A

anki__

Jag har problem med min häst, hon vill inte gå över bommar. efter ett tag så brukar hon gå över men hon bråkar alltid en lång stund innan varje gång vi kommer nära en. jag vet inte hur jag ska göra för att detta ska bli bättre :S hon är en f.d travare och har varit ridhäst i ca 3 år nu. och hon springer in i galoppen, nån som vet hur man ska få henne att sluta med detta?
tacksam för svar :)

Sv: Hejsan!

Hejsan! det jag skulle prova med först är att "löshoppa" bommar. Alltså bygga upp ordentligt men bara ha bommar på backen typ. Det kan du göra i princip två ggr i veckan för eftersom det är så lågt så skadar det inte. Sen kan du leda henne över bommar och gå först över själv och visa att det inte är farligt:)

Att hon springer in i galoppen är svårt att ge hjälp såhär. Det bästa vore om du red för en erfaren instruktör som hjälper dig. Annars måste du vara konsekvent och göra en ordentlig halvhalt innan du fattar galopp och så!

Jag har problem med min häst, hon vill inte gå över bommar. efter ett tag så brukar hon gå över men hon bråkar alltid en lång stund innan varje gång vi kommer nära en. jag vet inte hur jag ska göra för att detta ska bli bättre :S hon är en f.d travare och har varit ridhäst i ca 3 år nu. och hon springer in i galoppen, nån som vet hur man ska få henne att sluta med detta?
tacksam för svar :)

Det med bommarna är väl det du kan göra att fortsätta träna, träna träna! så kommer det säkert ge med sig med tiden, då hon fattar att det inte är lönt att tjaffsa på.

Det med galoppen har jag några små tips åt dig.. Om du är på en ridplan, och så går du in i en liten volt, och när du är mitt i volten, så svänger du ut hästen rakt åt sidan och smackar samtidigt på mkt, då måste dom fatta galopp för att hitta balansen, och då berömmer du jättemkt om hon fattar galopp!

Sen så kan du träna på att fatta galopp i hörn, eller i lite snävare svängar, så kommer den mycket lättare. Och se till att berömma när hon gör rätt.

Med gallopen har jag ett tips som brukar funka!
Rid på ridbana i trav och när du vill fatta gallop så rider du in mot ett hörn stället hästen utåt mot staketet, då kommer inne bogen fram och det blir naturligt att fatta gallop! och var mycket tydlig med gallopfattningen! och när hon fattar gallop så på med massa beröm! ;)

Att hon springer in i galoppen kan bero på många saker. Var tydlig. Gör det lätt för henne, fatta på böjt spår. Låt henne INTE springa. Första mjuk, fin trav i friskt tempo, när rätt bakben är i marken, fatta galopp.

Om du har hästen hemma i eget stall så testa med att lägga ut bommar i stallgången/öppningen när du ska ta in hästen på kvällen. Du leder hästen och låtsas som ingenting. Då avdramatiserar du hela grejen.

testa med att leda över först och när de går så sitt upp? eller be någon leda över dig? va vänlig o bestämd men ge dig inte!:laugh:

Jag har försökt det mesta med bommarna. När man leder henne är det inga problem, men såfort man sitter upp får hon fnatt. Hon är inte rädd för bommarna utan fjantar sig bara. Det går inte att någon leder henne när jag sitter upp för då känner hon sig trängd sticker och bockar. Men tack för alla tips, ska följa dom så gott jag kan och hoppas det blir bättre =) Tack Tack ! =)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama