Heimir frá Vatnsleysa kommer till Sverige!!!

Sv: Heimir frá Vatnsleysa kommer till Sverige!!!

Att man kanske kunde hoppats på mer...
Men han har absolut ingen dålig bedömning och därtill ett intressant rörelsemönster. Så har man ett sto som passar så varför inte!

Här har vi iaf en som ev. ska skicka iväg till honom nästa år.

Men hur är det med konstantskimmlar? Två stycken går inte att betäcka med varandra men hur är det om t.ex. stoets mamma är konstantskimmel men inte stoet? Hon har en LITEN fläck på kanske 2 kvadrat dm som hon skiftar på.

Tim kanske kan svara på det?

/jenny

Vem är det som sprider sånt nonsens som att konstantskimlar inte skulle kunna paras ? Hur tror ni de gör i de raser som nästan bara har konstantskimlar i så fall ?

Blanda inte ihop konstantskimmelanlaget med de letalanlag som finns kopplade nära ram-skäck-färgen i paintrasen, det är något helt annat.

Jag har hört från paintfolk att det kan bli förbjudet att avla på konstantskimlar eftersom anlaget är letalt i dubbel uppsättning.

Man "hör" mycket eller hur ?

Men det föds inga döda föl i de raser som nästan bara har konstantskimlar.

Det där ryktet kommer från en gammal forskningsrapport som i ett litet material tyckte sig se att det var lägre fertilitet och kom för lite konstantskimmelföl i parningar mellan konstantskimlar.

Men det finns bevisligen homozygota konstantskimlar i vissa kallblodsraser och även i quarter (fast man försökt undvika sådana parningar) så den teorin håller inte längre. http://www.homozygous-horses.com/roan.html

Jag funderar på att betäcka mitt svartskimmelskäck sto med Tjaldur (som har samma färg) nästa år, önskedrömmen är att få ett homozygot svartskimmelstoföl. Hoppas kan man ju alltid.

Nästa år är Tjalle i Norrland :o

Hittills i år visar fölen att hans skäckanlag håller sig till den kromosomen som också bär det röda anlaget. Den svarta borde då bära konstantskimmelanlaget men det är ju inte bevisat förrän alla svarta/musblacka föl börjar "färgväxla" :cool:

Vem är det som sprider sånt nonsens som att konstantskimlar inte skulle kunna paras ? Hur tror ni de gör i de raser som nästan bara har konstantskimlar i så fall ?

Blanda inte ihop konstantskimmelanlaget med de letalanlag som finns kopplade nära ram-skäck-färgen i paintrasen, det är något helt annat.

Nu börjas det igen. Påminner om alla rykten som gick då silverfärgerna kom till Sverige.

Just att han är i Norrland är bra, det kommer nog hon också att vara från och med jul.

Asså när vi var och lämnade Dimma hos Spuni pratade vi med Johan om Heimir och han sa det att två konstantskimmlar inte "gick" att betäcka. Fölet kastades tidigt. Jag vet inget, bara det jag hört. L hade fått lära sig samma sak (hon har gått på Bollerup) Men visst hör man mkt

Men i sånna fall är det ju inga problem att betäcka Vænga med Heimir

/Jenny

Senast ändrad:

ÄVEN om man parar två konstantskimlar så blir inte fölet homozygot i mer än 25%. Övriga blir i 50% som mamman eller pappan heterozygot, eller i 25% inte konstantskimmel alls.

Så tror man att det "inte går" har man inte förstått genetiken öht.

Även på den tiden man trodde att Rn var letalt i dubbel uppsättning så kunde man inte påvisa kastade eller resorberade föl så då spekulerade man i att det inte kunde utvecklas något embryo alls.

Nu är den forskningen motbevisad eftersom det bevisligen finns många homozygota konstantskimlar så finns det inget letalanlag.

Men även de som inte vill släppa den teorin borde förstå att man i så fall inte skulle riskera mer än att var fjärde brunst inte skulle "ta" sig.

Jag träffade en känd hingsthållare som sade jag inte skulle betäcka mitt skäcksto med en annan skäckhingst för då kunde jag få en albino.

När jag berättade det för Silverkedjan tror jag hon höll på skratta sej fördärvad.

Man ska inte lyssna på vem som helst, inte ens en hingsthållare/ägare.

Jag har fått höra liknande. Hur fungerar det med albino-anlaget då? När "uppkommer" det om ni förstår min knepigt formulerade fråga?

Inte alls.

Hästar kan inte vara albino.

En albino är HELT pigmentlös med röda ögon.

Du tänker antaglingen på gulanlaget som är något helt annat. Det bleker pigment mer i dubbel uppsättning.

Och de dubbelgula blir gulvita, pärlvita eller sotvita. Det är en FÄRG, ingen defekt. Du ser tex tecken och skäckfläckar även på en dubbelgul och de har blå ögon, inte röda.

Och bland fjordhästfolket är det en vanligt förekommande uppfattning att man kan få en albino om man korsar två musblackar.

Och bland fjordhästfolket är det en vanligt förekommande uppfattning att man kan få en albino om man korsar två musblackar.

Øh, er det? I Sverige da eller? Forøvrig kan jo to gråblakke fjordinger være heterozygote for gulanlegget uten at det synes, og så produsere et smokey crème blakt føll. (Men albino blir det ikke).

Jag har hört från paintfolk att det kan bli förbjudet att avla på konstantskimlar eftersom anlaget är letalt i dubbel uppsättning.

Hørte du tilfeldigvis dette her på Buke? :) Det gikk noen festlige debatter her om "recessive anlegg" som de kalte det. Det er ingen fare, før noen oppdager en frame overo islandshest i USA...

I Sverige på 1990-talet. Tror det stod i fjordhästföreningens tidning eller om det spreds via en föreläsning.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
652
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 310
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka