@landsbygdsbo
Jag trodde också i min naivitet att våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld var samma sak.
Men efter att ha lyssnat på dokumentärerna så har jag förstått att det inte alls är samma sak.
Som sagt lyssna på dokumentärerna. Jag fick verkligen en ahaupplevelse efter att ha hört dom. Bl.a. berättar inte bara offren utan även polisen vad det är som gör det så svårt att utreda dessa brotten.
Sen tror jag att du har missat lite var det stora problemet ligger någonstans. Det är inte bland dom kvinnor som tas hit som det stora problemet är utan bland dom barn (både flickor och pojkar) som redan lever här.
Skillnaden mellan den svenska formen av kvinnovåld, där en karl pucklar en kvinna för att behålla kontrollen över henne och "heders-relaterad" misshandel är såvitt jag kan se att det senare våldet är sanktionerat av umgänge o familj i de grupperingar där det utövas. Målet är dock detsamma , att kontrollera de utsatta kvinnorna och för all del även de utsatta männen.
Varför jag tog upp fru importen är ju för att några slemmiga typer satt i system att ta hem kvinnor och utnyttja dessa till max för att sedan, innan de får permanenta uppehållstillstånd tvinga hem dem till en osäker framtid. I dessa fall skull mitt förslag bli en rejäl hämsko för dem..