P

Pepita

Hej! om man har ett ungsto som "spinger" in i galoppen hur ska man då träna henne? Hon "rusar" i trav och fattar sedan galopp. Hon är väldigt pigg men ändå går det att bromsa... Jag har bara provridit men hur tränar man en sådan häst...om det skulle dyka upp i gen! :banana:

Sv: Hej!

Jag tycker det är bra att ta det lugnt med högre hastigheter när man utbildar unghästar. Ofta är de inte tillräckligt starka eller balanserade för att klara av att galoppera lugnt med ryttare på ryggen.

Mitt tips är att träna styrkeövningar i skritt och lugn trav och öva galopp från marken istället, tex longering eller tömkörning.

När hon kan galoppera samlat utan ryttare kan du pröva uppsuttet igen!

Jag tycker att du ska göra som min tränare lärde mej..Gå i kort kort trav men håll h*n aktiverad och alert. Gör en TYDLIG halvhalt, en TYDLIG galoppfattning så brukar det lösa sej..Om den trots allt rusar iväg i trav bryter du av, gör halt och ryggar några steg. När det funkar kan man testa ur vanlig arbetstrav och skulle det sköra ihop sej går du tillbaks till föregående steg.

I mellan åt kan du också testa att fatta ur skritten för det är lättare för hästen.

//Erica

och träna mycket övergångar mellan gångarterna så kommer det lösa sig när hästen orkar med sig själv bättre!

Det kan oxå ha varit att hon inte visste vad du menade när du fattade galopp.
Ett bra sätt att lära dem då kanvar att lära dem et visst ljud till ex. vissling när man longerar och sedan ta med de upp på ryggen å göra fattningen samtidigt som visslingen å tillslut kan de fattningen.

oftast beror det på att hästen inte orkar en fattning.
vissa brukar låta hästen rusa in i galoppen, och sedan när dom galopperar jobba med att korta galoppen så hästen får jobba lite

om hästen inte kan det redan kan man lära den att fatta när man säger ett bestämt men uppmuntrande "gaalopp!". sen säger man detta samtidigt som man ger hjälperna för galoppfattn....då förstår hästen förr el senare vad man vill...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
874
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve