Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha, jag tolkade det som att du inte trodde på Hector överhuvudtaget som avelshingst vare sig som producent av toppsport eller hobbyhästar.
Tusen tack för info! Hemskt tråkigt att ägarna inte gått ut med detta och berättat vad som hänt med honom. Att han skulle kastreras var iofs rätt väntat.
Jag har inte fått det intrycket av varken Hector eller hans ena avkomma att de skulle vara svårare i skallen. Snarare tvärt om. Men det var kanske annorlunda med H i "yngre dagar".
Fast hade han varit besvärlig hade ryttaren=ägaren kastrerat honom. Istället har hon behållit honom och dessutom velat ha fler likadana.
Jag är verkligen inget stort fan av Hertigen, snarare tvärtom, men jag tycker nog att du överdriver en hel del om hans temperament. Jag vet att han gjort sig känd för att vara vass, men du får det att låta extremt. Det är ändå inte värre än att det funnits ett flertal ridskolehästar på min barndoms ridskola med Hertigen som far... (och merparten med öländska mödernen - här i trakten är det en "sanning" bland hästutbildare - av det lite äldre gardet åtminstone - att ölandshästar inte alltid är enkla att tas med...Har de skaffat sig olater när de är besvärliga som hingstar så är det ju inget som försvinner av sig själv för att hormonnivån sjunker utan det krävs ju mkt jobb innan sånt är borta OM man lyckas helt. Olater sätter sig ju tyvärr snabbt men tar väldigt mkt längre tid att få bort igen. Sen blir de ju inte snälla mähä bara för att de blir valacker är de skarpa i sig själv så försvinner ju inte det av en kastrering man slipper bara hormonpåslag dessutom ovanpå det humöret. Med tanke på morfars nedärvning vad gäller temperament så är det ju inte osannolikt att det finns mkt humör i honom även utan hormoner och då är det inte gjort i en handvändning att få bort dumheterna han börjat med som hingst.