Grandma

Trådstartare
Arla morgon här & skitnervös/nervig. Min tik som är 4 år & för tillfället är gravid dag 40. Slickade i sig en sål med yoghurt med mosad Ipren i. (till sonen). Hon gör (brukar) aldrig röra ngt förrän vi säger Varsegod....om man tex tappar ngt på golvet.
Det är hennes andra graviditet & "beter" sig på samma sätt som sist. "Klappa mig"/massera mig" prata med mig & väldigt "mammig" Kvällarna/nätterna är jobbigast för henne, flåsar tungt & vill vara hos mig-jag som masserar.
Läst lite gamla kommentarer om vad man tex kan ge en hund som har ont. Hon har inte ont, bara "obekväm" & hungrig konstant, sugen är väl rätta ordet.
Jo, Magnecyl fick jag oxå lära mig att man kunde ge en hund, dock längesen-magnecyl finns inte längre. Acetylsalicylsyra har hon aldrig fått i sig.
(Packade sonens väska & var absolut inte beredd på detta)
Just nu sover hon bredvid mig efter druckit mängder av vatten. (Äntligen får hon sova, men vad gör jag? Är Ipren farligt för en hund som just nu väger 3,5 kg?

Hjälp önskas

Asap

Arla morgon här & skitnervös/nervig. Min tik som är 4 år & för tillfället är gravid dag 40. Slickade i sig en sål med yoghurt med mosad Ipren i. (till sonen). Hon gör (brukar) aldrig röra ngt förrän vi säger Varsegod....om man tex tappar ngt på golvet.
Det är hennes andra graviditet & "beter" sig på samma sätt som sist. "Klappa mig"/massera mig" prata med mig & väldigt "mammig" Kvällarna/nätterna är jobbigast för henne, flåsar tungt & vill vara hos mig-jag som masserar.
Läst lite gamla kommentarer om vad man tex kan ge en hund som har ont. Hon har inte ont, bara "obekväm" & hungrig konstant, sugen är väl rätta ordet.
Jo, Magnecyl fick jag oxå lära mig att man kunde ge en hund, dock längesen-magnecyl finns inte längre. Acetylsalicylsyra har hon aldrig fått i sig.
Just nu sover hon bredvid mig efter druckit mängder av vatten. (Äntligen får hon sova, men vad gör jag? Är Ipren farligt för en hund som just nu väger 3,5 kg?

Hjälp önskas

Asap

Åk till veterinären omgående! Inte om en timme eller fyra utan NU. Ipren kan orsaka njursvikt som kan leda till döden.
Och om en misstänker att något är fel i dräktigheten bör veterinär kontaktas, det ska definitivt inte självmedicineras med olika läkemedel.

Hjälp önskas

Asap

1. Det heter dräktig.
2. I dessa fall ringer man veterinär eller åker in så fort som bara är möjligt! Hunden kan ju hinna dö medan du väntar på svar här? Hade dessutom aldrig vågat chansa med ett dräktigt djur, fara för både tik och blivande valpar.

Åk till veterinären omgående! Inte om en timme eller fyra utan NU. Ipren kan orsaka njursvikt som kan leda till döden.
Och om en misstänker att något är fel i dräktigheten bör veterinär kontaktas, det ska definitivt inte självmedicineras med olika läkemedel.
Tack för svar båda två!!
Fröken besserwisser i detta fall skiter jag i om jag skriver dräktig lr gravid.
Har pratat med vet, ingen fara angående Ipren!
Tur det finns folk med fakta!! *LER*
Punkt!!

Har pratat med vet, ingen fara angående Ipren!

Eftersom det här garanterat kommer att bli en tråd som andra kommer att googla efter i framtiden kan det här bara inte få stå obemött. Jag vet inte vad det är för veterinär du pratat med men jag tror du missförstått något. För jo, ipren är farligt för hundar. (Dräktiga hundar och foster vet jag inget om, men spontant kan jag inte tänka mig att det gör situationen tryggare precis...)

Så ni som googlat er hit, googla er vidare på frasen "ibuprofen toxicity dogs" så får ni många, samstämmiga svar från Dr Google. Ta sen hunden till en veterinär!

Åk till veterinär, och då inte den du pratat med. Det första svaret i du fick i tråden är ifrån en veterinär som uppmanade dig att göra det samma.
Antingen missuppfattade du din veterinär eller så har den veterinären inte så stor koll.

Jag är mest nyfiken på hur en sån pyttehund lyckas komma åt en skål med yoghurt om den inte står på golvet och då blir ju frågan, vad gör barnets skål med yoghurt på golvet :confused:

Förövrigt så ska man, precis som andra skrivit få adekvata råd från en kunnig veterinär och speciellt kunnig är veterinären inte om den anser att en Ipren (200 mg antar jag) är helt och totalt riskfritt att äta i sig för en väldigt liten och dessutom dräktig hund.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka