Helt grön inom aveln!

Dutchess

Trådstartare
Hej! Som rubriken lyder så är jag helt grön inom aveln, men våren 2017 skulle jag vilja betäcka mitt sto.. Men då jag är ett helt oskrivet blad så tänkte jag försöka att i god tid bli så påläst som möjligt!

Var kan vara bättre att få erfarna råd än här tänker jag!

Jag undrar ju då egentligen allt!
Hur går man tillväga, hittar bra stationer, viktiga saker att tänka på och kanske någon som kan komma med hjälp och förslag på hingst?

Onödiga kommentarer undanbedes.. Alla är vi nybörjare någon gång och jag kommer inte betäcka henne om jag inte känner att jag har tillräckligt med kött på benen för att göra det! :)

Känner någon avelserfaren människa där ute att ni har lite extra tid över för lite vägledning (eller mycket) så skriv gärna! :D
Mvh gröngölingen
 
Det behövs nog lite mer information.

Dels var du bor - om man ska tipsa på stationer
Dels vad du har för sto.

Givetvis :) Jag tänkte vänta och se om det blev någon respons först..

Bor i Älvängen och har ett halvblodssto e. Dammen ue. Zeppelin

Hon har hoppstam men är precis värdelös på att hoppa Hon har däremot ett otroligt fint steg, alla gångarter.. Så det är en dressyr hingst jag söker till henne.. Hon är stor, ca 177cm.. Eftersom hon inte haft föl innan vet jag inte om hon lämnar stort eller litet.. Men jag skulle föredra om jag fick något lite mindre (165-170) än henne då jag enbart tänker ta ett föl som jag ska behålla åt mig själv och jag är bara 160cm lång.. Jag behöver också ha någon med ett ganska ödmjukt temperament då mitt sto har en hel del.. Inget ohanterbart men heller inget jag vill förstärka :)

Hon är mörkfux och skulle gärna undvika att få en brun avkomma.. Gärna fux eller svart.. I den mån man kan påverka såklart..
 
Moderatorn påpekar att det inte är tillåtet att tipsa om seminstationer. Däremot om hingstar.

Har du en fux och vill ha en fux så betäck henne med en fuxhingst så blir avkomman garanterat fux.
Jag har ingen koll på avkommornas temperament men Magic Park kan vara värd att titta närmare på. Fuxhingst som hoppar och även rör sig trevligt.
 
Moderatorn påpekar att det inte är tillåtet att tipsa om seminstationer. Däremot om hingstar.

Har du en fux och vill ha en fux så betäck henne med en fuxhingst så blir avkomman garanterat fux.
Jag har ingen koll på avkommornas temperament men Magic Park kan vara värd att titta närmare på. Fuxhingst som hoppar och även rör sig trevligt.


Jag undrar också varför man inte får tipsa om bra seminstationer.. Hänga ut dåliga förstår jag, men inte tvärtom :)
 
Om det är någon bestämmelse som man inte förstår ska man alltid börja med att läsa forumreglerna http://www.bukefalos.com/help/terms

Att tipsa om seminstationer går under reklam och marknadsföring. Man har aldrig någonsin fått tipsa om seminstationer.

Vad gäller hingstar så har jag bra koll på vilka användare som är hingstägare, och har jag missat någon får jag snabbt ett gäng rapporter om att någon gjort reklam för in egna hingst.
 
Fast Görel det där är öht ingen förklaring av skillnaden.

Du har ingen aning om vem som tjänar pengar på vilka hingstar heller, för den delen.
 
Jag kan tycka att det är helt sjukt att man får göra reklam för Hööks men inte för våra egna små pluttföretag som oftast inte ens omsätter en miljon.

Tilläggas bör att jag bor typ 35 mil från Älvängen och inte är ett rimligt alternativ till seminstation för TS.
 
Förutom färgen då tänker jag Hip Hop.Jag har i o för sig sett en del fuxar efter honom också ;)

Har han bra lynne? :)

Jag var lite inne på Total Hope.. Men vet ju inte om han kommer finnas tillgänglig nästa år.. Han är liten och väldigt trevlig om jag förstått det rätt?
Jag funderade lite över hans raka haser dock.. Men på de avkommor jag sett så tycker jag inte det ser ut som han ärver ner dom..
 
Jag tycker Hip Hop själv är väldigt trevlig o han är känd för att ge snälla avkommor.Sen är ju Rambo o hans son Hermes trevliga om man vill mer åt dressyrhållet.Total hope vet jag inget om men Dragon Welt har ju fått mkt beröm på sistone
 
Hej! Som rubriken lyder så är jag helt grön inom aveln, men våren 2017 skulle jag vilja betäcka mitt sto.. Men då jag är ett helt oskrivet blad så tänkte jag försöka att i god tid bli så påläst som möjligt!

Var kan vara bättre att få erfarna råd än här tänker jag!

Jag undrar ju då egentligen allt!
Hur går man tillväga, hittar bra stationer, viktiga saker att tänka på och kanske någon som kan komma med hjälp och förslag på hingst?

Onödiga kommentarer undanbedes.. Alla är vi nybörjare någon gång och jag kommer inte betäcka henne om jag inte känner att jag har tillräckligt med kött på benen för att göra det! :)

Känner någon avelserfaren människa där ute att ni har lite extra tid över för lite vägledning (eller mycket) så skriv gärna! :D
Mvh gröngölingen

Nu håller jag på med islandshästar och har ingen koll med andra raser, men jag tänker såhär: Vad har JAG för avelsmål (mitt egna, hästar med bra lynne som de flesta kan rida, enkla, mycket tölt, rena gångarter, gärna mycket rörelser, lätt för att bära sig korrekt).
Sedan funderar jag på mina ston, vad har du för styrkor/svagheter. Vad vill jag förstärka?
Tar mitt ena sto som exempel, lätt för alla gångarter, mycket tölt, trevlig men inte jätte mycket rörelser/lite "bekväm" springer gärna men tar inte i. Väljer då hingst med mycket rörelser som kommer naturligt.
Mitt andra sto har svag trav, galopp väldigt mkt pass i sig, blir lite stel men väldigt mycket rörelser. Väljer då hingst som har starka, enkla gångarter (lätt för allt med bra takt).
Båda stona har lämnat bra lynne på avkommorna så "räcker" med att ta en hingst som inte är galen

Ett tips är att vara ute på mycket tävlingar, 3års testet, se vad du gillar och kolla vad dina "favoriter" under dagen har för pappor.

Om en hingsthållare har flera hingstar kan du alltid fråga vilken dem tror kan passa ditt sto (om du beskriver henne), hingsthållaren är väl också intresserad av att det blir en bra avkomma? :)
 
Nu håller jag på med islandshästar och har ingen koll med andra raser, men jag tänker såhär: Vad har JAG för avelsmål (mitt egna, hästar med bra lynne som de flesta kan rida, enkla, mycket tölt, rena gångarter, gärna mycket rörelser, lätt för att bära sig korrekt).
Sedan funderar jag på mina ston, vad har du för styrkor/svagheter. Vad vill jag förstärka?
Tar mitt ena sto som exempel, lätt för alla gångarter, mycket tölt, trevlig men inte jätte mycket rörelser/lite "bekväm" springer gärna men tar inte i. Väljer då hingst med mycket rörelser som kommer naturligt.
Mitt andra sto har svag trav, galopp väldigt mkt pass i sig, blir lite stel men väldigt mycket rörelser. Väljer då hingst som har starka, enkla gångarter (lätt för allt med bra takt).
Båda stona har lämnat bra lynne på avkommorna så "räcker" med att ta en hingst som inte är galen

Ett tips är att vara ute på mycket tävlingar, 3års testet, se vad du gillar och kolla vad dina "favoriter" under dagen har för pappor.

Om en hingsthållare har flera hingstar kan du alltid fråga vilken dem tror kan passa ditt sto (om du beskriver henne), hingsthållaren är väl också intresserad av att det blir en bra avkomma? :)


Jag det är väl den biten som jag tycker är så svår, att se vilka svagheter som behöver kompletteras.. Försöker läsa på mycket och jämföra kritik med bild/film på hästar här för att lära mig, men jag har inte ett vant öga för det.. Jag får nog hitta någon som kan ge mig ett utlåtande om min häst först och främst.. Det är inte jättelätt dock! Har bara kritiken från tävling, samt gamla tränare att gå på när det kommer till ridbarheten..
 
Jag hade inte använt en gångartshingst på ett sto med så utpräglad hoppstam. Även om hon rör sig bra så jag hade tagit hopphingst med goda gångarter. Även om fölungen är till dig själv så kan omständigheterna göra att du måste sälja och IMHO är det mer säljbart att hålla sig nära det som stoet faktiskt är avlat för.

Förutom nämnda Hip Hop så är MrVain GJ eller Canterbury är exempel på hopphingstar med bra gång.

I ditt fall så finns väl svagheter - vad gör att hon inte hoppar? Är det teknik eller hennes inställning? Är det inställningen så hade jag verkligen haft temperament och samarbetsvilja som prio ett.

Hur är hennes exteriör? Benställning? Du säger att gångarterna är bra - vad är hennes bästa gångart och vad behöver förstärkas?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 210
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 359
Senast: Mustang
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 269
Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en...
2
Svar
21
· Visningar
1 995
Senast: OUL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp