Heldagsritt - kondition på häst?

hier

Trådstartare
En kompis till mig har sin häst på hyfsat ridavstånd från där min medryttarhäst står. Hon och jag är sugna på att rida en långritt tillsammans till sommaren, mötas upp någonstans och vara ute 4-5 timmar, kanske lite till, med lunchpaus. Lugnt tempo såklart, mest skritt, men även lite härliga galoppsträckor, kanske hitta en sjö att bada i.

Hästen jag rider motionsrids 4-5 ggr i veckan, skogsmullande, endast undantagsvis pass på ridbana. Inte överdrivet bra kondition men någorlunda iallafall. Blir mest lite fuktig runt bog och sadelläge efter 1 timmes ridning i normaltempo.

Säg att vi vill rida långritten i mitten av juni, finns det något att tänka på för att hästen ska orka hela dagen? Behöver man konditonsträna lite extra i ett par veckor innan?

Ska prata ihop mig med ägaren också såklart, hon är själv lite sugen på att följa med på sin andra häst, men vi har bara pratat lite löst om det, inte satt någon speciell månad. Kanske bara hon och jag ger oss iväg också någon annan gång :)

Vad är era erfarenheter? :)

En häst i basic grund kondition klarar lätt 2h I skritt och lite inslag av trav och galopp, Svett och trött blir den såklart Men är inget skadligt så länge det är underlag hästen är van vid.
så 2h i skritt, paus en halv timme och sen 2h hem igen klarar de flesta hästar som rids kontinuerligt. är bara att låta hästen slappna av och gå i sin egen takt.
jag hade dock lagt en sådan uteritt i maj eller i september eller senare. Dvs inte mitt i sommaren pga värmen och insekterna.
mitt i sommaren så blir det inga långritter här, då lastar jag hellre hästen och kör till en liten trevlig slinga.

En kompis till mig har sin häst på hyfsat ridavstånd från där min medryttarhäst står. Hon och jag är sugna på att rida en långritt tillsammans till sommaren, mötas upp någonstans och vara ute 4-5 timmar, kanske lite till, med lunchpaus. Lugnt tempo såklart, mest skritt, men även lite härliga galoppsträckor, kanske hitta en sjö att bada i.

Hästen jag rider motionsrids 4-5 ggr i veckan, skogsmullande, endast undantagsvis pass på ridbana. Inte överdrivet bra kondition men någorlunda iallafall. Blir mest lite fuktig runt bog och sadelläge efter 1 timmes ridning i normaltempo.

Säg att vi vill rida långritten i mitten av juni, finns det något att tänka på för att hästen ska orka hela dagen? Behöver man konditonsträna lite extra i ett par veckor innan?

Ska prata ihop mig med ägaren också såklart, hon är själv lite sugen på att följa med på sin andra häst, men vi har bara pratat lite löst om det, inte satt någon speciell månad. Kanske bara hon och jag ger oss iväg också någon annan gång :)

Vad är era erfarenheter? :)

Om hästen orkar eller inte är omöjligt att säga så här, men de flesta hästar med halvhyfsad kondition borde klara ut det men det kan bli påfrestande om hästen blir trött och ni bara kan skritta. Konditionsträning veckorna innan kommer inte att spela någon större roll, kondition tar betydligt längre än så att bygga upp.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar