Helt galet??

boccia

Trådstartare
Ska troligtvis betäcka mitt sto till våren, och har nu fastnat för en hingst. Nackdelen är den att hingsten endast finns tillgänglig via FAI, och mitt sto är ett maidensto. Är jag HELT galen om jag trots det vill ge det ett försök? (har en backup-hingst ifall stoet inte skulle bli dräktigt med FAI-hingsten)

Sv: Helt galet??

Kan bara säja att det kan bli dyrt, om hon inte tar sig.
Fryst är ändå svårare att få dräktigt med.

Jag väljer alldrig själv fryst till ett maiden sto.
Vill gärna veta innan om stoet har lätt för att ta sig, känns lite tryggare då,
med tanke på dom stora utgifterna.

Dyrt på vilket sätt? Hingsten i fråga har bokningsavgift + levande föl-avgift, backup-hingsten tillhandahålls på samma station (samma ägare) så stationskostnad osv borde väl bli samma, eller???

Att det är svårare att få dräktigt med fryst är jag väl medveten om, men tycker väldigt mkt om hingsten (har gjort så i många år...) och är därför beredd att eventuellt ge det en chans.

Stations och veterinär avgift brukar vara mkt dyrare.
Sedan beroende på vad för hingst du valt, så kan det tillkomma fraktavgifter för att skicka sperman i kvävet.

Fråga nogrant innan bara vad allt kostar...

Har själv blivit utan föl vid fryst några gånger, och det blev dyrt!

Hingsten är en svensk, avliden hingst, och stoet kommer stå på station hos den hingstens ägare. Självklart ska jag ta reda på avgifterna innan, men som jag tolkat stationens hemsida så kommer det inte skilja så mkt mellan hingstval 1 och 2 (bortsett från att backup-hingsten har högre avgifter och dräktighetsavgifter isf levande-fölavgift) Dessutom har backup-hingsten väldigt fina dräktighetssiffror

Seminavgiften för fryst brukar vara nästan dubbelt av kostnaden för vanlig. Sedan beror det också på hur många gånger stoet behöver semineras. Kan som kuriosa säga att två av mina ston som inte fått frysta utan vanligt har kostat den ena 24 000 och den andra 16 000 utan att de blivit dräktiga i år. Allt i avgifter och andra kostnader till stationen och veterinär plus för det ena stoet, det dyraste en språngavgift. Så visst kan det bli dyrt med ett sto som tar sig.

En första-gångare..
Alltså ett sto som aldrig haft föl!!

Maidensto är ett förstagångs sto..

Jag hade av ekonomiska skäl valt en färsk hingst första gången.
Stations avgiften brukar vara det samma men veterinär/seminavgiften brukar vara minst det dubbla, på min station betalade jag i år, 1500kr för färskt och 4000kr för fryst, exkl moms.

När man använder fryst så finns det olika upplägg på hur hingsthållaren gör med sperman, på vissa betalar man/dos och får bara hem så många man betalar för, andra skicka några st och sen får man skicka tillbaka de doser man ej använt.
Men om du ska åka till stationen som "äger" sperman så behöver du ju inte bekymra dig om det, om det dessutom är bokning + levande fölavgift så ingår det nog ett visst antal doser i de avgifterna, kan du vara bra att fråga om.

Jag använder mer än gärna fryst på mina men är lite snål så jag skulle inte testat på ett sto jag inte visste hur fertilt hon var.

När man ska ha fryst ska stoet kollas flera gånger per dygn. Kopierat från Flyinges sida:

"Veterinäravgift
(seminavgift)
Nedan angivna veterinäravgifter gäller på Flyinge. Kontrollera med din station vilka avgifter som gäller och om de inkluderar samma veterinära tjänster.

Färsk (AI) o transporterad sperma (TAI): 1 800 kr
Fryst sperma (FAI): 5 000 kr "
Sedan tillkommer momsen....så det blir 6.250 kr.

Jag tycker inte du är galen.
I din sits skulle jag absolut välja fryst.

Jag är själv intresserad av att inseminera ett maidensto och är lite orolig för kostnaderna. Kunde du kanske redogöra mera för hur kostnaderna blev så stora? Jag skulle gärna vilja veta.

En högre seminavgift är jag beredd på, men seminavgiften är väl en engångskostnad (?) så den blir ju ingen direkt överraskning (har iaf varit en fast avgift när jag seminerat ston tidigare). Och vad jag förstått såär det oftast så att seminavgiften gäller på den stationen under iaf 3 brunster, så då bör det ju iaf inte bli dubbla avgifter ifall man beslutar sig för att byta hingst.

*skriver upp: kolla vad seminavgiften täcker, och om erlagd avgift gäller vid hingstbyte*

Jag är själv intresserad av att inseminera ett maidensto och är lite orolig för kostnaderna. Kunde du kanske redogöra mera för hur kostnaderna blev så stora? Jag skulle gärna vilja veta.

Kostnader jag har haft är för det "billiga" stoet:
De fasta avgifterna för stationen och hingsten plus SH-avgift.
Uppstallning och resor.
Sköljning och bakt.prov + medicinering och extra UL.

Det dyra stoet blev så högt för att vi försökte fyra gånger i år med henne och även gjorde ett hingstbyte samt för att hon var på en annan station med annan prissättning. Så hon fick samma behandling som det billiga stoet men gånger fyra så att säga.

Som jämförelse skriver jag mina förra året, också på maiden sto:

Seminavgift TAI 1500kr
Stationsavg 1200kr
SH Avgift 200kr
Skick, emballage etc 350kr
Dygn 9*80kr = 720kr
Språng 2000kr

Priserna är exkl moms, stoet stod först på stationen i en vecka under brunst och sedan stod hon ytterligare 2 dagar vid 16dygns kollen för det var tvillingar.
Så det är inte säkert det blir så dyrt som i Masses fall.

Jag räknar med ca 5000kr i seminavgifter och dyl för ett AI/TAI sto och ca 10000kr för ett fryst sto + hingstavgifterna då så klart, stämde mycket bra i år.

vad som eg är mest intressant är HUR GAMMALT ditt maiden sto är :) upp till 8 års ålder för maidensto anses som "lämpligt" för fryst, är de äldre är det bet mer tveksamt.

Kl

Det är alltså dumt att seminera ett maidensto med fryst sperma? Vad tråkigt...
Ska man satsa på färsk direkt (alt. naturlig bet.) eller fungerar transporterad?

Maiden ston mellan 3 och 8 år är väl de bästa att prova fryst på Enl rekommendation av många veterinärer om är bra på fryst sperma.

Maiden ston mellan 3 och 8 år är väl de bästa att prova fryst på Enl rekommendation av många veterinärer om är bra på fryst sperma.

det var det jag försökte säga i mitt förra svar... :laugh: men TS har fortfarande inte angett hur gammalt hennes maiden sto är så det är svårt att diskutera vidare... ;)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 635
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025