Hela bagaget stulet!!!

Krockodil

Trådstartare
Jag var iväg och tävlade för två veckor sedan. Använder en stor blå bag som tävlingsväska och jag har den ofta hemma i garaget, men just efter den här tävlingen så låg den kvar i bilen. Tävlingssesongen är slut och jag kände ingen stress att packa upp sakerna.

Igår skulle jag träna och behövde kandaret som låg i väskan. Blev lite förvånad när den inte låg i bilen men trodde jag hade tagit hem den i alla fall. Men det hade jag såklart inte. Uppstäckte lite senare att låset på passagerarsidan är uppbrutet! Det enda som saknades är just den väskan!

I den väskan fanns alltså kandaret, min tävlingskavaj, tävlingshjälmen, tävlingsstövlarna, lite andra tävlingssaker och det västa av allt PASSET och TÄVLINGSMAPPEN!!! :eek: Där licens, grönt kort, ägarbevis och allt annat som hör hästen och mig till finns! :cry:

Det är såklart polisanmält och vi ska höra om hemförsäkringen täcker detta. Det som känns värst är såklart passet! Täcker hemförsäkringen allt som ingår för att få ut ett nytt? ID kontroll, chipmärkning, nya vaccinationer eftersom allt stod i passet....

En ledsen krockodil. :cry:

Sv: Hela bagaget stulet!!!

Fy skjutton vad hemskt! :cry:

Tyvärr tror jag inte försäkringen täcker. När jag hade inbrott i min bil fick jag inte ut nånting på försäkringen som inte handlade om själva bilen. Försäkringsbolaget förklarade att man inte får förvara saker i bilen som kan stjälas. Hoppas detta inte gäller dig.

Dock så hittade jag det mesta stulna utom mina CD-skivor i ett buskage i närheten, du kanske oxå har tur.

Senast ändrad:

Usch va hemskt! Det är ju lite skumt att man stjäler en väska med hästsaker och inget annat...

Sätt ut en annons som täcker det område där du bor.
Säg att de kan behålla rubbet exkl hästens papper, vädja alltså att de lämnar tillbaka det. Du kan ange en plats där de kan lämna/skicka tillbaka det anonymt. (passet o tävlingsmappen) Det är vad jag kommer på nu.

Du kan åxå sätta ut en efterlysning med hittelön, om nu någon skulle hitta sakerna.
Det kan ju samtidigt vara så att tjuvarna inte alls är intresserad av dina hästsaker, därför kan efterlysning med hittelön vara en bra ide'.

Gud var tråkigt och jobbigt för dig

Varför kan folk inte låta saker och ting vara ditt och mitt?:devil:

Så trist! Gör som tidigare skrev. Be dem lämna iaf hästens papper och tävlingsmappe.

Men en sak undrar jag. Varför har du ägarbeviset tillsammans med passet?? Har alla mina ägarbevis hemma på säkert ställe. Långt ifrån passet. Ägarbeviset är ju en värdehandling:/

Precis som man inte ska ha ett av reg papperna i bilen. Då kan ju vem som helst sälja bilen.

Hoppas verkligen du får tillbaka sakerna. Jag har en extra försäkring som täcker just detta. Otroligt att någon är så fräck att ta sakerna. Håll även koll på annonser! Kan hända de försöker sälja sakerna.

Nästan exakt detsamma har hänt mig också. Fast för mig gällde det hundväskan med alla träningsgrejer, dummisar ,selar ja rubbet, plus min hunds pass med alla vaccinationer =(. Försäkringsbolaget sa att de inte ersätter "lösöre" i bilen och jag höll på att bryta ihop. Men jag hade tur och "någon" insåg att passet till hunden inte hade ngt som helst värde för någon annan än mig som ju har hunden kvar. Så det blev inskickat till polisen som vidarebefodrade det till mig. Hoppas verkligen att du har bättre tur med försäkringsbolaget och samma tur med passet som jag hade.

// Jimma som tömmer bilen genast vid hemkomst numera

Väldigt surt måste jag säga.

Gör som någon föreslagit, sätt ut i din lokala tidning att du skulle iaf vilja ha tillbaka alla papper/kort+pass. Kolla runt där du tror att sakerna blivit stulna. De kan juh varit så att dom trodde de var något annat i den och sen slängt allt. Sät ut en hittelön till den som hittat sakerna.

Jag vet iaf att Folksams hemförsäkring ersätter MAX 2000 kr av egendom som förvarats i bil. Sen om just kandar mm är inräknat i egendom för privatbruk kan jag inte svara på. Ring ditt försäkringsbolag på en gång!

Hoppas du får tillbaka allt. Ingen rolig kostnad och arbete att göra.

Men en sak undrar jag. Varför har du ägarbeviset tillsammans med passet?? Har alla mina ägarbevis hemma på säkert ställe. Långt ifrån passet. Ägarbeviset är ju en värdehandling:/

Jag hade ägarbeviset i tävlingsmappen, så det låg i samma väska som passet men jag brukar inte ha de tillsammans. Det hade hamnat i den mappen då jag rensade ur den gamla hästpärmen från den gamla hästen och jag ville inte råka slänga fel papper. Sen så blev beviset kvar i den mappen istället för att sättas tillbaka i pärmen.

Någon som vet om det hade blivit någon skillnad om grejerna hade blivit stulna på tävlingsplatsen. Alltså från stallet och inte från bilen?

Nu sitter det snart uppe lappar på alla ridskolor i komunen samt insändare i tidningarna är skrivna. Jag har ute en hittelön på 2000 kr, som jag hoppas ska inspirera tjuven att ge tillbaka grejerna.

Passa på och ring till ditt rasförbund och anmäl ägarbeviset stulet. Då vet de att om det inkommer ett ägarbyte med hästens namn, så är det fejkat. Då kanske de till och med har adressen till förövaren och kan informera dig! :)

Jag blev bestulen på alla mina westerngrejor i bilen.
Hade varit på tävling och lämnade allt i bilen under natten.

Kommer ut på morgonen och bilen är borta :mad:

Men jag hade faktiskt inte några problem att få ut allt på försäkringen.
De jämförde mot samma modell på sadel mm, trots att inte alla kvitton fanns kvar :banana: Då de imte ansåg dessa vara stöldbegärliga.

Svårt o säga om man inte vet vad du har för försäkringar. Vissa har tilläggsförsäkringar på hemförsäkringen mm.

Jag hade ägarbeviset i tävlingsmappen, så det låg i samma väska som passet men jag brukar inte ha de tillsammans. Det hade hamnat i den mappen då jag rensade ur den gamla hästpärmen från den gamla hästen och jag ville inte råka slänga fel papper. Sen så blev beviset kvar i den mappen istället för att sättas tillbaka i pärmen.

Aha! riktig osis. Hoppas verkligen du får tillbaka sakerna!

Tyvärr tror jag inte försäkringen täcker. När jag hade inbrott i min bil fick jag inte ut nånting på försäkringen som inte handlade om själva bilen. Försäkringsbolaget förklarade att man inte får förvara saker i bilen som kan stjälas. Hoppas detta inte gäller dig.

Oj! Jag ska nog rensa ur min bil!
Förvarar alltid båda hästarnas pass i den, nycklarna till släpet och för nuvarande även min klippmaskin :crazy:

Till TS: Snacka om osis, jag hoppas allt löser sig för dig i alla fall och du får tillbaka sakerna eller ersättning.

Håll koll på annonssidor och auktionssidor om sakerna har andrahandsvärde!

Nu sa du något :idea: det var faktiskt på min hemförsäkring jag fick ut allt
som blev stulet i bilen :laugh:

Men blev din bil stulen eller var det inbrott och grejerna i den stulen? Jag vet att försäkringarna gör skillnad på dessa.

Vilket bolag hade du hemförsäkringen hos? Om jag får fråga det. :crazy:

Då måste jag fråga dig också vilket försäkringsbolag du har?

Vill veta vilket man ska byta till eftersom Folksam inte verkar ställa upp på det här. :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka