Sv: helinakordering eller gör det själv
Svarar alla på en och samma gång:
Det jag reagerar på är helt enkelt att folk i allmänhet att så otroligt lätt att förbise hästens behov av att låta huden andas - mer än vid en ridtur. Att ha samma täcke på dygnet runt kan inte på något sätt vara nyttigt. (ÄVEN om man tar av det och tvättar det emellanåt..)
Dygnet runt? Även när du sover?
Jag är inte klädd med en skyddande päls som växlar med årstiderna för att naturligt skydda mot väder och vind - det är hästarna, varesig folk vill veta det eller ej. Däremot så är jag ganska övertygad om att hud fungerar ganska snarlika på olika typer av däggdjur - och i vart fall min hud tycker om att få andas då och då.
(btw - jag brukar inte utfodra i en lortig box eller sätta på mina hästar leriga grimmor)
Svarar alla på en och samma gång:
Mina egna hästar täckas inte alls, de hästar som kommer hit får täcken om de behöver och dessa sätts på på morgonen och tas av på kvällen, behövs det får de natt-täcke på sig.Vet inte hur dina täcken är anpassade efter din häst men mina är utprovade för att vara lika bekväma som jag anser att mina mjukisbyxor är.
Har man inga större skillnader mellan inne- och utetemperatur (som här i Skåne) finns det inga problem. Självklart får man investera i täcken av god kvalité som andas.
Det jag reagerar på är helt enkelt att folk i allmänhet att så otroligt lätt att förbise hästens behov av att låta huden andas - mer än vid en ridtur. Att ha samma täcke på dygnet runt kan inte på något sätt vara nyttigt. (ÄVEN om man tar av det och tvättar det emellanåt..)
Om jag bara går hemma och myser så är det helst favorit mjukisbyxorna på konstant, tills dom blir för skitig. Och då tvättas dom, vilket även hästens täcke blir.
Dygnet runt? Även när du sover?
Och dels går det inte att jämföra hästar och människor på det sättet! skulle du vilja ha sisådär +5 hemma på vintern? få maten på golvet bredvid dina bajshögar? har du inget emot att ha en lerig grimma på dig? nä, tänkte väl det...
Jag är inte klädd med en skyddande päls som växlar med årstiderna för att naturligt skydda mot väder och vind - det är hästarna, varesig folk vill veta det eller ej. Däremot så är jag ganska övertygad om att hud fungerar ganska snarlika på olika typer av däggdjur - och i vart fall min hud tycker om att få andas då och då.
(btw - jag brukar inte utfodra i en lortig box eller sätta på mina hästar leriga grimmor)