Helt grön inom aveln!

Jag hade heller inte använt dressyr på det stoet, jag har ridit 2 dammen hästar, bägge stora rejäla snygga hästar där den ene egentligen inte hoppade riktigt förrän hindren blev stora och den andra var väldigt svår att rida på hinder eftersom hon var så illa grundriden. Rörde sig trevligt gjorde dom, med galopp som bästa gångart. Nu kommer jag inte ihåg moderstammen på nån av dom, men den var inte samma även om hästarna påminde väldigt mkt om varandra. Stoet jag red är för övrigt galet lik ditt sto, om det är den jag hittat i blup.. mörk fux med 4 vita strumpor och bläs, men den jag red hette (eller iaf kallades) Diana.
På vilket sätt kan hon inte hoppa?:)

Håller med om Mr vain och Canterbury. Skulle du vilja ha dressyr så slår jag ett slag för Sibelius, mindre modell och ser fantastiskt trevlig ut att rida. Dessutom en genomsnäll individ, vi var där på seminstationen och han stod som ensam hingst där i stallet med massa brunstiga, okända ston. Gjorde inte ett knyst ifrån sig, bara stod och åt eller blev klappad...
 
Jag hade inte använt en gångartshingst på ett sto med så utpräglad hoppstam. Även om hon rör sig bra så jag hade tagit hopphingst med goda gångarter. Även om fölungen är till dig själv så kan omständigheterna göra att du måste sälja och IMHO är det mer säljbart att hålla sig nära det som stoet faktiskt är avlat för.

Förutom nämnda Hip Hop så är MrVain GJ eller Canterbury är exempel på hopphingstar med bra gång.

I ditt fall så finns väl svagheter - vad gör att hon inte hoppar? Är det teknik eller hennes inställning? Är det inställningen så hade jag verkligen haft temperament och samarbetsvilja som prio ett.

Hur är hennes exteriör? Benställning? Du säger att gångarterna är bra - vad är hennes bästa gångart och vad behöver förstärkas?

Självklart finns det svagheter.. I hoppningen är det väl främst inställning och rutin hon saknar.. När hon väl får hjälp och lägger manken till så hoppar hon med bra teknik.. Men det händer inte så ofta

Hon är faktiskt stark i alla sina gångarter, är det något jag själv skulle vilja förstärka så skulle jag nog vilja få lite större bogrörelse och lite mer schvung.. Exteriört ja.. Haha! Jag hade inga superbra bilder men tänkte lagt upp en men jag begrep inte alls hur man gjorde
 
Jag hade heller inte använt dressyr på det stoet, jag har ridit 2 dammen hästar, bägge stora rejäla snygga hästar där den ene egentligen inte hoppade riktigt förrän hindren blev stora och den andra var väldigt svår att rida på hinder eftersom hon var så illa grundriden. Rörde sig trevligt gjorde dom, med galopp som bästa gångart. Nu kommer jag inte ihåg moderstammen på nån av dom, men den var inte samma även om hästarna påminde väldigt mkt om varandra. Stoet jag red är för övrigt galet lik ditt sto, om det är den jag hittat i blup.. mörk fux med 4 vita strumpor och bläs, men den jag red hette (eller iaf kallades) Diana.
På vilket sätt kan hon inte hoppa?:)

Håller med om Mr vain och Canterbury. Skulle du vilja ha dressyr så slår jag ett slag för Sibelius, mindre modell och ser fantastiskt trevlig ut att rida. Dessutom en genomsnäll individ, vi var där på seminstationen och han stod som ensam hingst där i stallet med massa brunstiga, okända ston. Gjorde inte ett knyst ifrån sig, bara stod och åt eller blev klappad...

Åh va roligt att hitta någon som är mer bekant med stammen! Det är första gången och de som känner till den brukar väl mest svära.. (var nästan rädd för det här också).. Hur var dom i temperamentet?

Skrev en förklaring på hoppningen i inlägget över! :D Och ja.. Det är min fux med fyra vita ben och bläs

Jag har faktiskt funderat över Sibelius också.. Läst mycket överallt att han är otroligt snäll och det är prio nr ett för mig!
 
Hej! Som rubriken lyder så är jag helt grön inom aveln, men våren 2017 skulle jag vilja betäcka mitt sto.. Men då jag är ett helt oskrivet blad så tänkte jag försöka att i god tid bli så påläst som möjligt!

Var kan vara bättre att få erfarna råd än här tänker jag!

Jag undrar ju då egentligen allt!
Hur går man tillväga, hittar bra stationer, viktiga saker att tänka på och kanske någon som kan komma med hjälp och förslag på hingst?

Onödiga kommentarer undanbedes.. Alla är vi nybörjare någon gång och jag kommer inte betäcka henne om jag inte känner att jag har tillräckligt med kött på benen för att göra det! :)

Känner någon avelserfaren människa där ute att ni har lite extra tid över för lite vägledning (eller mycket) så skriv gärna! :D
Mvh gröngölingen
Säg till att du vill ha koll på kostnaderna
Det skenar iväg rätt snabbt om man måste stå på stationen ett tag, stoet inte tar sig första gången mm
Jag har arbetat på station och varit med om att folk åkt därifrån i stort sett gråtandes när de fått notan för sommaren
Drar det ut på tiden be om att få betala lite då och då.
Mitt sto som inte tog sig första gången, sperman var ok men dåliga ägg, tog sig på andra trots dålig sperma kostade lite över 9000 trots ingen behandling.
Då var det hos vet jag hade arbetat hos så vi hade kontakt några gånger under tiden
 
Säg till att du vill ha koll på kostnaderna
Det skenar iväg rätt snabbt om man måste stå på stationen ett tag, stoet inte tar sig första gången mm
Jag har arbetat på station och varit med om att folk åkt därifrån i stort sett gråtandes när de fått notan för sommaren
Drar det ut på tiden be om att få betala lite då och då.
Mitt sto som inte tog sig första gången, sperman var ok men dåliga ägg, tog sig på andra trots dålig sperma kostade lite över 9000 trots ingen behandling.
Då var det hos vet jag hade arbetat hos så vi hade kontakt några gånger under tiden

Fast koll på kostnaderna måste man allt ha lite själv. Uppstallningen är alltid fast pris per dygn och att det tickar iväg säger sig ju självt. Det är enkelt att räkna.

Jag har BETYDLIGT fler ston som är kvar i veckovis efter att de är klara än såna som inte vill betala.... Just uppstallning verkar inte vara svårt för folk att vilja betala ;)
 
Fast koll på kostnaderna måste man allt ha lite själv. Uppstallningen är alltid fast pris per dygn och att det tickar iväg säger sig ju självt. Det är enkelt att räkna.

Jag har BETYDLIGT fler ston som är kvar i veckovis efter att de är klara än såna som inte vill betala.... Just uppstallning verkar inte vara svårt för folk att vilja betala ;)
Jo men är man ny kanske man inte tänker på det
Jag visste ju vad uppstallningen kostade
Det var ju inte den dyraste delen plus att vi inte bodde så långt ifrån så hon åkte hem mellan brunsterna. Vi betalade också extra för ensam hage då hon var extremt stressad av andra hästar så för att optimera chansen så gjorde vi så. Nu hade jag arbetat hos denna vet så fick väl lite extra plus för det kanske
Börjar man behandla och så skenar det snart iväg.
Är man då ny och stationen inte automatiskt informerar så
En av stationerna jag arbetat på tog för givet att det skulle provtas osv om inte stoägaren bett om att bli kontaktad först.
 
Jag skulle kolla på Ike om jag vore som du! Han ska visas på bruks i vår. Har sett honom live och tycker att det verkar vara en otroligt komplett hingst, modern typ som både hoppar och rör sig riktigt bra! 165 cm hög:up: Stammen är Zavall-Carthino Z-Chin Chin.
 
Jag skulle kolla på Ike om jag vore som du! Han ska visas på bruks i vår. Har sett honom live och tycker att det verkar vara en otroligt komplett hingst, modern typ som både hoppar och rör sig riktigt bra! 165 cm hög:up: Stammen är Zavall-Carthino Z-Chin Chin.
Helt OT men har också spanat in Ike sen Eklunda köpte in honom. Skulle betäckt med honom i somras men valde att vänta tills nästa år. Är sjukt förväntansfull på hur han kommer visa sig på bruks... Tycker han verkar väldigt komplett.
 
Säg till att du vill ha koll på kostnaderna
Det skenar iväg rätt snabbt om man måste stå på stationen ett tag, stoet inte tar sig första gången mm
Jag har arbetat på station och varit med om att folk åkt därifrån i stort sett gråtandes när de fått notan för sommaren
Drar det ut på tiden be om att få betala lite då och då.
Mitt sto som inte tog sig första gången, sperman var ok men dåliga ägg, tog sig på andra trots dålig sperma kostade lite över 9000 trots ingen behandling.
Då var det hos vet jag hade arbetat hos så vi hade kontakt några gånger under tiden


Ja, jag är ju helt grön inom allt som gäller avel.. Om man inte vill lämna sitt sto åker man över dagen bara då eller ska hon ändå stå kvar ett par dagar?
Jag har en klinik i närheten, typ 15 min, där jag dock hört att de inte har så stor dräktighetsprocent.. Och en klinik lite längre bort som jag hört gott om.. Jag tror mitt sto skulle bli mer stressad av att stå borta än att åka över dagen..

Åker jag en gång per brunst då? 3 gånger? Eller hur funkar det?
 
Jag skulle kolla på Ike om jag vore som du! Han ska visas på bruks i vår. Har sett honom live och tycker att det verkar vara en otroligt komplett hingst, modern typ som både hoppar och rör sig riktigt bra! 165 cm hög:up: Stammen är Zavall-Carthino Z-Chin Chin.

Är det någon som sett honom live? Han ser ganska lång ut i kroppen.. Skulle behöva något mer kompakt modell då hon är både lång, långbent, ganska grov och hög, haha!
 
Ja, jag är ju helt grön inom allt som gäller avel.. Om man inte vill lämna sitt sto åker man över dagen bara då eller ska hon ändå stå kvar ett par dagar?
Jag har en klinik i närheten, typ 15 min, där jag dock hört att de inte har så stor dräktighetsprocent.. Och en klinik lite längre bort som jag hört gott om.. Jag tror mitt sto skulle bli mer stressad av att stå borta än att åka över dagen..

Åker jag en gång per brunst då? 3 gånger? Eller hur funkar det?
Man kollar brunst en gång oftast med ul
Så ser man var stoet är i cykeln
Sen kollar man när det börjar bli dags för att mäta äggen. när de är ok beställer man sperman om inte hingsten står på stationen.
Så der kan bli många turer.
Det bästa är att ha stoet kvar under tiden hon semineras och sen i så fall åker hem när ägget släppts.
Jag skulle ta en station med bättre dräktighetstatistik även om det är längre att åka.
 
Är det någon som sett honom live? Han ser ganska lång ut i kroppen.. Skulle behöva något mer kompakt modell då hon är både lång, långbent, ganska grov och hög, haha!

Jag har sett honom live och upplever honom inte som lång, han är däremot fint långlinjerad:)
 
Ja, jag är ju helt grön inom allt som gäller avel.. Om man inte vill lämna sitt sto åker man över dagen bara då eller ska hon ändå stå kvar ett par dagar?
Jag har en klinik i närheten, typ 15 min, där jag dock hört att de inte har så stor dräktighetsprocent.. Och en klinik lite längre bort som jag hört gott om.. Jag tror mitt sto skulle bli mer stressad av att stå borta än att åka över dagen..

Åker jag en gång per brunst då? 3 gånger? Eller hur funkar det?
Jag har en seminstation 20 min bort. Första gången jag var där, gjorde vi UL för att kolla var i brunsten mitt sto befann sig, hon har tysta brunster så jag vet aldrig. Den dagen var hon lagom brunstig för seminering, jag lämnade henne där för att åka och hämta semin några mil bort, kom tbx med semin och då gjordes insemineringen, sen fick jag mitt sto med mig hem. Åkte tbx tre dagar senare för att se om ägget släppt, det hade det, så då blev nytt UL efter ca 14 dagar för att konstatera dräktighet. Den gången var hon inte dräktig, så då gjordes en bakterieodling för att kolla efter ev infektion. Fanns bara lite spår av detta så vid nästa brunst gjordes sköljning innan insemineringen och då tog hon sig. Samma förfarande ungefär, förutom att jag faktiskt körde hem henne medan jag hämtade seminet. Men mitt sto blir inte märkbart stressad av att åka transport, hon var isf mer stressad i hagen på ett okänt ställe, hade skrikit och sprungit en del trots att det fanns hästar i hagen intill.
 
Givetvis :) Jag tänkte vänta och se om det blev någon respons först..

Bor i Älvängen och har ett halvblodssto e. Dammen ue. Zeppelin

Hon har hoppstam men är precis värdelös på att hoppa Hon har däremot ett otroligt fint steg, alla gångarter.. Så det är en dressyr hingst jag söker till henne.. Hon är stor, ca 177cm.. Eftersom hon inte haft föl innan vet jag inte om hon lämnar stort eller litet.. Men jag skulle föredra om jag fick något lite mindre (165-170) än henne då jag enbart tänker ta ett föl som jag ska behålla åt mig själv och jag är bara 160cm lång.. Jag behöver också ha någon med ett ganska ödmjukt temperament då mitt sto har en hel del.. Inget ohanterbart men heller inget jag vill förstärka :)

Hon är mörkfux och skulle gärna undvika att få en brun avkomma.. Gärna fux eller svart.. I den mån man kan påverka såklart..

Om du inte ska ha en ren gångartshingst: Bravour (men kan vara risk att ungen blir stor).
Gångartshingst: Zafferano eller Clever Hill (men risk för brun unge).
:)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 210
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 359
Senast: Mustang
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 269
Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en...
2
Svar
21
· Visningar
1 995
Senast: OUL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp