Hejsan! Help! Plizz!

B

Barraq

Hur ofta behöver en häst på 29 år ridas i veckan?
Han ää jätte pigg åh så! :)
Tacksamm för svar!:p:laugh::D:bump:
Kram!

Sv: Hejsan! Help! Plizz!

Det beror helt på i vilken kondition hästen är. Hur ofta rids den idag?

Jag hade en 31 årig pensionär för ett tag sedan som stod mestadelen av tiden (pensionerad ridskolehäst som stod kvar i ridskolestalet), men som jag försökte se till att fick gå 1-2 gånger i veckan. En i skritt och en för lite bus. Det du bör tänka på är att om hästen inte är i kondition att det är lätt att överanstränga äldre hästar. Låt dig inte luras av att hästen är jättepigg, den blir trött jättefort och tar längre tid än en yngre häst att återhämta sig. Det betyder förstås inte att den aldrig ska få ta en uppfriskande galopp, men att hästens hjärta oftast inte orkar lika mycket som hästens huvud.

M-oaa

Sv: Hejsan! Help! Plizz!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1006205 :angel:

Men för att svara på din fråga:

Det beror ju på hur fräsch hästen är allmänt, men generellt så är det BRA för en äldre häst att röra sig lite varje dag.

Minst skrittpromenad varje dag, så att hästen inte stelnar till utan hålls mjuk och "igång". Det kan vara svårt att få igång en gammal häst som vilat ett tag, så regelbunden motion på en nivå som passar hästen är nog det bästa.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 428
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 782
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar