Hel vs. kross havre

C

Cronis

Vad är det för skillnad?

Jag blir tvungen att byta från krossad till helhavre inom snar framtid. Vad ska man tänka på förutom att den hela väger mera...?

Sv: Hel vs. kross havre

Skillnaden är just att den är krossad, i övrigt ingen alls.
Vi brukar blöta kross (korn) innan servering då det kan vara lite "dammigt".

Havrekross har inte lika lång hållbarhet vad gäller näringen. Sen är krossen mer lättuggad och lättsmält.. Har du en glupsk häst kan du ofta se hela havrekorn i bollarna som kommer ut = inte mkt nytta gjord. För- o nackdelar med allt!

Hur kan man undvika att hästen kastar i sig havren (hel), om den är glupsk? En stor sten i krubban?

Den hela havren åker mest rätt igenom kroppen och ut igen.. alltså inte lika stor nytta som den krossade, kan även damma lätt. Finns speciella krubbor för de hästar som äter för fort som har ett slags "galler" på krubban.:bump:

Nu använder jag knäckt havre själv så det är inte för att propagera för det ena eller andra. Men det finns en studie från SLU om skillnaden på att fodra hästar med hel och knäckt havre. Det visade sig att det inte var någon skillnad i smältbarhet eller i hur mycket som inte smältes i magen på hästen. Det som får en att tro att knäckt/krossad är mer lättsmält är att den inte syns på samma sätt i bajset som den hela gör. Men när de undersökte gödseln så fanns där ungefär lika mycket oavsett vilken havre.
En fördel med hel havre var att det tog längre tid för hästarna att äta upp den och de tuggade den bättre/mer vilket ledde till större salivavsöndring. En nackdel är att de hela kornen som kommer ut kan gro och man kan ofrivilligt bli havreodlare.

För att minska risken för foderstupsförstoppning med glupsk häst och hel havre så kan man blanda upp den med något. Som exempel hackat strå eller morötter eller något som ändå ska ge hästen.

Tack för bra svar, det va precis ett sådant jag va ute efter! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
669
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 385
Hästvård Jag är mitt i lastträning av hästen som är lite åt det oroligare och fega hållet. Vi har kommit en bra bit men inte hela vägen. Nu måste...
2
Svar
21
· Visningar
2 368
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka