golit

Trådstartare
golit grunnar på varför 40 timmars arbetsvecka är så heligt. Hur det kommer sig att den svenska ekonomin kommer att gå under om vi sänker arbetstiden. Nu ska man inte säga att Frankrike är ett ekonomiskt föredöme, men vår nordiska grannländer Norge och Danmark har kortare arbetstid än vi. Det ser ut som det funkar.

( i rimlighets namn ska man också jämföra semesterdagar, klämdagar osv)

Men i alla fall, det funkar att sänka arbetstiden i andra länder än i Sverige, så varför inte här.

golit har en manlig teori...
 
golit grunnar på varför 40 timmars arbetsvecka är så heligt. Hur det kommer sig att den svenska ekonomin kommer att gå under om vi sänker arbetstiden. Nu ska man inte säga att Frankrike är ett ekonomiskt föredöme, men vår nordiska grannländer Norge och Danmark har kortare arbetstid än vi. Det ser ut som det funkar.

( i rimlighets namn ska man också jämföra semesterdagar, klämdagar osv)

Men i alla fall, det funkar att sänka arbetstiden i andra länder än i Sverige, så varför inte här.

golit har en manlig teori...

Vi vill ha fler prylar och inte mer fritid.

Förresten jobbade jag innan på ett företag med 38 timmars arbetsvecka och det företaget lever än i dag. Det var 38 timmar enligt kollektivavatal om jag inte minns fel.
 
Har också funderat över detta...
Nu räcker 40 timmar/v. knappt till för mej i mitt jobb men om vi gick ner i tid, så skulle det kunna ge arbete till fler personer.
 
golit tänker att det är två som bestämmer. sossarna & moderaterna. De vill inte göra nåt åt saken av olika skäl. Lite som EU och lite som kärnkraft för sossarnas del.

Hälften vill och hälften vill inte.

Inte för att Svenne på Volvo medlem i metall vill jobba mindre, men inte fan tänker han hämta barnen på dagis. Han vill ha sex veckors semester, så han kan rätta till hängrängorna på sommarstugan.

Hon som jobbar i hemtjänsten och är med i kommunal, hoppas att hon ska få luft i schemat och äntligen hinna lag mat innan barnen ska på träningen.

Krasst har vi ett större barnafödande än de flesta europeiska länder. En positivare befolkningsutveckling, och ett av de få stabila pensionssystemen.

Vi kan jobba mindre. Om bara männen är beredda på att göra sitt hemma
 
Jag jobbar frivilligt mindre än 40h då fritid o umgänge m familj överväger extra kr i fickan.
Nu kan ju ej alls göra så, men hoppas många skulle välja kortare arb tid om de kunde?
 
golit grunnar på varför 40 timmars arbetsvecka är så heligt. Hur det kommer sig att den svenska ekonomin kommer att gå under om vi sänker arbetstiden. Nu ska man inte säga att Frankrike är ett ekonomiskt föredöme, men vår nordiska grannländer Norge och Danmark har kortare arbetstid än vi. Det ser ut som det funkar.

( i rimlighets namn ska man också jämföra semesterdagar, klämdagar osv)

Men i alla fall, det funkar att sänka arbetstiden i andra länder än i Sverige, så varför inte här.

golit har en manlig teori...

Jag jobbar 100 % och kan variera mellan 28-45 timmars arbetsvecka.
Det är underbart.
 
Man får kanske se det som ett känsligt eko-system. Det är mycket som påverkas och som behöver anpassas, det är nog inte så enkelt och några kommer att gynnas medan andra missgynnas.
 
Det har jag också undrat över många gånger! Jag jobbar självvalt mindre för att få mer tid med barnen, det beslutet är ett av de bästa jag tagit :)
 
golit grunnar på varför 40 timmars arbetsvecka är så heligt. Hur det kommer sig att den svenska ekonomin kommer att gå under om vi sänker arbetstiden. Nu ska man inte säga att Frankrike är ett ekonomiskt föredöme, men vår nordiska grannländer Norge och Danmark har kortare arbetstid än vi. Det ser ut som det funkar.

( i rimlighets namn ska man också jämföra semesterdagar, klämdagar osv)

Men i alla fall, det funkar att sänka arbetstiden i andra länder än i Sverige, så varför inte här.

golit har en manlig teori...
Om 40 timmar är förmycket gå ner på 35 timmar då, naturligtvis med 5 timmars löneavdrag!
 
golit grunnar på varför 40 timmars arbetsvecka är så heligt. Hur det kommer sig att den svenska ekonomin kommer att gå under om vi sänker arbetstiden. Nu ska man inte säga att Frankrike är ett ekonomiskt föredöme, men vår nordiska grannländer Norge och Danmark har kortare arbetstid än vi. Det ser ut som det funkar.

( i rimlighets namn ska man också jämföra semesterdagar, klämdagar osv)

Men i alla fall, det funkar att sänka arbetstiden i andra länder än i Sverige, så varför inte här.

golit har en manlig teori...

Heltid för mig är 37 timmar/vecka. Är 40 timmar fortfarande norm?
 
Enkelt förklarat
Vi är ca 9 millioner i detta samhälle. Den knappa hälften av dessa som arbetar och betalar skatt ska försörja den andra hälften som inte gör det samt samhällets övriga gemensamma kostnader.Detta i kombination med att det kostar mycket mer att anställa mer folk än att låta befintliga anställda jobba mer gör att vi sitter i den rävsax vi gör. Jag är förvånad över att vi inte tvingas jobba ännu mer .. Eller förresten, vi ska ju hålla på till vi blir 75 istället ..
 
@Leoni Ja, det där är ju en punkt som verkar ha missats, enligt vad jag har sett! (Har dock inte lusläst allt tillgängligt material, måste erkännas).
Om 7 pers kortar sin arbetstid med 5 timmar vecka så kan det inte översättas till 1 ny 35h/vecka anställning för en arbetsgivare, framförallt inte i kostnad - tänk på all den "dötid" en anställd kostar - semester, sjukfrånvaro, personalutveckling, lagmöten etc.
 
Ja det är också något facket skulle kunna prioritera mer. De kan säga att i år skall vi ha 3% kortare arbetstid istället för att kräva mer lön.

Problemet är nog att fackets medlemmar vill ha både mera i lönekuvertet och sänkt arbetstid... Och det är en ekvation som arbetsgivarsidan troligtvis aldrig kommer att köpa...
 
golit grunnar på varför 40 timmars arbetsvecka är så heligt. Hur det kommer sig att den svenska ekonomin kommer att gå under om vi sänker arbetstiden.

Det har jag också undrat över utan att få några svar. Undrar också vad det är som gör att det är bättre att unga arbetsföra människor går arbetslösa än att äldre trötta och utslitna får gå i pension lite tidigare. Hittills har ingen svarat.
 
Fi och V frågar varför kvinnan gör det valet. Och reserverar sig samtidigt för att du är en man, eller en kvinna gift med den kvinna...osv
 
Att det kostar att anställa har ingen betydelse. Det gör det också om någon byter jobb. En mycket glömd kostnad när vi pratar sämre anställningsvillkor, eller som det heter på Timbo/centern-svenska, flexiblare anställningar. På svenska, avskedanden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp