Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

N

nixa 324

Jag vet flera som inte använder transportskydd till sina hästar.
Är detta vanligt?
Är det jag som är hysterisk över att alltid använda det?
Hur många av er har det?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

jag har det inte, och har inte haft på många många år (mer än möjligen bots på vissa individer). dom flesta i min omgivning (även mer kända ryttare/uppfödare/hingsthållare) använder inte heller transportskydd av många olika anledningar, bla. att det kan stasa när hästen står länge, skava och kasa och irritera.

när jag va yngre vart ja jättenoga med transportskydden ;) men inte hjälpte dom ett smack när olyckan vart framme ändå (en trasade sönder mina gamla tjocka filt skydd klädda med grovt skinn) många hästar far dessutom rundor i transporten just pga. skydden fast dom haft det i många år och är vana (har en sådan själv. utan skydd står han som ett ljus)

Jag använder alltid skydd på min skodda 6 åring... trots att hon fr det emsta är cool när hon åker.
Men därimot skippar ja skydden på mitt andra sto, som står som ett ljus i transporten. hon är oskodd dessutom. hon älskar att åka transport och skulle nog aldrig få för sig några dumheter under åkturen. Men längre sträckor har ja alltid skydd.. men förra veckan när hon skulle behandlas varje dag i brunsten inför inseminering... ja då srtrunatde aj i skydd, för det handlade om 10 minuters åktur.. hon ståpr nog tom mer still utran skydd än med..

Kör med skydd, boots eller utan..

Tycker att de flersta har kass passform och irriterar.

Sällan att jag använder transportsskydd nu för tiden. Ska jag iväg och träna så åker han i lindorna och bootsen som vi ska rida med sen, på hemvägen står han med nakna ben.

Ska vi till veterinären ingenting på benen, längre sträckor så kan jag ha boots på.

Isf är jag oxå hysterisk. Hästen får lära sig ha skydd när den ska lära sig åka. Jag har aldrig haft någon häst som ogillat skydden såpass att den skulle äventyra sin hälsa mer genom att åka med.

Jag har i princip alltid transportskydd på.
Inte när jag åker till hoppträningen (4 min bort) eller om jag åker längre sträckor när det är varmt ute (4h och över 25 grader). Annars har jag alltid på.

Jag har aldrig på mina. Men nu kör jag mellan två ställen mest och det ena är det 1,5 mil till och det andra 4 km. Så det är max 20 min i transport. Skulle vi åka långt skulle hon få på sig lindor.

Använder aldrig transportskydd :) (har ett par på hyllan i stallet oanvända efter 5 år) ;)

Har använt benskydd någon gång att åka i.

Använder alltid, vart vi än åker;)

jag använder oftast på mina.
stoet är väldigt duktig på att göra illa sig så där åker skydden på så fort hon ska åka transport.
valacken är mer rejäl i både kropp och själ, men får ofast åka med skydd, för säkerhetsskull.
senast så blev han utan för han blev så hispig när stoet hade lastats på (det är HANS tjej :angel: ) så hann varken borsta eller sätta på skydden, utan det var rakt in i transporten innan han skulle bli skogstokig. så fort de träffas igen är det lugna gatan :D

Jag har aldrig haft transportskydd på ngn av mina ponnier/hästar. Men jag har så gott som alltid vanliga senskydd på;)

Alltid- på skodda hästar!

Är det ingen som tänker att det kan ske en olycka?
Vad gör hästen då?

Långa sträckor: Tjocka paddar och lindor samt boots runtom.
Kortare sträckor (max 1h): vanliga benskydd + boots runtom.

Jag är jättenoga med att ha benskydd/lindor + boots runtom, det viktigaste eftersom hon tenderar att slänga sig ur transporten vid urlastning, jag vill inte riskera att det uppstår onödiga skador.

Vanlina transportskydd går bort, tycker de har dåliga passform, bättre att linda med tjocka paddar.

kl

Alltid. Nästan alltid i alla fall, har väl kört utan ett fåtal gånger under mina 9 år som hästägare.

Alltid- på skodda hästar!

Är det ingen som tänker att det kan ske en olycka?
Vad gör hästen då?

Eller om man bara behöver göra en hastig inbromsning? Är det ingen som tänker på DET? Är ju bra mycket vanligare än en riktig olycka och visst, då kanske skydden är skit samma. Men smågrejer ger ju lätt bara ett snedtramp/slag som lätt dämpas av ett par bra skydd.

Morsans pålla har snygga STORA ärr på bakbenet sedan hon åkte oskyddat till djursjukhuset (från betet för någon annan skada där) UTAN skor...

jo då, och skada sig kan dom göra ändå, oftast strimmlas både skydd och ben iaf. (har faktiskt inte märkt någon skillnad i det fallet)åtminstonde är det min erfarenhet. om hästen trampar på sig och skydden börjar kana/hästen fastnar i så blir det många ggr. än värre. dessutom har inte benen varit det som skadats mest eller allvarligast vid olycka vare sig hästen haft skydd eller inte.

därimot så tycker jag att dom flesta hästar trampar runt mindre och står mer still utan skydd än med.

jag kör aldrig broddade hästar, varken med eller utan skydd. av rent säkerhetsmässiga skäl.

vad jag därimot kan reagera på i tråden är att dom flesta som använder ibland men inte alltid, väljer bort skydden då dom inte ska långt. statestiken på transportolyckor är ju att runt 90% av alla olyckor/skador som hästen ställer till händer den första km.

alla resonerar vi olika baserat på egna erfarenheter ;)

Fast det ska väl mycket till för att ett par välsittande skydd ska kana? Min pålle "tvingades" en gång åka smalt (den resan förstod vi hur illa hon stod och lät henne bara såt smalt med gummivägg efter det) och lyckades trampa ned skydden max 1 dm på många mil. Hon hade inga problem att knalla ut med dem och skydden tog ingen skada av det heller. Sladdriga/lösa skydd förstår jag dock :crazy:

Håller helt med om broddade hästar :bow:

allvarligt talat så ska det inte så mkt. till, det är iaf. min erfarenhet.

att köra med sladdriga tygskydd, det har jag aldrig gjort. inte ens på den tiden jag tyckte det va jätteviktigt med skydd till tänderna :angel:. dom skyddar ändå inte tillräckligt utan ställer bara till mer skada.

har bara använt gamla hederliga filtskydd med skinn över (dom gamla då filtstyckena fortfarande va någon cm tjock och skinnet va rejält), dom är även formade och går ner över hoven i "egen" del/rem med spänne, alt. tjocka paddar med ordentlig tejpad linda över samt boots. åker man därimot långt så är det ju även risk för att skydden stasar benen

tycker att det kan bli lika mkt. skador oavsett om hästen är skodd eller inte, men har sett häst som trampat sönder sig totalt (med rejäla skydd) pga. brodd, där gör det skillnad :crazy: om man sedan bortser från att mattan blir totalförstörd hyffsat snabbt, vet ju hur alla hyr transporter ser ut :crazy:

De enda gångerna som mina ens trampar om- är om jag kör ngt oförsiktigt- annars står de som ljus.
Är vana från början med skydd o åker regelbundet- inget konstigt att skydden sitter på- sprattlar inte.

Konstigt resonemang att skydd sitter illa eller inte skyddar:confused:- då sätter man dem fel eller kör illa.
De klumpiga filtskydden har jag oxå haft. de sitter där de sitter, men jag har moderna skydd som sitter lika bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar