Head shaking syndrome

Sv: Head shaking syndrome

Det ser absolut ut som headshaking syndrome.

Prova att söka lite efter gamla trådar. Det ska finnas åtminstonde ett par stycken vad jag minns.

Tack för ditt svar!

Har läst alla trådarna om head shaking men inte hittat något om att dom har problem att äta,
Ni som har head shaking hästar, har dom problem att äta?

har ett avelsto med head shaking. det e lugnt för det mästa...om det inte regnar vill säja...
på ridskolan där jag jobbar har vi en new forest med shaking. går jätte bra. hon har ett nät över mulen, som sitter i nosgrimman, för att skydda mulen mot skvätt från grus mm så att hon inte "kör igång"

båda damerna jag känner är stora matvrak och runda och fina

hm, min pålla mår bra på alla sätt (ridning, solsken, regn) förutom när hon ska äta........undrar om det kan vara något annat?

headshaking är ju så himla individuellt och kan te sig väldigt olika på olika hästar. Själv kunde jag inte finna något samband överhuvudtaget i min hästs headshaking, förutom att hon bara drabbades på sommarhalvåret. (Symptomen eskalerade ganska kraftigt och innan vi hann reda ut det helt och hållet så tog vi bort henne, delvis pga headshakingen men också för att hon dessutom led av diffus hälta.)

Blir orolig att hon snabbt ska bli sämre så att hon inte får i sig tillräckligt med hö :eek:

Jo jag förstår verkligen din oro. Det är fruktansvärt frustrerande att se sin häst lida och inte veta varför eller hur man ska göra för att hjälpa. Jag är hemskt ledsen över att jag inte har några bra råd att komma med i och med att jag "gav upp" med min häst :(
Men jag hoppas att du får någon rätsida på det och att allt löser sig till slut!

Hur känner man igen att det är head shaking syndrome och inte bara nåt "påhitt" ?

Har ett vbl som när han står på gången och får tråkigt, kastar mkt med huvudet och tungan,men det är bara ngt som han verkar göra, har aldrig verkat mått dåligt av det.Slutar om man säger åt han att sluta också
Det är ju dock väldigt vanligt att travare har sådana saker för sig, och andra "uttråkade" hästar också för den delen.

Men dom hästar som inte gör som ts häst, när dom äter, när får era "anfall" eller hur man ska uttrycka det?
Vet egentligen inget mer om head shaking syndrome mer än att det kan vara mycket obehagligt för hästen...

Det märks ganska väl om det är påhitt eller inte.

När hästen inte slutar vid tillsägelse.
När man inte på något vis kan förmå hästen att sluta.
När den gör det i situationer som den aldrig har gjort det i förut.
När den nästan går omkull för att den kastar så mycket med huvudet när man rider att den inte kan hålla reda på fötterna.
När den till slut är så illa däran att den står i en hage full med gräs och bara skakar och skakar..

Känner man sin häst så märker man när den inte mår bra.

Det märks ganska väl om det är påhitt eller inte.

När hästen inte slutar vid tillsägelse.
När man inte på något vis kan förmå hästen att sluta.
När den gör det i situationer som den aldrig har gjort det i förut.
När den nästan går omkull för att den kastar så mycket med huvudet när man rider att den inte kan hålla reda på fötterna.
När den till slut är så illa däran att den står i en hage full med gräs och bara skakar och skakar..

Känner man sin häst så märker man när den inte mår bra.

Min häst är förtvivlad och det syns lång väg hur ont hon har och det svider i mitt hjärta att se henne ha så ont, förstår att du tog bort din. min är ett riktigt matvrak i vanliga fall och hon äter inte upp sitt hö så det säger mig att hon har väldigt ont eller 40 C feber och feber har hon inte...

Usch låter verkligen läskigt :S
Men det finns alltså hästar som kan fortsätta leva trots syndromet, och ändå må bra? Eftersom att en ridskole häst hade det, en ridskole häst som antagligen rids och går en del lektioner?

Ja läste i en annan tråd om en som faktiskt hade blivit symtomfri så vi håller tummarna att det gäller oss också :)

Har själv ett sto som jag trodde hade head shaking, men det visade sig vara insektsallergi, vilket inkluderar mygg, knott, broms men även kvalster. Symptomen innfinner sig på våren och börjar särskilt när hon äter hö, men även annars. Hon skakar o kastar med huvudet och frustar i mängder.

Hon får nu en spruta per månad med antikroppar då hon inte kan producera såna själv, och vid ridning är nosnät ett måste under vår/sommar perioden.

Här några gamla trådar i ämnet: (nyast först tror jag)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=737680
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=674954
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=665336
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=665685

Tack för ditt svar!

Kunde man se på endoskopin att hon hade försändringar som pekade på allergi?

När dom kollade henne i halsen såg hon jättefin ut, men det kan ju vara något i höt hon inte tål, vad det nu kan vara? eller skulle det då visa sig i halsen på henne?

Ska hämta hösilage och prova med i dag

Blodprov sändes till Dr Baddaky Europe eller något liknande..svaret var Insektsallergi. har fått en härlig blandning av stickmygg, broms, svidknotto kackerlacka som jag ger 1 ml i spruta varje månad. Från början var det dock varannan dag med succesiv ökning till nu sedan snart 2 år tror jag, en gång per månad.

Vid koll av hals o slemhinnor näsborrar mm så syndes endast en liten retning. inget anmärkningsvärt alls faktiskt.

Har märkt att det går mkt bättre för henne om jag blötlägger höet. Och hösilage funkar också bra så länge det är fuktigt.

Hm, tycker också att hon äter bättre ur hönätet nu när jag blöter höt......ska kolla det med veterinären.

Har inte läst vad andra svarat.
Vet bara en annan tjej som misstänkte detta fenomen med sin häst. Hon la om fodergivan på kraftfodret, tog bort allt socker i foder (betfor, melass alltså musli foder) o bytade ut en del havre mot linfrökok istället. Vad jag vet har hennes häst slutat med huvudskakningarna..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka