- Svar: 11
- Visningar: 1 234
Ridsports gästkrönikör Helena Torstensson gillar de hästar som SWB-uppfödarna producerar – men tycker att ryttarna behöver utvecklas och utbildningen förbättras för att ta vara på hästarnas talang.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sant. Men OM de ska ridas kan en skickligare ryttare än medelsvensson behövas.Hästarna behöver inte ridning alls. De behöver ett bra hästliv, med mycket utevistelse och god omvårdnad. Det är inte synd om hästarna om ryttaren inte kan ta tillvara dess talang...
Tror faktiskt många hästar behöver ridning eller liknande aktivitet. Vi har trots allt avlat på dem att vara riddjur i rätt många tusen år. Många uppskattar det och många blir uttråkade utan den typen av aktivering..Hästarna behöver inte ridning alls. De behöver ett bra hästliv, med mycket utevistelse och god omvårdnad. Det är inte synd om hästarna om ryttaren inte kan ta tillvara dess talang...
Tror faktiskt många hästar behöver ridning eller liknande aktivitet. Vi har trots allt avlat på dem att vara riddjur i rätt många tusen år. Många uppskattar det och många blir uttråkade utan den typen av aktivering..
Sen "behöver" de väl inte att man tar tillvara på deras talang, men det är ju knappast fel att vilja göra det.
Vissa är det säkert så, men andra tror jag genuint behöver den mentala stimulansen av aktivitet. Vi har ju som sagt avlat länge på att de ska ridas på och användas av människor, vilket skapar bieffekten att de behöver det för att må bra.Jag tänker att om de blir uttråkade så går de i för tråkig hage. Kanske med fel hästkompisar också?
Vissa är det säkert så, men andra tror jag genuint behöver den mentala stimulansen av aktivitet. Vi har ju som sagt avlat länge på att de ska ridas på och användas av människor, vilket skapar bieffekten att de behöver det för att må bra.
Precis som våra hundar alltså, även om vi inte avlat lika selektivt på egenskaper hos häst.
Nej, därför jag skrev "liknande aktivitet".Fast det behöver inte vara just ridning tänker jag.
Hästarna behöver inte ridning alls. De behöver ett bra hästliv, med mycket utevistelse och god omvårdnad. Det är inte synd om hästarna om ryttaren inte kan ta tillvara dess talang...
Jag tror det mest beror på hur de föds upp och vilket liv de haft, en häst som aldrig sett något annat än boxar, tävlingsbanor och små rasthagar kan absolut behöva aktiveras på det sättet. Och det ligger mycket i det du skriver att domesticeringen gjort dem bättre lämpade för att ridas och köras men jag tror inte det skiljer sig mellan dagens hästar och de för säg femtio år sedan.Tror faktiskt många hästar behöver ridning eller liknande aktivitet. Vi har trots allt avlat på dem att vara riddjur i rätt många tusen år. Många uppskattar det och många blir uttråkade utan den typen av aktivering..
Sen "behöver" de väl inte att man tar tillvara på deras talang, men det är ju knappast fel att vilja göra det.
Jag läser texten som att idag är hästarna så begåvade att man kan forcera sig igenom rätt hög nivå utan god utbildning och ridning. Men att det inte är trevligt eller hållbart. Så vi bör inte forcera saker bara för att talangfulla hästar kan göra mer avancerade saker till viss del. Utan lära oss rida bättre, i hoppningen då mellan hinder, och träna/utbilda hästarna bättre.Hästarna behöver inte ridning alls. De behöver ett bra hästliv, med mycket utevistelse och god omvårdnad. Det är inte synd om hästarna om ryttaren inte kan ta tillvara dess talang...