helinakordering eller gör det själv

vinkelina

Trådstartare
i helgen flyttar jag min häst från ett gör det själv stall till helinakordering. skall bli spännande

på det gamla stället har man skött allt själv utom morgonfodring och utsläpp. har inte alltid funkat med täcken, dvs man har lapp om vilket täcke som gäller vid vilket väder o hästen står ändå utan täcke. iom at jag dessutom jobbade där tidigare har jag ibland oxå hamnat att hjälpa till vid insläppet av hästarna. vilket då har tagit av min ridtid

på dett nya stället så ingår all service i priset, jag behöver bara rida. maten måste man blanda till om man har eget foder, inte annars. dessutom gäller principen ett täcke på o ett av per dag. skall man ha flera betalar man extra, ok för mig.

men vad tycker ni att har varit bättre. ett ställe där man sköter allt själv, eller ett med full service.

personligen tror jag att jag kommer att gilla det nya stället. vill bli lite tajt med tiden vissa kväller (för man vill ju hinna med annat ibland oxå, speciellt om man nu jobbar)

Sv: helinakordering eller gör det själv

Jag är sådant kontrollfreak så jag skulle aldrig klara att ha mina hästa helinackorderade :D dock har jag eget stall osv, så det behövs ju inte heller.

Jag tycker att det är jätte smidigt med helinackorderat. Täcke nbrukar jag lösa genom att ha samma dygnet runt, så slipper man problem med fel täcke mm. Mne det beror ju på om man har kall eller varm stall.

Hade hjärtans gärna haft hästarna helinackorderade - om vi hittat något som fungerade!

Vi har varit runt på en hög olika ställen, det enda dårfinkigare än det andra. Trots vettiga kontrakt har det varit helt ohållbart redan efter en månad. Hade jag börjat rabbla hade nog de flesta tagit sig för pannan och skakat på huvudet.

Nu hyr vi eget och har allt ansvar, mer jobb men det blir också så som vi vill ha det.

jag vill sköta/bestämma allt som rör mina hästar själv. har vid några enstaka tillfällen haft helinackoderat, men eftersom många stallägare "gör efter sitt egna huvud" vad gäller val av täcken och mängd mat, har knepiga ideer av handhavandet, skäller ut en om man anser att hästen ska stå lindad trots att jag lindar själv (vill inte ens ha hjälp) låter bli att lyfta ut pisse fläckar så lukten blir horribel (och förbjuder att man själv tar bort det) lånar saker utan att fråga, men glömmer adressen osv. listan kan göras lång.

mina erfarenheter är väl lite så där :crazy: jag och min bästa vännina har våra hästar ihop, först hade vi hästarna på min gård fram tills vi sålde, efter det har vi hyrt ett ställe men nu har hon köpt eget dit vi flyttar samtliga i höst. vi har kamperat ihop i många år (dryg 10) och respekterar varandras olikheter :) på så sätt blir man ju "ledig" i mellanåt ändå :)

Aldrig i livet!!:eek: Vill man bara rida behöver man ju inte ha egen häst, det finns ju ridskolor!!:p

Nej, men allvarligt, ridningen är ju den minsta delen med att ha häst!! Iaf jag bara älskar allt runt omkring. Mocka, blanda mat, stängsla, hiva upp hö. Tillsammans med mina härliga stallkompisar!!

Och hur ska jag kunna vet allt om min häst om jag bara kommer och rider?:confused:

Julle-kontrollfreak nr 1

Jag är också knotrollfreak när det gäller min häst, men jag ska nu flytta till helinackorderat och njuter av det :angel:
Jag börjar andra ring i höst och kommer inte ha tid att först mocka, sen släpa in hö, fixa i ordning allt foder, hämta spån och sen rida. Det går inte. Att dessutom ha fyra fodringar i månaden känns just nu ganska uteslutet. Jag kommer fortsätta ha full kontroll gällande täcken och foder, för det vill jag ha :devil: Hästägare i mitt nuvarande stall agerar gärna efter eget huvud gällande täcken osv. Jag är ju yngst (17) så mig kan man gärna hacka lite på och köra över då och då...

Jag har för första gången ställt min pålle i ett helinackorderingsstall, än så länge är det ju bete så skillnaden märks inte än.

Det ska bli spännande :)

Har inte så väldans höga krav mer än att de ska få sin mat i rätt mängd, täcken har vi inte börjat med ännu. De har fri tillgång på strå i hagen så det är en bra start!

Men då har du ju helinackordering...
Stallägaren sköter allt och du rider. :rofl:

Schizofreni kan vara kul

Jag har stått på helinackordering under några månader, kändes ohållbart redan efter 2 månader.

Boxarna plastblöta av piss vissa dagar, täcken på helt fel dagar, ingen ordning på ut-insläpps tider. Ingen uppmätning av foder.

Säger jag att mitt fångsto inte ska ha ett strå mer än 10 kg så ska hon banne mej inte ha mer eller mindre för den delen heller. Inte bara få en hög tillhävt varje gång. :mad:

Jag driver numera själv ett inackorderingsstall med fullservice och har det som "jobb", och eftersom jag på ett sätt anser att hästägarna "anlitar" mej att sköta deras hästar så är deras önskan min lag.

Samma tider varje dag, mockning efter ägarens föreskrifter, noga uppvägd mat, 5 fodringar/dag vid samma tid. Det täcke/lindor/skydd eller dylikt som sägs. Man vill ju att hästägaren skall lita på att jag tar lika väl hand om deras häst som om dom själva skulle ha gjort det....:laugh:

Mvh Domino_s

Visst skulle det väl vara bekvämt ibland med helinack. men jag skulle inte våga lita på att allt blev skött på rätt sätt om jag aldrig var där vid fodringar osv. Mocka vill jag göra själv, annars ser jag ju inte hur hästen 'mått' under natten.

Jag står i ett litet kollektiv med mycket trevliga och pålitliga människor. Vi delar på fodringspassen och man sköter om byte av täcken, fodring och in/utsläpp av alla hästar när man har sitt pass. Var och en har mockat och gjort i ordning rätt mängd mat åt sin egen häst.
Detta funkar utmärkt. Vi tar och ger, vill jag ha min häst lindad ibland så får jag ju även linda/linda av om någon annan vill ha på sin häst. Samma med täcken.

Om jag skulle ha min häst helinackoderad skulle jag vilja ha den hos dig!!!

Jag tycker att det är jätte smidigt med helinackorderat. Täcke nbrukar jag lösa genom att ha samma dygnet runt, så slipper man problem med fel täcke mm. Mne det beror ju på om man har kall eller varm stall.

Ja gud vad smidigt!
...Undrar vad hästen tycker dock? Men det är klart, du kanske har samma ombyte på dig dygnet runt också? :cool:

Jag vill mocka och göra iordning foder och vatten själv, men fodringar och in/utsläpp överlåter jag gärna till andra. Står så nu och det trivs jag utmärkt med!

Helinackordering kan nog funka bra om det är en ordningsam person som sköter stallet.

Ja gud vad smidigt!
...Undrar vad hästen tycker dock? Men det är klart, du kanske har samma ombyte på dig dygnet runt också? :cool:

Men det går ju inte att jämföra! :grin:
Dels andas de flesta "moderna" täcken och så får man väl byta ibland om de blir äckliga, det blir väl så naturligt med tanke på vädret.
Och dels går det inte att jämföra hästar och människor på det sättet! skulle du vilja ha sisådär +5 hemma på vintern? få maten på golvet bredvid dina bajshögar? har du inget emot att ha en lerig grimma på dig? nä, tänkte väl det...

Snacka om generalisering!

Har i många år haft det precis så, att hästen fått stå med samma täcke inne som ute (utom de gånger vi givetvis bytt för att det varit blött eller så).

Har man inga större skillnader mellan inne- och utetemperatur (som här i Skåne) finns det inga problem. Självklart får man investera i täcken av god kvalité som andas.

Jag skulle aldrig kunna tänka mej att ha mina hästar någon annanstans än hemma.
Jag litar inte på att någon annan bryr sig om ifall boxen ser annorlunda ut på morgonen, eller märker om hästen på annat sätt visar att den inte mår bra.
Ju större stall ju fler hästar som inte syns i mängden.
Ägare som bara rider sin häst och som då inte märker att något inte stämmer.
Nej yrkes skadad som jag är efter att ha jobbat i stall så skulle jag inte vilja att någon annan tar hand om min häst.

För mej handlar det inte om täcken eller mat för det hoppas jag att de flesta sköter, så det är en bagatell i sammanhanget, men att personalen inte märker att hästen inte har bajsat under natten utan släpper ut ändå utan koll.
Eller inte ser (eller ännu värre, väljer att inte se) att vattenkoppen/hinken är full med bajs.

Nä jag vill veta varje dag hur min häst mår så att jag kan stämma i bäcken om det är något som inte stämmer.
Ridningen är en liten del i att ha häst, allt det andra runt omkring är lika viktigt för mej.

Ingen behöver berätta att inte alla har möjligheten att ha häst hemma för det vet jag, jag väntade många år med att skaffa häst av just den andledningen.

Ja gud vad smidigt!

Om jag bara går hemma och myser så är det helst favorit mjukisbyxorna på konstant, tills dom blir för skitig. Och då tvättas dom, vilket även hästens täcke blir.

Men går jag hemifrån för att göra något byter jag om, precis som hästen får byta om man ska rida, och ska man iväg och träna så är den klädd för det.

Vet inte hur dina täcken är anpassade efter din häst men mina är utprovade för att vara lika bekväma som jag anser att mina mjukisbyxor är :)

/Camilla

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix