Hel eller krossad korn?

Gecko

Trådstartare
Jag har nu hört så mycket olika ang att ge hästar hel eller krossad korn.

Vissa säger att man absolut inte ska ge hel korn då hästarna inte kan tillgodo göra sig det.
Vissa säger att krossad korn försvinner näringsvärdena jätte fort i och att det då är bättre att ge hel korn.
Jag ger min häst krossad korn men har nu börjat fundera lite över hur det egentligen är. Någon som vet?

Sv: Hel eller krossad korn?

Blötlägg korn på morgonen då blir det lättare för hästen att smälta, eller koka upp vatten och lägg kornet i det varma vattnet , låt sedan vattnet vara kvar och ge till hästen

Jag ger krossad korn till mitt sto. Näringsvärdena ska hålla i 30-40 dagar efter krossning har jag fått lära mej. Hel korn är ju hårdare än hel havre så då måste du blöt lägga, såkallat stöpa kornen, man häller på het vatten och låter dra c:a 1 timme

det tar 1-2 veckor för fettet att härskna när det är krossat, har du möjlighet att krossa för typ en vecka i taget fungerar det alldeles utmärkt. Helt korn har hästen svårt att tillgodogöra sig då kärnan är så hård, stöpa (blötlägga i hett vatten) är ett annat alternativ som du redan blivit tipsad om.

Hon menar med största sannolikhet hel korn. Kokhett vatten är klart bäst att hälla på, kornen blir relativt mjuka av det. Har gett hel korn (stöpt) till mina smala hästar (hbl, vbl) och de har lagt på sig hull mkt bra av det...

det tar 1-2 veckor för fettet att härskna när det är krossat, har du möjlighet att krossa för typ en vecka i taget fungerar det alldeles utmärkt.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att krossa själv och det tar mig ca 2,5 vecka att göra av med en säck och då vet man ju inte riktigt när den är krossad :crazy:
Känns som om hel kanske skulle vara bättre. Kan det stå ett tag i vatten tex om man blötlägger på kvällen till morgonen?

Hejsan!

lite knapplån här.. jag är också intresserad av att ge korn, ev stöpa men måste passa på att fråga.. skulle det funka att köra helt korn i t.ex mixer eller matberedare? :idea: eller är jag helt ute och cyklar?! :angel: Jag har nämligen ingen tillgång till kross men tror inte att jag gör slut på krossad så fort som man bör göra. Läste i någon annan tråd att någon körde korn i sin kaffekvarn men det blir ju ett hiskeligt malande :smirk:

Mvh Tessan

Senast ändrad av en moderator:

ja det tror jag inte är nåt bekymmer, annars kan ju risken vara att det börjar jäsa, men låt det stå svalt sedan.

Detta gäller havre, inte korn. Kornkross håller sig betydligt längre.

Har nu varit ute och googlat och luskat. Kornkross håller sig i ca en till två månader förutsatt att det nyss är krossat.

Ok, vad bra. Då behöver man inte oroa sig över att det inte håller. Fast man kanske ändå ska ha hel så slipper man oroa sig.

när vi stöper korn lägger vi morgongivan i blöt i kallvatten kvällen innan, och blötlägger kvällsgivan på morgonen, som med betfor ;)

Hej!
Jag har fodrat mina tre hästar med korn i alla år, dock blir det rätt dyrt att köpa på lantmännen, 3,70kr kg kostar det där, så jag köper av en bonde som har kross för 1,20kr / kg. Korn man köpt på lantmännen är värmebehandlat och faller därför isönder lättare, varför det ser mer krossat utän bondens kan göra. Jag frågade på lantmännen och de sade att om man förvarar kornkrossen TORRT och SVALT så kan näringsämnena hålla i upp till 5-6 mån. Sedan är det ju inte att rekommendera att ha det så länge i fall att, men två tre månader kan ju inte göra något om det förvaras på rätt sätt.

Anledningen till att man krossar eller stöper korn är för att korn har en hård kärna som är svår att tugga å smälta. Näringen försvinner inte, snararr så härsknar krossad spannmål fortare. Men eftersom korn inte är lika fett som havre så håller det sig dock längre.

Så vad blir summan av kardemumman..? = Vilket skulle NI föredra - stöpt korn (helt) eller krossat korn??

Mvh Tessan

När jag fodrar med korn så har jag krossad eller mald (gröpe) beroende på varför jag fodrar med.
Så som svar på din fråga så väljer jag krossad.

beroende på vilken häst som ska fodras med det, kross i första hand men är hästen tex. hostkänslig så tycker jag stöpt är bättre. har även haft en del mindre matglada/kräsna hästar som helt enkelt ätit bättre när man stöpt.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 462
Senast: Emma-pemma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar