Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar
Se först och främst till så att du har ett grovfoder som är BRA. Det ska vara ett hö eller hösilage med bra hygienisk kvalité och bra värden. Försök få i hästen så mycket du kan den vägen, sedan får du komplettera med kraftfoder efter det. Är det ok med "blandfoder" så kan du försöka med kornkross, olja, vetekli. Du kan också ge sojamjöl för att få upp proteinet men det är ganska drygt och man ska vara försiktig med utfodringen av soja då vissa hästar kan reagera på det.
Hippo Grow Alfa, Krafft Rehab, Krafft Grow är några foder som jag tycker är bra helfoder för att få hästarna att öka i vikt.
Hestekrafft är också bra eftersom du kan blanda ut det med korn eller havre. Även Spillers, Eggersman, Mustang m.m. har bra färdigfoder tycker jag, kolla på påsarna vad de innehåller! Spillers tycker många hästar är aptitligt.
Se också till att du har en foderstat där kvoterna stämmer, du får försöka anpassa kraftfodret efter hur mycket grovfoder hästen lyckas peta i sig. Se gärna till att ha fri tillgång på grovfodret om du har möjlighet, och sedan fudnerar jag på om du gav lucern hack eller lucernpellets? har du bara provat den ena eller båda varianterna?
Sedan tycker jag att det är bra och passa på om hästen kan gå på bra bete nu när möjligheten (snart) finns
Det kan hjälpa en hel del om man har bra betesmöjligheter också.
Som någon annan redan skrivit så kan du också försöka ta reda på om det finns någon mer grundläggande orsaker till varför hästen inte äter. Kan den ha några problem med tänder/hakar? Är miljön runt omkring lugn och bra? Osv osv..