hej, något bra tips på löpskydd till schäfertik?

annalinnea1985

Trådstartare
Hej!
jag har ett stort problem..
min tik löper.. Har prövat alla möjliga skydd/ trosor men hon pillar ur bindan/trossskyddet,och biter sönder allt som finns. Idag så hade hon ätit upp bindan.. hon gör allt för att " slippa skydd". Har någon något Super tips? Då hon " droppar rätt mycket". tacksam för seriösa svar omgående!

mvh Anna och Hunden Davina. :love:

Sv: hej, något bra tips på löpskydd till schäfertik?

Disktrasa.....
Och ev. skydd över soffan eller andra ställen hunden ligger. Väck med mattor.
Vänta tills de e över.
Så har vi gjort.
Äckel hunden är dock ganska duktig på att städa efter sig själv:angel:

En uppblåsbara krage kanske kan göra så hon inte kommer åt, beror lite på hur vig hon är

Plocka bort alla mattor, skydda soffan (om hon ligger där) och plocka fram en disktrasa som ni torkar upp med.. Min avslutade precis sitt löp och vi har klarat oss utan tikskydd förrutom de gånger vi varit till sjukgymnasten eller vi varit och hälsat på någon..

Till min tik hade jag ett gäng elastiska tikskydd som jag bytte varje dag och tvättade. Tyvärr kommer jag inte ihåg märket :(. Men det var ett ganska tjockt elastiskt tyg med kardborreknäppning. Jag provade länge med diverse servetter och bindor som ilägg men hon åt bara upp dem och det är nog inte helt ofarligt för lilla magen. Så till slut struntade jag i det och hade bara själva trosan på henne. Barnblöjor hade jag absolut inte satt på hunden, de är gjorda för att suga upp stora mängder vätska och är nog ännu värre än bindor. + att det kan bli längre plastremsor som kan fastna i tarmarna.

När mina hundar löper fäller dom ut riktiga storsnablar - alltså vulvan sväller upp och blir både bred och lång. Det, tillsammans med rätt stora mängder blod (och vissa som har slitit ut och ätit eller strimlat bindor också), gör att jag gett upp. Dom får hålla sej i ett rum, mestadels, när dom löper - tillsammans med oss såklart - och ligga på fällar, som vi byter och tvättar ofta. Det blir ändå en hel del torkande, men hundarna mår bättre än med min lösning, som blev rätt klumpig och helt förhindrade att dom själva fick en chans att hålla sej rena.
Jag använde tikskydd och vanliga dambindor (trosskydd?? ett skämt...). Med bara en binda halkade dock 'snabeln' ut på ena sidan, så jag tog 2 bindor så att det blev en 'grop' i mitten. Det höll alla snablar inne, jag fick inget blod på golvet eller i soffan/sängen, men det var så klumpigt. Har du en som pillar ut och demolerar trosskydd är helt klart en lösning utan skydd nog det bästa. Jag kan inte komma på något annat som suger upp tillräckligt bra och samtidigt håller vulvan skapligt torr. Jag kan ju tänka mej hur mysigt jag skulle tycka det var med något blött och kladdigt i mina trosor flera dagar i rad. Att kastrera är ju också ett alternativ, om man tycker att det är riktigt jättejobbigt, men att kastrera medför ju så många andra problem. Dock slipper man oroa sej för pyometra och det är ju skönt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka