Headshakingfrågor

Alexandra_W

Trådstartare
Har använt sökfunktionen, men en del frågor ändå.

Kan det komma plötsligt på en äldre häst?

Kan det debutera i hagen enbart?

Fblherrn här har senaste dagarna börjat 'ticsa' med huvudet i hagen. Inte ridit så vet inte hur han gör vid ridning. Men han kan gå och beta lugnt i hagen, sen plötsligt står han och slår/nickar kraftigt med huvudet, 5- 15 ggr, ibland slår han upp halsen med, men oftast så kraftiga 'nickningar'/fram och in med själva huvudet bara, inte halsen.

Är väldigt kliig på mulen, välter omkull en nästan när man kommer för att klia. Kliar sig en del på sina framben med.

Symptomen kom plötsligt, dock kom insekter, strålande sol och pollen lika plötsligt och samtidigt.

Innan har jag aldrig sett det, dock har han haft en del vad jag avfärdat som 'tics' vid ridning lite även i vinter. Han slog ganska vilt med huvudet när jag köpte honom, men tandstatusen var riktigt illa. Efter tandfix, bettbyte och att equiatrikern släppte en enorm nacklåsning och även en käklåsning och lite omskolning har det försvunnit i princip helt. Det som är kvar är att han på halvlång eller lös tygel kan få det jag trott/tyckt varit 'tics', han rycker med huvudet framåt-utåt, med ganska lågt huvud, och han kan gå och fippla med överläppen, 'slå' med den och krumbukta med den. Enstaka ggr 'vevar' han med huvudet så skummet yr (jag brukar få det i ansiktet) på lös tygel i slutet av passet, ett par ggr.

Han är också extremt kliig om mulen när han haft träns. Inte heller det har jag bekymrat mig så mkt om, han skummar ordentligt när han rids, och har trott det och svettigt osv kliar. Vill gärna stanna och klia mot frambenet i slutet av passet, och när man stannar och sitter av. Mkt svår tränsa av då han vill hystoklia såfort man rör vid mulen, så en aning bökigt få upp spännen för nosgrimma osv. (Han gör btw likadant oavsett bett och oavsett typ av nosgrimma). När tränset är av kliar han en liten stund och sen bra. Jag har som sagt inte tagit detta som annat än 'svettigt och kliigt', det är ju inte direkt ovanligt. Men ville nämna det ändå då det kanske har samband.

Inte sett honom skaka en enda gång inne, samtidigt har ju skaket bara varit några dagar nu. Men han stod inne nästan hela dagen i tisdags, inte ett skak (jag var där hela tiden, equiatriker och hovslagare och grejer), men skakade ute på kvällen.

Han tycker generellt inte så mkt om insekter, de vill sätta sig i öronen på honom, men då ruskar han mer på det. Sprang i princip en hel dag när knotten kom, dagen efter fick han insektstäcke på och haft sen dess. Ruskningarna har nästan försvunnit då, men inte skakningarna.

Försökt ta lite bilder men jättesvårt hinna med att knäppa, det går så fort. Men här, gå fram till tredje bilden (eller kolla på miniatyrerna) så syns det litegrann, även om jag nästan bara hann med ytterlägena. Det går enormt fort när han nickar/skakar.

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=c87675ed-5a56-4781-948d-83dbbeafb09c

Synpunkter, tips osv mottages gärna.

Senast ändrad:
Sv: Headshakingfrågor

Intressant!
Jag har nämligen en häst som gör exakt likadant!
Jag började också fundera på HS men jag är rätt säker på att det inte är det. Dels för att min hästs problem inte bara yttrar sig under sommaren utan även på vintern.

I början var det när han åt. Han slängde med det där höet så man blev galen. Det var ungefär som att nån stod och slog honom i huvudet för han ryckte undan hela tiden. Han har också ett desperat behov av att klia sig i näsan/nosrygg/huvud. Han kan bli GALEN - precis som din. Detta är både i hagen och även när man tex tömkör eller kör.
Han hade precis som din dålig tandstatus men det blev åtgärdat och kanske att problemen försvann ett tag. De kom dock tillbaka.

Vad som han även gör är att när han fnyser på något så piper det väldigt. Allt detta får mig att tro att det faktiskt sitter just i näsan på honom. Det är som att det skulle sitta något stort i vägen, något som irriterar. Kanske svulle pga nån allergi, men vad kan han då vara allergisk mot. Han har dock också stora hormonproblem och även problem med knottror på kroppen så hans fall ligger allergi nära till hands.

Jag tycker kanske snarare att min pålle blivit bättre nu och att hans problem är sämre under vintern, fast jag har ingen aning om vad det beror på. Jag har tänkt kolla upp honom, men samtidigt vet man ju att det är väldigt svårt när man inte har nåt att "ta på". det är ju väldigt diffusa symptom......:crazy:

Jag är nog inte mkt till hjälp, men det är alltid intressant att höra att det är andra som har samma problem, speciellt ett sådan, för det verkar inte så vanligt....

Headshaking är ju egentligen bara ett samlingsord för symptom...
Det används ofta när man inte vet orsaken till symptomen.

Mitt sto fick plötsliga HS-symptom när hon var 10 eller 11...
Började i hagen, ofta i samband med utfordring med HÖ.
(om jag blötlade höet så gick det betydligt bättre)
Symtomen förvärrades succesivt år efter år, och inträffade så småningom även vid ridning. Vid det laget hade även frustningarna tillkommit i STORA mängder, typ var 3:dje sekund vid ridning...

Det började på våren när insekterna o pollen härjar som värst.
Skak o skak o skak i hagen o jättttte kliiiiig mule.
Sommaren lika illa på betet, dock inte första åren.
Fuktiga höstar inte heller så bra men vintern symptomfri.

På MK konstaterades Insektsallergi, och hon får nu immunterapi.
Och ända sen jag red in henne så har hon varit överkänslig mot insekter, hade hon fler än 3 på sig måste hon antingen springa eller lägga sig....snudd på hysterisk.. en halt i skogen var inte att tänka på ens...men NU är det lugnt på den fronten...

JAG har personligen bestämt att det INTE är något allvarligt fel på ditt fullblod!! Du har haft nog med trubbel! Han gillar inte sommar, pollen och insekter, that's it! Och vore det "äkta" HS med neuroligiska orsaker borde det väl inte debutera när han är så pass gammal (har för mig att han var 13-14 någonstans?).

Däremot- kolla upp ev allergi, så kan du ju få hjälp att hålla det i schack!

Lycka till!

Hur konstaterades insektsallergin? *nyfiken*

I övrigt så är det svårt att säga så mycket, det har gått lite i perioder skakandet, värre soliga dagar än mulna men insekterna är ju ofta värre de soliga med.

Inga problem under ridning (om han får ha luva på sig) än.

Så jag fortsätter försöka hitta röd tråd, och hoppas det är insekterna, han är rätt känslig 'mentalt' för dem.

Med blodprov.
Jag misstänkte pollenallergi.

Första åren bara skak o lite klii....därefter skak o kliiiiiig mule....sedan skak o kliiii o tokfrust...tror det började runt år 2000 och värst var det 2005.
Å som du säger,,,det är värre soliga dagar. På hösten 2005 var vi på MK för sårskada och då nämnde jag problemet för vet som genast ville ta blodprov.

Nu var det ju så att vid undersökningen av stoet, som gjordes i hals o näshålor i september, inte påvisade särksild retning av slemhinnor. Men å andra sidan så var hon ju rätt "frisk" vid den tiden då insekterna lyste med sin frånvaro. Å insektsallergi inkluderar ju även kvalster...så mao så behöver man ju inte SE alla flygfän...

NU har hon återigen fått symptomen, och detta tror jag är pga den enorma anstormingen av myggor den senaste veckan. Det blir för mkt helt enkelt. Åsså e hon dräktig så kanske dosen jag ger inte är tillräcklig just nu ?? OCH hennes symptom visar sig nu endast när hon äter...i synnerhet torrhö...vet inte om detta innehåller särksilt mkt kvalser???

Senast ändrad:

Tyvärr:( måste jag säga att det ser ut precis som min hs häst:(

Hs kan komma i precis vilken ålder som helst, de kan ha rullat sig i hagen, gått omkull, fått en smäll över nacken osv. osv.

Jag har ingen aning om vad som orsakade min hästs hs.

Endel hästar kan utveckla hs av borelia/erlischia varför det är viktigt att ta de proverna för att utesluta att det handlar om något som går att behandla.

Att han har en historia med låsningar i nacken och dålig tandstatus talar tyvärr ännu mer för att det är hs han har:(

Min hs häst bet ihop tänderna så mycket att hon tillslut hade slitit bort hela tuggytan:cry: hon kunde inte längre tugga normalt, hon fick också fruktansvärt ont i kroppen, hon hade ju en nervskada.

Min hs häst somnade in i oktober förra året, jag gissar att du redan läst tråden om henne:cry:

Att han har en historia med låsningar i nacken och dålig tandstatus talar tyvärr ännu mer för att det är hs han har:(

Inte haft minsta låsning i nacken sen equiatrikern fixade den som fanns när jag köpte honom. Sen har nacken och käkarna varit fina hela tiden.

Tandstatusen nu borde vara bra, men ska ju in 'nu precis' och kolla, ett halvår sen sist.

Inte haft minsta låsning i nacken sen equiatrikern fixade den som fanns när jag köpte honom. Sen har nacken och käkarna varit fina hela tiden.

Tandstatusen nu borde vara bra, men ska ju in 'nu precis' och kolla, ett halvår sen sist.

Det jag menar är att låsningar, även om de är borta nu kan ha gett skador som inte märks förren nu.
Tändernas status sitter ofta ihop med låsningar/skador i nacken eftersom de precis som vi biter ihop för hårt när något gör ont.

Hej

Är också ledsen att behöva säga det men det ser precis ut som min headshaking häst.
Diagnos ställd 2004 och han är nu triangelmärkt och klarar sig bra av att bara gå och dra.
Min är fullt ridbar vinterhalvåret och skakar inte inne.

Min häst tog vi också allergiprover på men det visade sig att han inte hade någon form av allergi.
Tog det stora testet som skickades till Tyskland för analys.

Sedan detta med nervskador kan ju uppkomma när som helst i en hästs liv. Min hade fått ett rejält slag mot underkäken varvid en flisa lossna som behövde opereras bort.(Han är nu 15 år så hans headshaking startade nog vid ca 10 års ålder.)
Detta är min tanke om hans headshaking, att det definitivt har samband med denna olycka.

Det kan ju lätt få dessa smällar som skadar nerver utan att vi märker det. En spark i hagen räcker.
Jag hade tur som såg det för denna benbit kapslades in och växte utåt som en böld så den upptäcktes ju lätt.

Hoppas, hoppas att det inte är Headshaking på din häst.
Men var väldigt uppmärksam...

Det är en sjukdom från helvetet, då de från ena dagen kan kännas helt friska för att sedan skaka som galning nästa dag.

Väldigt svårt att ställa diagnos och få veterinärs förståelse.
I mitt fall kunde vi ju bara göra utredningar och försök till lindring på sommaren.
Under vintern var han precis som vilken dunderfrisk häst som helst.
Alla prover, tester mm visade på en häst med god kondition, gott hull, bra värden vid blodprover mm...
Många gånger kunde jag inte tro det själv att han skulle kunna bli som förbytt till sommaren.

Ni som haft HS-hästar får jättegärna berätta mer om hur det började, symptom, om det fanns någon röd tråd när det var bättre/sämre etc.

Jag skrev jättemycket förra året här.
En hel novell, så du borde hitta massor om du söker.
Fanns nog en lång tråd som hette just Headshaking.
Kanske kan de andra komma ihåg den ???
Känner igen lite av namnen som även skriver nu..

Men min har alltid varit såhär att han skakar från ca Maj ( beroende på vädret) till ca September ( också beroende på väder.

Bor långt i söder så vi har ju sol och varmt i ganska långa perioder.

Kan hända att jag hade ett annat användarnamn då...
Kommer inte riktigt ihåg det, min dator la av ett tag och sedan gjorde jag av med lösenord osv...
Så därför har jag nytt nick.

Tyvärr började det precis som med din och trappades upp varje sommar tills jag slutade försöka och lät honom blir haghäst året runt. Min häst måste ha ett skjul med skugga att kunna gå in i för att själv reglera sol / skugga så han mår bra.
Detta funkar kanon än så länge men man vet aldrig med headshaking.
Min skakar ju nu bara när hans blodcirkulation kommer igång ordentligt, tex race i hagen.
Men han är klok och har lärt sig att man bara kör race i hagen under vintern nuförtiden.

Började med huvudskak vid ridning ( trodde det var flugor, mygg osv )
Kliade frenetiskt sin nos, speciellt när vi försökte rida.
Drog den även i asfalten en dag vi försökte rida ut.

Häftiga skakningar sedan som gjorde att han nästan tappade balansen.

Denna häst är kollad av veterinär, kiropraktiker, hästtandläkare, massör, även provat healing mfl för att greppa efter halmstrå.

Jag har provat smärtstillande salva att smörja nosen med, nosnät, speciallbeställda " glasögon " från USA som bara släpper igenom 90 % av solljuset. Kinesisk medicin, homeopat medicin mm...mm

Jag har även varit inne på en lång diskution med min veterinär om solljus / seratonin. Men jag var så inne på detta för ett par år sedan men känner att jag nu släppt taget och glömt så mycket.

Vill bara berätta att inget av detta hjälpte så var rädd om dina pengar när du vill prova något. Visst kan det hjälpa någon men, men..

Låter som headshaking :devil: Symptomen kan komma plötsligt och brukar ju ofta vara sämre i sol.

Jag säger som jag blev tipsad om - ta bort allt onödigt socker från foderstaten. Min häst verkar vara en av väldigt få här på Bukefalos som blivit "frisk" från hs.

Jag är så trött och uppgiven....
jag vill få min häst utdömd pga headshaking,
är det möjligt? (Jag har henne försäkrad i Agria)
Har genom ATG undersökt henne och tagit allergi prov,
vilket inte visar nåt, i vinter har hon endast varit symptomfri nov-dec
Vet säger; lev med det! Hur då undrar jag, genom att ha en obrukbar häst?

Några tips?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

HS är väl ganska svårt få utdömt för om jag förstått det rätt? =/

Min herre verkar inte ha HS ändå *phew* Försökt hitta en röd tråd och kolla, och insekter och/eller sol på lilla näsan tycks vara anledningen. Men inte varje dag, och utan röd tråd. Dock kan jag nog utesluta HS tack och lov.

Han har fått nosnät i hagen, både för solen (bränner sönder mulen enormt) och insekterna. Rider med flyweil över nosen om/när det är insekter, och än fungerar det iaf.

Hej
Jag har en halblodsvalack som har headshaking, trodde att det var mej det var fel på först, men har nu konstaterat att min häst beteer sig precis likadant som alla andra hästar jag läst om.

Jag köpte min häst i november för tre år sen, jag vet ju förståss inte om han hade hs innan jag köpte honom eftersom att jag köpte honom på vintern då han är symtomfri!

Det har blivit mycket tårar under dessa år. Det var väldigt frustrerande när man inte visste va de var,men tills för några veckor sedan då såg jag den här tråden!:bow:
Det var nästan som en lättnad att veta att jag inte var ensam!!

Jag tror jag har provat allt för att försöka få ordning på honom, har använt lekarkedja, bomull i öron, nosläder osv.
Det är alltid när det är "fint" väder han beteer sig som en galning, stutsar och rycker!
Det jag kan tänka mig att min häst reagerar på är insekter eller pollen.
Ska därför ta ett blodprov.

Det finns ju en teori att bettet kan orsaka hs också, jag provade faktist att rida med hackamore med nosnät och han ryckte inte alls max 2-3 ggr:idea:
Innan red jag med bett och nosnät hjälpte inte alls!

Jag har även slutat att ge honom fibergi(innehåller mkt socker), hade en tänke om att han skulle vara känslig för mkt socker eftersom han har fått fibergi hela sitt liv.
Jag ska dessutom få låna tränset "difference" som inte trycker i nacken för att se om det blir bättre!

Det finns ju en mängd olika teorier om hs, magnesium brist, diabetes, solsljus sm triggar en känslig nerv på mulen, känslig nerv i nacke m.m.

Jag hoppas verkligen att jag kommer hitta en lösning på han beteende!
Och alla ni med hs hästar kämpa vidare för det ska jag göra det SKA finnas en förklaring!
:bump:

Ser ut som min kille, han gör så när det är mycket insekter. Han har inte så mkt pannlugg, så han försöker nicka bort insekterna...fast nu har han fått en myggluva, men ticsen är kvar men inte i lika stor utsträckning, så jag gissar att knotten tar sej in o försöker bita honom...

Hej igen, skrev ett inlägg här för ett tag sen om min HS häst..

Ville bara tala om att min häst har slutat med sina hysteriska skakningar efter att jag börjat rida på hackamore !
Så nu rider jag som vanligt utan att behöva tänka på detta huvud som ständigt har flängt omkring!

Jag vet fortfarande inte varför han har gjort så här och sen plötsligt slutat, kan kanske bero på bettet.. Inte vet jag!
Han går ju och rida med bett på vintern:confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har lagt sig till med ett beteendesom jag gärna vill komma tillrätta med. Jag vill gärna höra om någon annan har...
Svar
0
· Visningar
953
Senast: Salikon
·
Hästvård Hoppas ni kan hjälpa mig lite. Har sökt på internet och ibland stämmer det på HS (head shaking) och ibland blir jag osäker. Det...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: Fredrika B
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 842
Senast: lewellyn
·
M
Hästvård Någon här som har en häst / erfarenheter av hästar som skakar med huvudet vid ridning eller övr. hantering? Mitt problem; Min häst är...
Svar
10
· Visningar
2 171
Senast: Merca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama