Heldagstur med 11-månaders?

Luna10

Trådstartare
Vad ska man tänka på?

Vi ska alltså åka färja över till Sverige, åka och hämta några djur i Gävletrakten och sen åka hem igen med färjan. Färjan tar 2 timmar enkel resa, sen tar det 3 timmar upp och 3 timmar ner och så 2 timmar färja igen.

Vi måste åka hemifrån 7.00 och är inte hemma igen förrän mot 24. Alltså långt efter lillens läggdags. Antagligen somnar han väl i bilen på väg mot färjan redan... Funderar mest på om han kommer att börja klättra på väggarna i bilen, på färjan finns det ju lekrum där han kan vara "lös" en stund på morgonen/fm men sen? Vi kommer förstås att pausa för mat på hans vanliga mattider och så.

Tips?:)

Hur har ni gjort på långa bilturer med barn runt året?

Sv: Heldagstur med 11-månaders?

Det beror ju mycket på vilken typ av unge ni har, med äldsta hade vi lätt kunnat gjort en sådan resa i den åldern, med våran yngsta, aldrig i livet i den åldern... :D

musik, leksaker i bilen, sånt som roar och sedan kanske ni får vara beredda på en unge som är pigg och glad när ni kommer hem vid tolv och vill leka då... Men det löser sig säkert! :D

sedan kanske ni får vara beredda på en unge som är pigg och glad när ni kommer hem vid tolv och vill leka då... Men det löser sig säkert!

Det är lite det jag är rädd för.... Han är ju sån att han somnar i bilen om man kör mer än 10 minuter om han är minsta lilla trött, så det blir nog många tupplurar för honom... Han har ju inget emot att åka bil i alla fall, även om han är vaken sitter han nest och tittar ut genom fönstret, pratar och pillar på saker...

Men som sagt, det löser sig! Finns ju dom som åker till Thailand med småbarn, 11 timmar i flyg o.s.v.

Har som tur är en väldigt snäll son, så vi har bara satt han i sin bilbarnstol och åkt. Laddat en väska med mellanmål, kex och frukt. Det finns jättesmidiga, men ganska dyra, mellamål från både semper och nestlë. Youghurtbägare, smootis, puréer osv osv.

3 timmar från färjan till Gävle tyckte jag först lät otroligt långsamt men kom på sen att ni har väl släp med er ;)

Jag har åkt genom halva landet med ett barn i bilen, dock inte lika gammal utan han var kring åtta månader. Vi gjorde så att vi gjorde många långa stopp. Vi åkte 65 mil på en dag, vilket ger cirka åtta timmars färd i bilen. Denna resa tog med barn tolv timmar! Vi hade alltså stopp precis innan vi kände att han började ledsna, då vi stannade en timme och kikade lite i affärer, åt, fikade eller vad annars det fanns att göra just där. Och det funkade verkligen superbra! Han var på gott humör i princip hela vägen. :)

När vi åkte första gången valde vi att köra på natten, med förhoppningen att han skulle sova hela vägen. Visst sov han, men han halvvaknade och gnällde när han var less på att sitta. Så det rekommenderar jag inte.

Senast ändrad:

3 timmar från färjan till Gävle tyckte jag först lät otroligt långsamt men kom på sen att ni har väl släp med er

Vi ska till Torsåker och det är tydligen en bit från Gävle och rätt mycket småvägar, så enligt Eniro skulle det ta 3 timmar? Men går det snabbare är det ju bra.
Nej, vi har inte släp med, det är mindre djur vi ska hämta så de får plats i bilen;).

Beror ju på hur tung högerfot den som kör har ;) Vi har åkt både motorvägen och småvägarna dit och det går att ligga på ganska bra utan att köra som en blådåre.

Laddat en väska med mellanmål, kex och frukt. Det finns jättesmidiga, men ganska dyra, mellamål från både semper och nestlë. Youghurtbägare, smootis, puréer osv osv.

Tänkte ta med varmt vatten i termos, så kan man blanda till gröt var som helst. Och välling på tetra, den kan han dricka kall om det kniper. Fruktpuré är ju också lätt att ta med, och banan, det älskar han.:love:
Lunch och middag får han när vi stannar och äter själva.

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka