Den absolut säkraste värderingen av en vara eller en tjänst är väl vad någon är beredd att betala för den.
Ja, värderingen av varan är inte det jag invänder mot, det kan t ex marknaden visa. (Jag skulle dock snarare säga att det är priset som sätts av marknaden, och inte värdet.) Men hur tillskriver du person a, b och c, som har varit inblandad i framtagningen av varan, respektive arbetsinsats för att kunna bestämma deras respektive arbetstid och/eller lön? En kan jobba med planering av produktion, en själva produktionen och en med leveransen? När vet man att person a, b och c har jobbat tillräckligt för att ha jobbat klart med sitt uppdrag? Min poäng är att mångas arbete är väldigt svårt att mäta i effekt på organisationens produktionsresultat, och då är arbetstid ett mått att sätta förväntat arbetsinsats och lön. Inte perfekt, men än så länge har ingen övertygat mig om att produktionsresultat skulle vara ett bättre mått.
Du säger att vård o omsorg inte kan värderas, det stämmer inte, vi alla har ett pris som vi är beredda att betala, vissa accepterar ett skattetryck på 80% för anda är taket 50%
Nej, jag sa inte att vår och omsorg inte kan prissättas. Jag skrev att allt som är värdeskapande inte är så lätt att mäta. Mätbarhet är en grund för att vi ska kunna upphandla och följa upp det sätt som en stor del av den offentliga verksamheten numera bedrivs på. Nämligen genom upphandling av privata alternativ på marknaden, enligt LOU (Lagen om Offentlig Upphandling). När man sätter ihop ett underlag för vad leverantören ska åstadkomma så landar det ju i vad som går att kontrollera, annars faller hela uppföljningen av leveransen. I praktiken skrivs det ofta "vi vill ha god kvalitet", men det blir totalt meningslöst om du inte också preciserar vad som menas med "kvalitet". Och det är där man ofta landar i det som är enkelt att mäta. T ex betygsresultat. Men mäter registrerade slutbetyg det vi är intresserade av? Det är det som är min poäng.