S

sassah

hej!

jag är alldeles ny här på forumet och jag undrar om ni har lite tips å råd till mig. älskar hästar och red så mkt jag bara kunde som barn, tyvärr fick jag aldrig rida kontinueligt då mina föräldrar inte hade råd:( aja.. nu är iaf jag mamma till två hästtokiga tjejer, iaf den "stora" som börjar på ridskola m lite läger och så i sommar:)

jag vill ge dem allt jag inte fick (som alla andra mammor:) och är beredd att satsa om dom är det. ser gärna att vi håller en eller två hästar när dom ridit några år. de får gärna tävla med om de skulle vilja det! jag vill så gärna ta hand om hästar och leva det livet, det känns mkt viktigare än att rida själv.

nu till min fråga. då jag inte är på långa vägar så kunnig som jag skulle vilja vara undrar jag hur jag ska gå tillväga för att lära mig så mkt så möjligt om hästhållning/vård som möjligt. kunde tänka mig att gå kurser men det enda jag hittar är hela hästhållningsutbildningar för mkt hästvana personer typ, strömsholm. söker kortare kurser/ sommarkurser el liknande. på vår ridskola finns ju nån enstaka ubildningsdag här och där men de riktar sig till tjejer som kanske redan har häst å kan "allt" å bara vill veta lite mer.

vore sååå roligt att verkligen gå in för det här och göra det rätt och ordentligt. längtar efter hästliv:smirk:

har ni tips och förslag?

Mvh

sassah

Sv: hej!

Det finns ju en hel del bra litteratur, sådär, om man vill läsa.
Sen skulle jag tro att det borde finnas typ ridläger för mindre vana vuxna. Då brukar man ju få lära sig en del... Eller om du skulle börja ta lite lektioner på ridskolan, på en bra ridskola får man ju en hel del teori...
Kanske kan du vara med barnen på ridskolan och höra på deras teorilektioner :idea:

Sedan tror jag att prata med många duktiga hästmänniskor och bilda sig en egen uppfattning om vad som är bäst är bra :idea:

Kul att du vill engagera dig så :bow:

Börja rid på ridskola du också. Hittar man en bra ridlärare som man får förtroende för så kan man fråga ridläraren om det mesta. Köp alla hästböcker du har råd med och som verkar intressanta.
Fortsätt med att åka på ridläger om du har möjlighet. Om dina barn vill tävla och ha egen häst som kommer det både att bli roligare och enklare om du kan vara medryttare till dina barns hästar. En vuxen kan ofta rida de större ponnyerna, kanske inte hoppa men markarbete och skogspromenader brukar gå bra.
Strömsholm och flyinge brukar ha kortkurser för ryttare utan häst, där det också ingår en hel del teori och hästvård, kravet är minst 18 år och med avancerad ridskolenivå LB-LA. Dessa kurser verkar vara mycket eftertraktade och bli fullbokade fort. Rådgör med en ridlärare om ridläraren tycker att du är på den nivån.

Var med mycket nu när barnen rider- man lär sig mycket från att se på dem och vara med på teorilektionerna. Och om du tjatar lite på riskolan så kanske de gör en liten studiecirkel med andra intresserade vuxna om hästar på nybörjarnivå- sådant brukar vara populärt faktiskt. Läs mycket böcker också och kolla runt på internet- att kolla i en slumpmässig tråd i buke och bara läsa lär man sig mycket av faktiskt: alltid nya saker som folk kommer med. Fråga alltid saker av folk du känner som har häst (funderingar som du haft osv) och se till att hålla på mycket med hästarna- är dina flickor i stallet kanske du kan få ta en häst och borsta lite eftersom själva kontakten med hästar kan inte ersättas!

Viktigast är däremot att du låter hästtjejerna själva bestämma om de vill rida eller inte- man ska ju inte leva genom sina barn inte ;) Det händer lätt att vuxna bär iväg eftersom det har varit en av deras bästa intressen- du kan ju själv börja rida om du tycker det skulle vara roligt. Då om dina flickor tappar intresset kan du iaf ha kontakten med hästarna själv.

En tanke som slog mig när jag läste din tråd.

Jag uppskattar att jag fick jobba för och sakna att ha häst, innan jag fick honom. Jag uppskattar att jag fick se hur det är att ha häst först, att jag fick jobba med många olika hästar och att jag fick mycket erfarenhet innan. Inte bara för att lyckas med den jag har utan också för att ha gjort sånt som alla andra sen gör nu när jag är "låst" med min. Man har nämligen sällan tid med fler hästar om man har en egen. Ungefär som när man skaffar barn - man behöver ibland ha gjort en del saker som man inte kommer att kunna göra på ett tag men som andra i ens omgivning kommer att göra.

Jag red in hästar, var med vid betäckningar, nya föl, erfarade olika individer och hade en period 5-6 hästar som jag red till och från. Jag hade hand om ridskolan under loven, red många olika sorters hästar med olika kapacitet för olika saker. Var hos tränare, hjälpte nybörjare, gick på läger, hjälpte människor med alla möjliga hästar. Fick erfarenhet från så många olika saker. Det hade jag inte velat vara utan idag och jag tror att det är sånt som gör att många unga tjejer som haft häst sen barnsben slutar med hästar eller säljer gång på gång för att köpa ny.

Så det kan vara en tanke. Låt dem få visa att de har intresset och att det håller i sig. I alla väder. Och att de kan mer än att bara rida. Det finns tusen andra saker som du bör veta som kan göra mer nytta än själva ridningen.

Min mamma gjorde precis som du för ca 9 år sen.
När jag och min syster red på en ridskola var hon alltid där och hjälpte till.
Och två kvällar i veckan åkte hon till en annan ridskola och red, allt för att få lära känna nya hästar och människor.
Olika ridskolor har olika sätt att lära ut på så jag tror det hjälpte henne väldigt mycket.
Sen läste mamma väldigt mycket, och det hon inte förtod fråga hon om.
I vissa fall kanske det är fel utväg men en bra början. :)

Vi köpte iallafall en ponny till mig först för att testa efter 4 år på ridskolan.
Det gick väldigt bra och mamma blev en i gänget med andra "hästmammor" där dem bytte information om allt. ;)
Sen fortsatte det då hon köpte en egen 1 år senare.
Nu har hon avlat, tränat och behandlat flertal hästar och får väldigt mkt beröm.

Btw.
Det jag själv kan rekommendera som "barn" till hästintresserade föräldrar,
bli inte för intresserad av "dina döttrars" hästliv.
Det är det absolut värsta som finns med föräldrar som serverar allt åt sina barn - mockar, borstar, sadlar och sen får dem bara rida.
Det funkar på ridskola men inte privat.

tack för alla svar!

fått en del att tänka på! kommer nog att ta upp ridningen för egen del med. förstår om det lät lite som att jag ville "leva lite genom barnen" men det kommer aldrig på fråga... men visst, håller deras hästintresse i sig så är det oundvikligt att vi delar det och att de kommer att få stöd, ekonomiskt å praktiskt!

tack igen

mvh

sassah

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
933
Senast: tara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama