Hector bladsadel

lobell

Trådstartare
Är nyfiken på Hector bladsadel, och undrar vad som är fördel / nackdel med dem.
Rider på långa skogspromenader och vill sitta bekvämt och säkert.
Hästen har rak, kort rygg och hög manke.

Sv: Hector bladsadel

Kallblodstravare.
Kanske är fel ställe att fråga på?
Används kanske inte inom western..

Hur kort är kort rygg? De bladsadlar som jag har sett brukar vara minst 60 cm långa, alltså bara att glömma för oss med hästar med kort rygg tyvärr.

Jag menade inte hästen i sig, utan att Hector sadeln kanske inte används inom western fast de är bladsadlar.
och att fler kanske svarar om man frågar inne på Ridning istället.

60 cm är nog tyvärr svårt.
Men, att det ska vara så svårt med sadel när man hittat den perfekta hästen åt sig själv :)
Och nu har jag sålt iväg stocksadeln som jag älskade, men som var för tung ..

Får nog bli bomlös istället.
trodde det skulle vara slut på sadelproblemen när jag bytte ut den tjocka D-ponnyn
Tog mej 5 sadlar att hitta en hyfsat bra åt henne, sen sålde jag henne. :)

60 cm är nog tyvärr svårt.
Men, att det ska vara så svårt med sadel när man hittat den perfekta hästen åt sig själv :)
Och nu har jag sålt iväg stocksadeln som jag älskade, men som var för tung ..

Får nog bli bomlös istället.
trodde det skulle vara slut på sadelproblemen när jag bytte ut den tjocka D-ponnyn
Tog mej 5 sadlar att hitta en hyfsat bra åt henne, sen sålde jag henne. :)

Det vet du väl att man ska köpa en sadel först och häst som den passar på sedan;) sen ska man rida exakt likadant och ge exakt samma mat hela tiden så att hästen aldrig ändrar sig:angel:

Det är svårt i sadeldjungeln:crazy:

Jag är så glad att jag slipper det med min egen häst nu sedan jag köpte min Sensation, nu är det bara dotterns häst kvar...

Synd att jag inte vill ha sambons varmblod. Alla sadlar jag testat på min passar honom :)
Får väl bli att kolla bomlösa istället.

Hectorsadeln är byggd på en vanlig raliedbom dvs plastbom och det finns en uppsjö av westernsadlar som har samma bom i sig. Dom återfinns med fördel främst bland ekonomisadlarna.

Vad jag vet tillverkas inte Hectorsadeln längre. Finns begagnade att få tag på dock.

En i princip likadan sadel (samma typ av bom) går dock att få måttbeställd - jag hade turen att hitta en sån begagnad som passar min häst (och mig!) perfekt - sadelläge 50 cm (Islandshäst). På företagets hemsida kan man läsa om bommen: montsegur.se

sen är problemet att hitta bra paddar till en så kort rygg:p

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar