Sv: hej!

Jaha, okej. Men gödslen från grisarna gödslar min mor sina häckar med. :D Så någon gödselstack har vi inte. :)

Sv: hej!

Minigrisar räknas som lantbruksdjur och måste förlja de regler som finns.
Det första du måste göra är att skaffa dig ett sk. SE-nummer (produktionsplatsmummer) från jordbruksverket.
Adressen där grisarna finns registreras hos SJV. Det är för att man ska kunna spåra eventuella smittor.
Alla som äger ett klövbärande djur måste ha det. Det gäller även för minigrisar.
Det är gratis. :laugh:

Om man bor i ett detajlplanerat område behöver man även tillstånd från kommunen där man bor.
Det kan kosta en slant beroende på var man bor.

Mer information om vad lagen säger kan du läsa på:
Svenska Minigris Sällskapet www.smgs.se
Jordbruksverket www.sjv.se
Ms Piggy's Pet Pigs (min sida) www.minigrisar.se

Har du bara alla tillstånd så kan din granne inte säga så mycket. ;)

Ps.
TV3:s Grannfejden kommer att ta upp ett sånt exempel med "grannar & minigris" när det börjar i April.
I det programmet medverkar även jag & Poppis som "griskonsulter". :D

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 032
Kultur Mamma har bjudit med mig på en en weekendresa till Öland nästa helg :) . Vi ska bo på hotell, äta gott och vara med på aktiviteter på...
2
Svar
20
· Visningar
880
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
948
Senast: Luff
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17