Heinfried 206

Zuzzi

Trådstartare
Har en liten fundering över denna hingst. Har hört att han togs ur avel pga att hans avkommor ärvde hans mindre bra humör 1955, det året ska han även ha avlidit. Eller avlivades han i samma veva som han togs ur avel?

Sena midnattsfunderingar :D

Sv: Heinfried 206

I huvudband XXX (1967) finns följande information.
Heinfried 206 f.1938 i Trakehnen
Imp. 1948 Tillh. staten (Flyinge)
(Heristal 224, Anno 282, ev också Immer Voran 141 kom också 1948)
Held 290, Hamid 260 kom ett år senare.
Heinfried flyttades 1951 till Strömsholm som sedan skar ner hingstantalet kraftigt inför att depån där skulle läggas ner till 1 juli 1956.
Heinfried dödad 1955.
Dessa hingstar som genomlevt andra världskriget hade nog haft en hel del upplevelser som satt sina spår både fysiskt och mentalt. Immer Voran hade t.ex skottskador som aldrig läktes. Hamid lär också ha varit i fysiskt mycket dåligt skick och verkade bara en säsong.
När staten stod för varmblodshingstarna så var det ju en ständig omprövning och utgallring av statshingstarna. Yngre hingstar (3-4 åringar) kunde kastreras och säljas som remonter, eller möjligen ridhästar. De äldre hingstarna avlivades nästan utan undantag, senare på 60-70 talet exporterades också en hel del av de utrangerade till framförallt Danmark men även andra grannländer.
Ingen större sentimentaltet och definitivt ingen pensionärstillvaro om man inte ansågs värdig sin havre längre.

Heinfried 206 blev far till hingsten Heimdal 349, 12 avelsston och 68 remonter och/eller ackordshästar. 6 Heinfried-avkommor placerade sig i tävlingar.
Heinfried är via ELIT-stoet Kalmia 6201 morfar till bland annat Elektron 469, Herkules 504, Jaguar 548, Kalmán 575 och Neapel 626.
Heinfried 206 inköptes i april 1948 tillsammans med Heristal 224 av staten för 58.000 kronor från hingstdepån Traventhal i Holstein.

Var intressant att läsa, så han avlivades i samma veva som han togs ur aveln

Tack tack :bow:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 441
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka