Z

Zab

Jag HAR kollat igenom gamla trådar men inte hittat någon som svarar på min fråga. Kanske jag är blind, men ville säga det för att slippa påhopp.;)

Iaf, min häst är van vid kornkross, men det är slut och bonden har för mycket att göra med att skörda nu när vädret tillåter. Jag vet inte när jag kan få nytt, om några dagar/en vecka gissar jag. :)

Men jag fick en liten säck hel korn, det lär räcka några dagar iaf.
Kan jag ge det så länge?
Hästen klarar sig väl egentligen rätt bra utan några dar, men jag vill ge honom lite ändå för att hålla hullet rätt innan det blir för sent. Finns det någon risk med att ge hel korn, eller är det bara det att de har svårt att tillgodogöra sig näringen? Han är ung och har tänder :P Inte särskilt glupsk av sig heller.

Finns det något jag kan göra för att göra det hela kornet bättre? Blötlägga? Krossa kan jag inte, då hade jag så klart gjort det.

Jag skulle ju kunna köpa en säck med hälften så mycket kornkross för dubbla priset på citygross, men det känns onödigt när det bara är några dagar och hästen inte måste äta kraftfoder den tiden. Ärligt talat slarvar jag en aning över sommaren; han får inte varje dag utan en halv skopa ca efter ridning (=var/varannan dag) och det funkar bra. Det är bara för att han inte ska falla ur som han gjorde förra sommaren. Han blir inte lös i magen och visar inga tendenser till att må dåligt av det. Fri tillgång på stråfoder i övrigt.

Sv: Hel korn

Jag har en bok hemma av Christiane Gohl som skriver: "många kornsorter har mycket hårt skal och är svårsmälta, såvida man inte krossar dem eller kokar dem. Det finns andra fodertyper som har betydligt bättre näringsvärde och är hälsosammare för hästen."

Jag hade nog struntat helt i att ge korn om det ändå bara var en vecka det gällde. Känns lite som hästen skulle klara sig bättre utan än med om det ändå inte ger något? :)

Jo, egentligen skulle han det.. fast nu är gräset så gott som slut i hagen och han faller ur SNABBT när han bara börjar.. >_> en sån där död älg - jag menar travare- vettu :P

Kanske jag ska koka det? :P Men borde jag ge lite mindre än vanligt då, med tanke på omställningen kornkross - kokt korn?

Haha, kokt korn har jag aldrig hört om :p Men stöpt korn är helt okej att ge. Då slår du kokhett vatten på kornet ett par timmar innan du fodrar det. Skulle inte ge helt utan att stöpa det först... Det är inte så stor skillnad rent näringsmässigt sett, så jag tror inte du behöver ge mindre. Har visserligen aldrig fodrat med stöpt själv, men har läst en hel del foderlära och aldrig hört att givan ska ökas/minskas beroende på form.

Har inte jag heller läst..men jag lyssnade inte på lektionerna xD
Stöpt blir det då :)

Man stöper. Häller hett vatten över och låter det stå några timmar. Helt korn går annars bara genom hästen och gör således ingen nytta. Så endera stöper du eller krossar..fast du kunde ju inte krossa så du måste stöpa.

Jag var på en föreläsning för några år sedan med en som då gick foderutbildning på/hos SLU. Det hon sa då var att egentligen är till och med krossat korn för hårtsmält för hästar. Värmebehandlat därremot ska tydligen fungera.

Många vill ge korn åt sina heta hästar som kanske "kokar över" av havre. Så som hon sa så får man lugnare hästar fast egentligen beror det på att hästen står och har lite ont i magen. Om hon har rätt eller fel kan jag inte vara säker på. Det lät logiskt det hon sa och jag har efter det inte gett korn.

I ditt fall skulle jag strunta i att ge när det gäller så få dagar. Köp några påsar morötter o ge din häst istället.

Mvh Lena

Han går inte upp i vikt av något annat än korn; varken havre, lucern, betfor, riktigt dunderhö, olja, olika pellets.. bara korn har funkat. Så det får bli korn. :)

Får se hur det blir... det är ju inga problem att stöpa det.

Haha, kokt korn har jag aldrig hört om :p Men stöpt korn är helt okej att ge. Då slår du kokhett vatten på kornet ett par timmar innan du fodrar det. Skulle inte ge helt utan att stöpa det först... Det är inte så stor skillnad rent näringsmässigt sett, så jag tror inte du behöver ge mindre. Har visserligen aldrig fodrat med stöpt själv, men har läst en hel del foderlära och aldrig hört att givan ska ökas/minskas beroende på form.

Jag kokade korn en period, hemma i köket och det luktade inte alls gott.Kanske låter bättre att stöpa det:rofl:. Hur mycket vatten måste man ha i för att det ska hålla sig varmt nog tillräckligt länge?
/U

Om man lät korn ligga i blöt från över natten i kallvatten, skulle det fortfarande inte vara mjukt nog att kunna smältas?
/U

Vet inte, men att blötlägga så länge låter inbjudande för bakterier och så, iaf i denna värmen :P

Jag tänkte mer på vintern, då blötlägger vi över natten i vårt stall eftersom vi blandar maten själv. Nu har jag inte en häst som behöver korn, utan är mest nyfiken. Vi klarar oss utmärkt på havre :)
/U

Till vintern hoppas iaf jag på att de har krossat ny korn! x)

Om man lät korn ligga i blöt från över natten i kallvatten, skulle det fortfarande inte vara mjukt nog att kunna smältas?
/U
Nej, det räcker inte.
Krossa, koka eller stöpa.

Tips - köp en vattenkokare till stallet och häll det kokande vattnet över kornet. :idea:

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 457
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama