Hederspris vs tävlingsavgift

amalia

Trådstartare
En fråga till er alla som tävlar (främst lokal nivå)

Vad tycker ni är att fördedra: normal avgift för en klass och hederspriser eller hellre sänkt avgift och inga hederspriser alls?

Sv: Hederspris vs tävlingsavgift

Hederspriser=) Om det är bra. Klubberna borde inse att folk inte vill ha plastprydnadssaker tex.

Vi brukar ha bra hederspriser tycker jag själv :) Enligt tr så ska ju ett hederspris lägst uppgå till insatsen i klassen men inte många klubbar är medvetna/tänker på detta.

Hederspriser om det är saker som är bra att ha, fast iofs har alla olika uppfattning om vad som är bra att ha.

Men oavsett om avgiften är hög eller låg så ska väl hederspriset motsvara avgiften. (Är det plakett som får räknas till hederspris, eller rosetten, eller båda? Kommer inte riktigt ihåg :p)

Jo, jag skrev det i inlägget ovan. MEN, det finns inget i tr som säger att man måste ha hederspris utan det är bara OM man har det som värdet ska uppgå till lägst insatsen i klassen.

Så i princip kan man ha vilken avgift som helst och inte ha något hederspris...

Det jag funderade över var om ryttare i allmänhet skulle uppskatta mer att kunna komma ut och tävla billigare än att lägga en lite högre summa för att i händelse av placering få ett hederspris.

Plaketten får räknas in i hederspriset men inte rosetten.

En fråga till er alla som tävlar (främst lokal nivå)

Vad tycker ni är att fördedra: normal avgift för en klass och hederspriser eller hellre sänkt avgift och inga hederspriser alls?

Fast man måste väl ge tillbaka, antingen startavgiften eller hederspris motsvararande den summa man betalat?`

Mitt barn vill nog gärna ha hederspris så länge det är vettiga saker...

Fast man måste väl ge tillbaka, antingen startavgiften eller hederspris motsvararande den summa man betalat?`

Är det så? Jag har aldrig startat någon lokal dressyr men jag trodde inte man fick pengar på lokala tävlingar?

Så länge det är bra hederspris är det ju helt OK, jag red en Msv och kom 3:a en gång fick 450kr + en jättefin tunika från ett märke som sponsrade klassen, 1,2 och 3:an fick tunikor och HAN som vann var inte jätteglad :rofl:

Anmälningsavgiften kan man alltid få tillbaka, även på ponny. Däremot får man ju inte ge något "utöver".

Jag vill inte ha en massa psylar för det har jag redan för mycket av. Bättre att få anmälningsavgiften tillbaka.

[Jag har aldrig startat någon lokal dressyr men jag trodde inte man fick pengar på lokala tävlingar?

Jag undrar samma- får man prispengar på lokal tävling? :)

Ja enligt TR1 Mom 140
Vid lokal och inbjudningstävling utdelas inte premier, dock kan anmälnings- och
startavgifter återbetalas till placerade ryttare.

Jättepraktiskt för oss som är arrangörer,

Nej man måste inte, utan i tr står det kan. När vi är på förbundsträffar så påpekas det ofta att man inte behöver dela ut priser alls utan istället kan man moraliskt sänka avgifterna så att det blir billigare för gemene man att åka ut och tävla vilket ju kostar en slant ändå med bensin ex hyra släp etc.

Därav min frågeställning. För på lokal tävling är man väl inte med för att i första hand vinna ett hederspris, därför tänkte jag att många skulle gynnas om avgifterna var lägre istället.

Som senior på företrädesvis lokala klasser så nöjer jag mig med en rosett!
Eftersom jag har lite tajt med pengar just nu så rider jag i avdB just för att hålla kostnaderna nere utan att behöva välja bort en tävling.

Tycker att din idé är toppen!

Det jag funderade över var om ryttare i allmänhet skulle uppskatta mer att kunna komma ut och tävla billigare än att lägga en lite högre summa för att i händelse av placering få ett hederspris.

Jag som senior skulle isåfall uppskatta lägre avgifter. Det mesta man får som pris, iafa på lägre tävlingar är ju ändå sånt som för de flesta bara blir liggandes och klassas som skit.
Dock är jag löjligt förtjust i plaketter :D
Men om jag hade varit liten ponnytjej/kille hade jag nog uppskattat att få ngt fint pris om jag blivit placerad.
Så jag skulle säga att det beror på vilken åldersgrupp man vänder sig mot.

Nej man måste inte, utan i tr står det kan. När vi är på förbundsträffar så påpekas det ofta att man inte behöver dela ut priser alls utan istället kan man moraliskt sänka avgifterna så att det blir billigare för gemene man att åka ut och tävla vilket ju kostar en slant ändå med bensin ex hyra släp etc.

Därav min frågeställning. För på lokal tävling är man väl inte med för att i första hand vinna ett hederspris, därför tänkte jag att många skulle gynnas om avgifterna var lägre istället.

Det är väl det här i princip inga klubbar har fattat;)? För jag har då inte sett någon klubb sänka avgifterna och struntat i priserna. (Och då läser jag både ponny och hästproppar).

De vuxna som tävlar (som jag känner) tycker nog att plaketten är viktigast, den vill de alltid ha!

Att klubbarna inte sänker anmälningsavgiften och tar bort priserna, tror jag ofta beror på att det är relativt lätt att hitta sponsorer till priserna, så dom i sig är ingen kostnad. Så att även om man tagit bort dom så är där fortfarande inga pengar som täcker upp den minskade inkomsten det blir av en sänkt anmälningsavgift.

/Camilla

Ta bort de taffliga hederspriserna!! Så mycket onödigt som delas ut i pris, det är pinsamt. Ofta av dålig kvalité (går sönder, suck) eller fel storlek (går aldrig att använda, suck igen) eller har redan sjuttielva likadana sedan tidigare....

Eller att få i pris rabatt i ståndet på tävlingsplatsen, HA, jag måste köpa mig ett pris, huvaligen det vill vi inte ha i pris tack.

Priser av bra kvalité och som är användbart, vem kan avgöra det?:confused:

Sänk startavgifterna istället.:)

Senast ändrad:

Senaste tävlingen jag var på hade de bra hederspriser. Fleecetäcke, schabrak, grimma och morötter :)

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
997
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 170
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka