Head shaking syndrome

Sv: Head shaking syndrome

Nån som vet om det finns nån fakta om head shaking?

Jag har aldrig hört talas om det tidigare men jag har en häst som slänger till med huvudet ibland, till synes omedvetet. Hon har gjort så så länge jag kännt henne (10 år) och när hon blir stressad blir det värre. Likaså om man inte rider henne på tygeln... Har dock aldrig tyckt att hon verkar störd av det.

Har inte läst vad andra svarat.
Vet bara en annan tjej som misstänkte detta fenomen med sin häst. Hon la om fodergivan på kraftfodret, tog bort allt socker i foder (betfor, melass alltså musli foder) o bytade ut en del havre mot linfrökok istället. Vad jag vet har hennes häst slutat med huvudskakningarna..

Det stämmer bra.......det är mig Faxa menar.

Min häst höll på såhär när hon åt fram förallt kraftfoder, men delvis så vid höet oxå. Man kunde höra henne slå i väggen när hon nickade.

har tagit bort allt med melass i och även betforen, har även mer än halverat havren. Hon har blivit mycke bättre. Dock är inte symtomet helt borta än, Men som sagt mycke bättre.
Vet inte om det hjälper med foderbyte för dig men för mig hjälpte det.

vad jag har förstått om Head shaking syndrom så är det väldigt individuellt från häst till häst vilka symtom den har och vad som hjälper som behandling.

Hoppas din häst blir bättre för som du säger att det gör ONT i hjärtat att se sin häst hålla på och slå/nicka när de äter.

Det stämmer bra.......det är mig Faxa menar.

Min häst höll på såhär när hon åt fram förallt kraftfoder, men delvis så vid höet oxå. Man kunde höra henne slå i väggen när hon nickade.

har tagit bort allt med melass i och även betforen, har även mer än halverat havren. Hon har blivit mycke bättre. Dock är inte symtomet helt borta än, Men som sagt mycke bättre.
Vet inte om det hjälper med foderbyte för dig men för mig hjälpte det.

vad jag har förstått om Head shaking syndrom så är det väldigt individuellt från häst till häst vilka symtom den har och vad som hjälper som behandling.

Hoppas din häst blir bättre för som du säger att det gör ONT i hjärtat att se sin häst hålla på och slå/nicka när de äter.

Hm, ja dom gör på ett liknande vis men min gör bara så vid hö ätandet, men det är värt att tänka på, hon får bara en liten skvätt kraftfoder i vanliga fall men nu har jag ökat på för att hon inte ska tappa i hull då hon inte får i sig allt hö, men det är ett musli foder, ska kolla vad det verkligen innehåller...
I dag har jag varit hos _EVA_ här på forumet och hämtat hösilage, hon äter med god aptit från marken dock har hon gjort några mindre skakningar :crazy:

Nån som vet om det finns nån fakta om head shaking?

Jag har aldrig hört talas om det tidigare men jag har en häst som slänger till med huvudet ibland, till synes omedvetet. Hon har gjort så så länge jag kännt henne (10 år) och när hon blir stressad blir det värre. Likaså om man inte rider henne på tygeln... Har dock aldrig tyckt att hon verkar störd av det.

Googla på head shaking så får du upp massor, dock mest på engelska, finns en del trådar här också

Hej, jag har ett IC-sto som har fått samma symptom som du beskriver att din häst har, nu är jag jätteorolig för att detta kan vara head shaiking syndrome, hon fick så här förra vintern också en gång och det höll i sig i en månad ungefär, jag hade hem veterinär som kollade tänder och undersökte henne i huvudet men hittade inga fel, hon får det också bara när hon äter hö, vi har
-10 grader kallt så det beror inte på insekter eller pollen, hon har inga besvär när hon rids.
Hur har det gått för din häst.
Jag är jätteorolig nu, och vet inte så mycket om sånt här.

Annie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka