helinakordering eller gör det själv

Sv: helinakordering eller gör det själv

Svarar alla på en och samma gång:
Vet inte hur dina täcken är anpassade efter din häst men mina är utprovade för att vara lika bekväma som jag anser att mina mjukisbyxor är.
Mina egna hästar täckas inte alls, de hästar som kommer hit får täcken om de behöver och dessa sätts på på morgonen och tas av på kvällen, behövs det får de natt-täcke på sig.

Har man inga större skillnader mellan inne- och utetemperatur (som här i Skåne) finns det inga problem. Självklart får man investera i täcken av god kvalité som andas.

Det jag reagerar på är helt enkelt att folk i allmänhet att så otroligt lätt att förbise hästens behov av att låta huden andas - mer än vid en ridtur. Att ha samma täcke på dygnet runt kan inte på något sätt vara nyttigt. (ÄVEN om man tar av det och tvättar det emellanåt..)

Om jag bara går hemma och myser så är det helst favorit mjukisbyxorna på konstant, tills dom blir för skitig. Och då tvättas dom, vilket även hästens täcke blir.

Dygnet runt? Även när du sover?

Och dels går det inte att jämföra hästar och människor på det sättet! skulle du vilja ha sisådär +5 hemma på vintern? få maten på golvet bredvid dina bajshögar? har du inget emot att ha en lerig grimma på dig? nä, tänkte väl det...

Jag är inte klädd med en skyddande päls som växlar med årstiderna för att naturligt skydda mot väder och vind - det är hästarna, varesig folk vill veta det eller ej. Däremot så är jag ganska övertygad om att hud fungerar ganska snarlika på olika typer av däggdjur - och i vart fall min hud tycker om att få andas då och då.
(btw - jag brukar inte utfodra i en lortig box eller sätta på mina hästar leriga grimmor)

Jag har haft nästan allt möjligt vad gäller inackordering. Har haft eget stall. De var då när jag var i tonåren och bodde hemma. Funkade bra.
Nu när man har familj skulle det vara svårt, förståss allt går men det är skönt att kunna ha någon hästledig dag i veckan och ändå veta att de blir omhändertagna.
Har ej haft på helinackordering, skulle inte klara av det. Samma som de flesta sa här inne jag e lite kontrollfreak, vill göra allt själv då vet jag att det är ok gjort. Sen som jag har haft tidigare att man byter med andra att man har en hästledig dag i veckan eller fler är ok för mig.Om jag vet att allt står på papper hur och vad som ska göras och jag vet att personen i fråga vet mina tankar.
Jag tycker om att mocka och pyssla på i stallet det är det som är skönt när man har jobbat och varit hemma med barnet att kunna tänka på annat någon timme.

Summasumarum att bara komma och rida skulle jag få dåligt samvete av för hästens del.Inte få kontakten med dem....

Mitt nuvarande stall har iofs inte HELinackordering, vi mockar och fixar maten själva, men allt annat ingår. Jag flyttade dit från en 100% gör-det-själv där det var bara jag och en familj som jag kom superbra överens med.

Ibland längtar jag tillbaks till gds för att kunna fixa exakt som jag vill, med både täcken o hagar och annat, men fördelarna med inackordering överväger tycker jag - värsta med förra stället var att jag måste upp 5.30 varje morgon och åka o släppa ut och det gjorde att jag var helt slut vid 20-21-tiden varje kväll. Så det tycker jag är skönt att slippa.

Inack. stallet är bara 150 m från mitt hem så jag är där mycket och pysslar och donar ändå, så det känns som en bra blandning.

Sen är inack. dyrare, man köper ju tjänster som man får betala för men än så länge tycker jag det är värt det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix