Sv: hejsan

gamila skrev:
Säg inte att ingen här har lekt höjdhoppning hemma med ponnysarna?

Jag har inte, för min häst kunde ta världens sats och sedan tvärnita om hon inte blev sugen på att hoppa något precis JUST då:crazy: :smirk:

gamila skrev:
Jo, en del hemmaproducerade hinderstöd e så höga, och det e en sån grej som knäppa tonårstjejer får för sig att prova ibland.
Rätt många år sen nu, och jo, det va så högt. Jag höll som sagt på att lämna in av adrenalinet, skulle aldrig våga i dagsläget, men den ponnyn skulle hoppa in i laduväggen om jag målade ett hinder där.

Hade aldrig tvingat honom, han tar tag i 2metershinder lika väl som 1,30 hinder. Hade hela tiden möjligheten att vända av eller nita. Framför allt var hindret självklart lättrivet.
Höjdhoppsrekord är en helt annan sak. det ska vara under kontrollerade övervakade former, inte stundens hetta. Ren tur förmodligen att alla bommar låg kvar.

Poängen med inlägget var att tala om att en ko på ängen kan hoppa 1,30, så självklart kan hennes ponny också ha hoppat 1.30.

Jag har aldrig gjort det och skulle inte göra de heller, för jag skulle inte utsätta mig eller ponnyn för det. Tycker fortfarande att det är helt idiotiskt även om din ponny nu var så hoppgalen. Det finns ju ingen som helst anledning.

Kollade igen o de e så att finalen ute går i Svår & finalen inne går i MsvA...så man kan väl säga att båda hade rätt!

Jag hoppade hinder på upp till 1.40 med min D-ponny och jag är egentligen inte alls hoppryttare, så det är säkert så att din hponny hoppat så högt med sin förra ägare.

DET ÄR NOG INGEN FARA TROR JAG. MEN OM DET INTE ÄR GANSKA SÅ STORA MELLANRUM SÅ ÄR DET STOR RISK ATT HAN ELLER HON RIVER MEN TESTA FÖR SAKER HETS SKUL:bump: :bump: :bump:

Senast ändrad:

Några som jag red åt förut sa att deras c-ponny(ska tilläggas att denna ponny är tävlad höga klasser i hoppning med bra resultat)hade hoppat en bana då ALLA hinder låg på 1,60 cm!Och dom hoppade felfritt....Detta måste jag säga att jag inte trodde ett jäkla dugg på!
Vad tror ni,skulle detta kunna vara möjligt?

tessan 2006 jag tycker inte att du skall tro på det.

visst är det möjligt. jg har hoppat 135 med min c ponny och 170 med min stor häst.
jag tror oxå att connemaran hoppade 2 meter någonting, men är en connemara:D

Nej det gjorde jag inte heller...he,he...
Jag har själv sett denna ponny hoppa 1,30....men det såg mkt ansträngt ut!
Så en BANA på 1,60 känns lite otroligt...
Ha,ha...men skönt att höra att man har lite medhåll!

ja, din ponny har säkert hoppat 130cm, kanske inte en hel bana. Vad har du för häst? ras? kraftig?

Gallopsan!:rofl:

gamila skrev:
Jag har hoppat 2,05 med min D-ponny. Stor oxer med vattenmatta. Jag höll på att hosta upp hjärtat ur halsgropen, med FY F*N VILKEN KICK när man hade gjort det!!! Nu några år senare skulle jag nog aldrig våga, men det beror så himla mycket på mentaliteten hos aktuell häst:)

gamila skrev:
Poängen med inlägget var att tala om att en ko på ängen kan hoppa 1,30, så självklart kan hennes ponny också ha hoppat 1.30.

Var hittar man poängen där en ko hoppar 1,30? :angel:

tro knappast att du hoppat 20 cm högre än världsrekordet. konstigt att jag inte hört talas om dej förut då, vad heter ponnyn?

Jag har hoppat 2,05 med min D-ponny. Stor oxer med vattenmatta. Jag höll på att hosta upp hjärtat ur halsgropen, med FY F*N VILKEN KICK när man hade gjort det!!! Nu några år senare skulle jag nog aldrig våga, men det beror så himla mycket på mentaliteten hos aktuell häst:)

ööö... ojoj :crazy: varför gör man något sådant..låter osannolikt högt tycker jag :angel:

Självklart, min kompis D-ponny tävlade 1.40-banor förut, själv hoppade jag enstaka språng 1.40 på min D-ponny så det kan din ponny helt klart ha gjort utan problem;)

Du har ju redan fått svar på frågan, men jaa det är väl troligt, då jag själv hoppat trippelbarr på 135 med d-ponnyn (ej maxad =)
Sedan hade min tränare en b ponny som pallrade sig över 140 också... Men det är ju lite extremt, tycker jag.

jag har gjort med min ponny. Uder kontrollerade former och med tränare närvarande. Vi ville helt enkelt testa och se vad han klarade. Självklart styrde jag inte mot något som jag trodde att han inte hade kapacitet för.

Självklart skulle det vara troligt att din ponny hoppat 130 cm.

Jag hoppar flera olika D-ponnier 130-140 cm regelbundet.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Lady_S
·
Körning Hejsan! Jag har hittat en lite äldre men välhållen wagonette lämplig för ponny ca 100-130 cm i mankhöjd. Tyvärr är spårvidden bara 110...
Svar
0
· Visningar
1 651
Senast: Exit
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka