Hellrik 1065

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare persika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 190
P

persika

Har blivit intresserad av denna hingst då jag såg att han har höga bedömningspoäng i hoppning, 8-10 uppsuttet och 8-8 i ridbarhet. Någon som har sett honom live? Ev sett nån avkomma?

Sv: Hellrik 1065

Har blivit intresserad av denna hingst då jag såg att han har höga bedömningspoäng i hoppning, 8-10 uppsuttet och 8-8 i ridbarhet. Någon som har sett honom live? Ev sett nån avkomma?

jag har sett honom på tävling. han såg mkt elastisk o ridbar ut då iaf... men det ska tilläggas att det var nåt/några år sedan. kapaciteten tänkte jag inte på. har för mig att han var ganska pigg dock :) skulle vara intressant att se bild/er på ngn avkomma...

Han har ju tyvärr inte betäckt så mycket då han ju är lite grövre än andra hingstar.
Så avkommor är nog lite svåra att hitta.
Jag hade mer än gärna haft en avkomma efter honom då jag verkligen älskar Turban Rose blodet eftersom det blir sådana hoppvilliga hästar av detta.:love:

Jag har sett honom live, fast bara i boxen. Stoor och jättefin. Jag har även sett 3 avkommor live (+ en filmsnutt på en fjärde). Alla har haft stor bläs och långa vita strumpor :) . De är fortfarande unga men i alla fall en av dem har visat prov på att kunna hoppa riktigt bra (löshoppning). De andra vet jag inget om.

Hellrik tror jag är en mycket intressant om man har rätt sto. Tittade lite på honom och han ser ju sympatisk ut ;).
Försökte hitta var han står på station, var väl inte ihärdig nog,det stod 2005 på sidan, kan vara att det finns någon som har en länk till en uppdaterad sida, eller är det den?
Ulrika

Jag har faktiskt praktiserat hemma hos Hellriks ägare för bara några veckor sedan, jag hade hand om alla hästar inklusive Hellrik. Han är en mycket snäll hingst och de avkommor jag har sett är lika lugna som honom i tempramentet och de var lite ädlare än honom, de är även mycket smarta och har en fantastisk hoppförmåga.
Hellrik står hemma hos ägaren för betäckning då hon tävlar honom...
Han kommer stå där nästa betäckningssäsong också, så ring och hör med ägaren om du är intresserad.
Jag rekomenderar verkligen denna hingst.
:love: Hellrik:love:

//Pernilla

Jag såg honom på bruksprovet och gillade det jag såg när det gällde hoppteknik och han verkade mycket ridbar. Läste någon artikel om att hon som äger honom red in honom själv i skogen och att han fortfarande rids mycket där och att han är väldigt snäll. Jag har själv ett sto e. Turban Rose och jag känner till flera av hans avkommor, gemensamt för dem alla är att det har ett mycket gott temperament och de är mycket ridbara. Har man ett sto av lättare typ som hoppar bra så kan det nog bli en mycket trevlig häst som hoppar bra.
Jag hittar också bara denna hemsida med uppgifter på hingsten från 2005
http://www.ladragard.se/

Jag såg också hans bruksprov och det var en trevlig, cool kille.
I farozonen för att bli en bortglömd sådan, tyvärr...

mvh

Han står som många redan påpekat hemma hos sin ägare i Gnestatrakten (dvs strax söder om Södertälje ut på landet nånstanns ;))

Om min märr är dräktig nu och fölar som beräknat runt Juni/juli så blir det försent att köra ner till Skåne (Uskudar) då blir det nog Hellrik som blir nästa kandidat ;) Mitt sto är då 24 år och vi vill ha naturlig betäckning på henne med hopphingstar :D
Men som sagt beror ju helt på hur denna dräktighet utlöper :)

En som står på naturlig som jag gärna velat ha en avkomma till är Love 2U2, inte för att jag sett honom live, men jag tror han är mycket intressant. Älskar stammen! På rätt sto så..
Ulrika

Oj så mkt ros han fick :) :) Kul! Tycker det är synd att han har fått så lite ston bara - totalt 13 st på två säsonger ... Håller med om att han inte är den första man kanske får upp ögonen för, speciellt med tanke på bilden i hingstkatalogen som iaf jag inte tkr är speciellt tilltalande. Men kommer kanske bli bättre till nästa år då det blir exteriörbilder istället!

Jag vet för övrigt ett sto som han ev. skulle passa bra till!

När mitt sto kommer hem ska jag klämma lite på henne, och fundera på om jag ska följa min längtan efter ett dressyrföl, eller om jag ska följa vad mamman har producerat (hopphästar som rör sig bra). På vissa bilder kan mitt sto ha lite kort hals, jag ska se hur det ser ut i verkligheten. Men Hellrik är inte omöjlig, men det finns ganska många att välja mellan. Men absolut ett stort + att han är e. Turban Rose och att han har bra temperament. OCH att det inte finns så många avkommor till honom. Det verkar komma in lite nytt spännande till våren också. Så det är många OM. Och jag som aldrig gillat så mycket vita tecken.. Det kommer det garanterat eftersom mitt sto har ganska mycket. Jaja, man har bara en åsikt tills man ändrar sig.. ;)
Vad kostade han iår? Står han på levande fölavgift nästa år så är jag ännu mer sugen.. Men som sagt det finns en hel del riktigt fina hingstar.
Ulrika

När mitt sto kommer hem ska jag klämma lite på henne, och fundera på om jag ska följa min längtan efter ett dressyrföl, eller om jag ska följa vad mamman har producerat (hopphästar som rör sig bra). På vissa bilder kan mitt sto ha lite kort hals, jag ska se hur det ser ut i verkligheten. Men Hellrik är inte omöjlig, men det finns ganska många att välja mellan. Men absolut ett stort + att han är e. Turban Rose och att han har bra temperament. OCH att det inte finns så många avkommor till honom. Det verkar komma in lite nytt spännande till våren också. Så det är många OM. Och jag som aldrig gillat så mycket vita tecken.. Det kommer det garanterat eftersom mitt sto har ganska mycket. Jaja, man har bara en åsikt tills man ändrar sig.. ;)
Vad kostade han iår? Står han på levande fölavgift nästa år så är jag ännu mer sugen.. Men som sagt det finns en hel del riktigt fina hingstar.
Ulrika

Jag tycker som du, att han borde vara mer intressant för flera eftersom han är efter Turban Rose, hoppar bra och har ett bra temperament och ridbarhet, samt att han inte använts så mkt - för dom som tycker det är viktigt att inte använda en poppis-hingst...

O sen e det ju så att de nya och fräscha hingstarna stjäl en hel del ston. Så varför Hellrik bara fick 3 (!) ston det året han godkändes är ju uppseendeväckande, iaf i mina öron då han fick en 10:a på hoppningen + alla de bra egenskaper han har. Brist på marknadsföring?

Ulrika

Han kostade i år 2.000:- plus 5.000:- vid levande föl (exkl moms).

Oj det var ju billigt! Får se hur det ser ut nästa år! Vad har han fått för ston, och hur har avkommorna blivit? Någon som vet?
U

Oj det var ju billigt! Får se hur det ser ut nästa år! Vad har han fått för ston, och hur har avkommorna blivit? Någon som vet?
U

Det skulle ja också vilja veta. I år betäckte han 5 ston, 5 mindre än förra året. År -04 betäckte han 3 ston o fick 3 levande föl!

Senast ändrad av en moderator:

Som jag skrev i mitt inlägg här ovan så är avkommorna mycket snygga exteriört och har ett fantstiskt lynne...
Nu till frågan varför han inte fått så många ston: stoägarna helt enkelt inte haft tillräkligt intresse, ni måste ju leta lite själva. ni kan ju inte få allt serverat på ett silverfat. Dessutom så har Hellrik haft annons i varje ridsport (iaf under våren), så fråga er själva varför ni inte velat använda denna hingst.
MvH: Pernilla

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
685
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 012
Senast: mars
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 887
Senast: YlvaG
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 396
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka