen är det som så ofta att vi pratar om varandra. Rätt ridning kan upplevas självklar för hästen, därför att vi som ryttare ger hästen signaler som det blir naturligt för den att följa. Så långt är jag med - om det nu är det du menar.

Men jag menar att det finns en aspekt långt bortanför det du så gärna propagerar för - och det är den fysiska träningen av hästen. En häst kan inte ha musklerna för att orka göra en piaff första veckan. Den kan förstå det rent tekniskt, men det är en annan sak. Muskeler, senor och ligament måste hinna med att anpassa sig till den nya belastningen, musklerna kan anpassa sig relativt fort, men senor och ligament tar upp till två år på sig. Titta på hur snabbt en muskelskada läker jämfört med hur lång tid det tar för en sena. Det hänger på blodgenomströmningen - ju högre genomströmning av blod desto fortare kan det förändras/läkas. Men det visste du kanske redan?

Håller med Jegra. Böjning och samling är ju intimt sammanhängande med stretching - misslyckas man att få en häst att böja så är det ofta för att den är tight i t ex länd- eller bogparti, eller halsen, eller någon annanstans. Och det tar tid att jobba bort den tightheten - tid som i viss mån kan snabbas på om man får hjälp av en bra massör eller liknande, och stretchar sin häst på ett bra sätt.

Jag brukar dra paralleller till att gå ner i spagat. Det krävs mycket förberedelser för en vuxen otränad människa för att förbereda kroppen för att klara det. Man har så mycket stelheter som man går och drar på om man inte stretchar regelbundet. Det går mycket snabbare för ett barn. Och så tycker jag det är med hästar också, inte minst kallbloden, har de fått gå snett för länge så tar det ett tag att få dem smidiga igen. Och där tycker jag att AR är en bra metod.

Men visst, håller med om att det bara finns ett sätt att rida och det är att rida så gott man kan. Personligen märker jag inte mycket skillnad om jag rider en häst som är tränad i tävlingsdressyr, AR eller western. Gör inte heller skillnad på min ridning.

Jag kan ta några skillnader:

* Att ta ett tygeltag över manken är "Förbjudet" i engelsk ridning. Detta har jag själv hört Lussan säga på en clinic.

* När jag red på naturbruksgymnasium hade vi välutbildade tränare (engelskridning), under mina tre år för dom var det inte en enda gång vi fick lära oss att vi kunde röra på bäckenet! Det enda vi fick höra var att man skulle tänka på att mellandelen, att den skulle vara rakt. Men inte att man ex. skulle lägga vikten på inner sittben, bara att man skulle sitta ner på inner sittben i traven... Att man faktist kunde vinkla sitt bäcken lärde jag mig i westernridningen när jag provade på det några gånger, efter jag tagit examen. Att man skulle vrida på överkroppen och faktist kunde röra med höfter, det var det ingen som sa.

* Att hästen sks bära sig själv och inte tynga på handen. Vi fick höra att om du inte har något i handen så har hästen knäckt av, vilket ju den kan ha gjort men det behöver inte betyda att den gjort det, det kan ju betyda att den bär upp sig själv.

* Sporrar och spö var det bästa som fanns för att få fram hästen...Ewa (min och Calazyrias tränare) skulle enligt min syn på henne iallafall inte påstå att man ska spöa fram en häst...

* Förhållning skulle göras på inner hand för att få hästen att gå långsammare.

* Jag har även lärt mig att man kan påverka olika bakben genom att göra förhållning eller sitta till på sittbenet i olika lägen, att man påverkar just det benet som är aktivt när man ger signalen. Någon som jag inte fick lära mig på tre år på naturbruksgymnasie.

* Jag tycker även att det finns en sorts militärisk strikthet inom den engelska ridningen.

* På skolan styrde man hästen med tyglar och om hästen var lat så skulle man klämma om med benen. Om man inte piskade på den...

* Sen har vi det där med hur hästen ska samla in sin bak inunder sig... men det är jag inte expert på eftersom även jag är nybörjare, men jag var på en kurs för Bent där han visade skillnaden och ni som läst i hans bok vet att det finns illustrerat i den...

:)

Sen vet jag att det är från tränare till tränare, allt det jag skrivit om, så det är väll ens erfarenheter som speglar ens syn på de olika ridstilarna.

Nu börjar ju även de olika stilaran mixas och tränare tar lite från varje, vilket är bra så länge man tar det bra från varje sak.

:)

Hej!
Jag förstår precis hur du menar. :banana: Kände precis så efter min första träning! Och visst är skillnaden stor!

//Amanda

Läste bara det första.
Tygeltag över manken är överflödigt, har inte tygeltaget gått igenom så gör den inte det av att vara på andra sidan av hästen. Har du låååång tygel så kommer handen över men då felas något :)
Om att provrida en annan häst, känner man inte dess begränsningar mm så är det inte hästen som felas, det är ryttaren. Då har det ingen betydelse om man kallar sig för AR tränad. Så dom arrgumenten om hästens fysiska nivå har inget med provet att göra.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar